Wat te doen bij hindernis (veel auto's geparkeerd op de weg) langs jouw kant?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
NachtDier
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2022, 17:15

Wat te doen bij hindernis (veel auto's geparkeerd op de weg) langs jouw kant?

Bericht door NachtDier »

Hallo,

Ik hebt het specifiek over Racers Hoogstraat te Eeklo, daar staan bijna altijd veel auto's geparkeerd langs beide kanten van de weg.

Als de hindernissen aan mijn kant is en er komt verkeer vanuit andere richting, dan vertraagd ik en stel mij op een korte afstand half buiten en binnen achter de geparkeerde auto zodat ik het aankomend verkeer kan zien. Maar wat ik ook bijna altijd zie is, dat de auto's uit de andere richting plaats voor mij vrijmaken door de weg te overschrijden en op de fietspad te rijden. Dat kan toch niet juist zijn, zo brengen ze ook de fietsers in gevaar en hinderen hen ook. Mogen ze dat doen, want ik heb al voorrang verleend. Wat kan ik best doen? Blijven wachten of doorgaan? Momenteel wacht ik totdat de hele weg vrij is.

Wat nog meer frustrerend is dat wanneer ik vanuit de andere richting komt en voorrang heb, dat sommigen niet wachten en blijven rijden. Hierdoor wordt ik gedwongen om ook de doorlopende streep te overschrijden en plaats in te nemen op het fietspad.

Wat kan men best doen in zulke situaties?

Bedankt.
Maximus

Re: Wat te doen bij hindernis (veel auto's geparkeerd op de weg) langs jouw kant?

Bericht door Maximus »

Ik denk dat we hier te maken hebben met een klassiek verhaal van "moest iedereen zich aan de regels houden, dan...". Het is onder geen enkele omstandigheid toegelaten een doorlopende streep te overschrijden, laat staan op het fietspad te rijden. Langs de andere kant wil je natuurlijk liever geen blikschade door een auto die op je inrijdt, ook al had hij je voorrang moeten verlenen.

Ik zou in de eerste plaats zeker niets veranderen aan je gedrag wanneer je zelf voorrang moet verlenen. Wachten totdat de hele weg vrij is, is de juiste beslissing, jammer dat er niemand hoffelijk is. Daarnaast zou ik deze verkeerssituatie misschien aankaarten bij het gemeentebestuur (in het beste geval bekijken ze het probleem). Wat betreft het gedwongen worden om verkeersovertredingen te begaan, weet ik niet wat je best doet in een dergelijke situatie. In de meeste gevallen zou ik, na heel goed in de buitenspiegels en dode hoek gekeken te hebben, aan een sterk verminderde snelheid de doorlopende lijn overschrijden/het fietspad oprijden. Op slechtere dagen zou ik duidelijk maken aan de tegenligger dat hij "goed bezig" is... maar dat lokt verkeersagressie uit...
NachtDier
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2022, 17:15

Re: Wat te doen bij hindernis (veel auto's geparkeerd op de weg) langs jouw kant?

Bericht door NachtDier »

Bedankt, echt super goed antwoord!
fvdb93
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jul 2023, 12:13

Re: Wat te doen bij hindernis (veel auto's geparkeerd op de weg) langs jouw kant?

Bericht door fvdb93 »

Hallo,

Ik heb komende maandag examen in Eeklo en ik heb nachtmerries over deze weg. In ieder geval geeft jullie antwoord wel vertrouwen dat mijn instinct juist is over hoe ik deze weg aan moet pakken.

Heb je deze straat ook bij je praktijkexamen gedaan? En vanuit welke kant (geen voorrang, wel voorrang maar tegenliggers die van je verwachten dat je uitwijkt op het fietspad)? Hoe gaat het examinator hiermee om? Aan de ene kant maak je een grove fout als je uitwijkt op het fietspad, maar aan de andere kant dwingt de situatie die je niet zelf veroorzaakt hebt het je te doen. In deze situatie rem ik zelf af en rij heel rustig de tegenligger voorbij, maar is dit juist?

Alvast bedankt!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wat te doen bij hindernis (veel auto's geparkeerd op de weg) langs jouw kant?

Bericht door Inazuma »

Als er een hindernis aan jouw kant is, zal je moeten wachten om door te rijden.

Op fietspad kan je maar beter niet gaan rijden, tenzij je graag terugkomt.
fvdb93
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jul 2023, 12:13

Re: Wat te doen bij hindernis (veel auto's geparkeerd op de weg) langs jouw kant?

Bericht door fvdb93 »

Inazuma schreef: 07 jul 2023, 15:11 Als er een hindernis aan jouw kant is, zal je moeten wachten om door te rijden.

Op fietspad kan je maar beter niet gaan rijden, tenzij je graag terugkomt.
Bedankt voor je antwoord. Het gaat trouwens over dezelfde straat en situatie als in het eerste bericht van deze thread.

Uiteraard, als de hindernis aan mijn kant zit wacht ik in altijd (ook al halen auto's van achter mij, mij gewoon in als ik wacht tot de rijweg vrij is).

Maar wat als ik niet aan de kant van de hindernis zit en dus voorrang zou moeten krijgen, maar een tegenligger (die de parkeerstrook als hindernis aan zijn/haar kant heeft) mij geen voorrang geeft en op mij af komt gereden zonder dat er voldoende plaats is om te kruisen, de tegenligger zelf niet uitwijkt en van mij verwacht dat ik over het fietspad ga rijden om de tegenligger te kruisen (wat ik uiteraard niet van plan ben en ook niet zou moeten als de tegenligger zich aan de regels zou houden)? Wat zou een examinator van mij verwachten te doen om de fout van de andere op te lossen?

Op dit moment rem ik altijd af (waardoor de tegenligger zelf ook remt) en kruis ik de tegenligger heel langzaam (10 km/h) en zo dicht mogelijk, zodat ik (na uiteraard goed in de spiegels en achterom gekeken heb) zo minimaal mogelijk (gedwongen) over de doorgetrokken streep moet rijden en er zo snel mogelijk weer vanaf kan. Ik zou ook gewoon voor een gat in de rij van geparkeerde auto's aan mijn linkerkant kunnen stoppen en hopen dat de tegenligger begrijpt dat die in moet voegen en mij (aangezien ik eigenlijk voorrang heb) er langs moet laten. In dit geval riskeer ik wel een frontale botsing en verkeersagressie (wat ik al verschillende keren heb meegemaakt in deze straat).

In het geval dat ik zie dat er al een tegenligger (die geen voorrang heeft) langs de hindernis van geparkeerde auto's aan het rijden is als ik aankom bij de hindernis vanaf de andere kant zal ik voor het begin van de hindernis stoppen totdat de tegenligger zijn/haar beweging af kan maken.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wat te doen bij hindernis (veel auto's geparkeerd op de weg) langs jouw kant?

Bericht door Inazuma »

fvdb93 schreef: 07 jul 2023, 16:19 Maar wat als ik niet aan de kant van de hindernis zit en dus voorrang zou moeten krijgen, maar een tegenligger (die de parkeerstrook als hindernis aan zijn/haar kant heeft) mij geen voorrang geeft en op mij af komt gereden zonder dat er voldoende plaats is om te kruisen,
Stoppen, en de ander het laten oplossen
Ik zou ook gewoon voor een gat in de rij van geparkeerde auto's aan mijn linkerkant kunnen stoppen en hopen dat de tegenligger begrijpt dat die in moet voegen
Ook een optie
Plaats reactie