Automatisch rijden of schakel?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
YDW

Automatisch rijden of schakel?

Bericht door YDW »

Hallo

Ik ben heel hard aan het twijfelen of ik beter mijn rijlessen en praktijk met een automaat doe of met een schakel auto. Zelf leer ik al al een jaar lang rijden in een automaat en een half jaar in een schakel. Als ik in een automaat rij, voel ik me hier meer zelfzekerder op de weg, pas ik de juiste kijktechnieken toe, voel ik geen angst om te rijden en focus ik goed op de weg, maar vanaf ik in een schakel dan rij, voel ik een angst opwekken en ben ik alleen maar bezig met het schakelen en amper op de weg. Hiermee bedoel ik dat ik vergeet in mijn spiegels te kijken of ik verkeersborden niet heb gezien waardoor ik toch heel wat fouten maak.

Zelf willen mijn ouders dat ik met een schakel mijn praktijk zou afleggen, maar zelf voel ik me niet prettig bij dat idee…

Hier op het forum lees ik wel heel vaak dat automaat niet echt wordt geaccepteerd dat je dan niet “echt rijd” of dat je moet doorzetten , want automaat rijden is een “dom idee”. Maar zoals ik al zei voel ik me meer veiliger in automaat dan in schakel. Maar door druk van buitenaf zet dit me toch weer aan twijfelen?

Iemand raad of zelf ervaringen hiermee gehad of heeft?

Alvast bedankt !
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Automatisch rijden of schakel?

Bericht door Inazuma »

Probleem is vooral dat als je examen doet met een automaat, je énkel met een automatische versnellingsbak mag rijden nadien.
En dat kan problemen opleveren, want meeste auto's zijn nog steeds handgeschakeld - al gaat dat zeker met de elektrische voertuigen wel veranderen.
Rijbewijs voor handgeschakelde auto is nog steeds het meest gemakkelijke achteraf.

Meer oefenen met de manuele versnellingsbak
Ook in stilstand bvb, zodat je vanzelf op gevoel weet in welke versnelling je staat, zonder dat je hoeft te kijken (of het moet aflezen op dashbord)
YDW

Re: Automatisch rijden of schakel?

Bericht door YDW »

Inazuma schreef: 19 aug 2022, 15:26 Probleem is vooral dat als je examen doet met een automaat, je énkel met een automatische versnellingsbak mag rijden nadien.
En dat kan problemen opleveren, want meeste auto's zijn nog steeds handgeschakeld - al gaat dat zeker met de elektrische voertuigen wel veranderen.
Rijbewijs voor handgeschakelde auto is nog steeds het meest gemakkelijke achteraf.

Meer oefenen met de manuele versnellingsbak
Ook in stilstand bvb, zodat je vanzelf op gevoel weet in welke versnelling je staat, zonder dat je hoeft te kijken (of het moet aflezen op dashbord)


Hallo, dat is net het probleem, thuis hebben we geen auto beschikbaar met een manuele versnellingsbak waardoor ik dit alleen maar onder de knie kan hebben met de 12 uur rijlessen die ik zou krijgen…
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Automatisch rijden of schakel?

Bericht door Inazuma »

YDW schreef: 19 aug 2022, 22:14 Hallo, dat is net het probleem, thuis hebben we geen auto beschikbaar met een manuele versnellingsbak waardoor ik dit alleen maar onder de knie kan hebben met de 12 uur rijlessen die ik zou krijgen…
In dat geval zou ik niet beginnen met die 12 manuele lesuren, maar ze gebruiken om te leren vertrekken en schakelen nadat je al voldoende kan rijden - met de automaat. Rijschool kan dan ook eventuele gebreken in je rijtechniek corrigeren.

Je kan ook de automaat in manuele modus zetten, zodat je "schakelen" al in je denk- en rij-patroon hebt zitten.
Dan blijft enkel het koppelen en ontkoppelen.
Plaats reactie