C Rijbewijs: Enkele vragen

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
AkiAnderson
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 aug 2022, 13:49

C Rijbewijs: Enkele vragen

Bericht door AkiAnderson »

Voor C Rijbewijs zonder vakbekwaamheid zit ik nog met enkele vragen:
- Ik lees dat ik met een Voorlopig rijbewijs enkel met een begeleider mag rijden, zijn hier uitzonderingen op ? Is er een formule waarbij ik gewoon de baan op mag ? Ben reeds in bezit van A en B rijbewijs
- Tijdens de proefexamens krijg ik op Hoofdstuk 9: Gewichten en Afmetingen kreeg ik vraag 9147 en 9157.. En ik snap niet waarom de 1e betrekking heeft op de MTM en de ander op de MBT, deze borden lijken mij toch krak hetzelfde. Hoe kan ik onderschijden of het over MBT of MTM gaat ?
- Ik fles op het 1e hoofdstuk constant op vragen van "hoe oud met je zijn als ..." om te rijden met typen voertuigen. Ik ben 36, dit heeft niet echt nog toepassing op me, maar is toch gevraagde leerstof. Ik heb erg veel moeite met die leeftijden te onthouden. Bestaat er soms een makkelijk tabbeleke zoals voor de Brandblussers of voor de Rijtijden/Rusttijden ?
- Vraag 9165: Hoe vaak moet een autobus of autocar naar de autokeuring?: Wat met een Tourbus omgebouwd tot Mobilhome ?
- Vraag 9334 staat nergens in het handboek beschreven.

Note:
- De website met oefenvragen is buggy.. Ga van vraag naar vraag, kom op bv 5e vraag, en vanaf de stem stopt zegt deze meteen "Fout", geen timer of niets, zelfs niet de optie om een antwoord te selecteren.
- Gaat bij fout antwoord soms gewoon door naar de volgende vraag
- De Hoofdstuk nummers in het boek komen niet overeen met die op de site. Dit gaat ook op voor als je de examenvragen voor dat hoofstuk opent: in de lijst open ik hoofdstuk 22, maar in de hoofding van de examenvragen bovenaan staat Hoofdstuk 23
- Er word tussen de oefenvragen gesproken over tripleren, dit woord komt zelf niet voor in het boek voor C&D rijbewijs, en had ik nooit eerder gehoord.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: C Rijbewijs: Enkele vragen

Bericht door Stefan Peeters »

AkiAnderson schreef: 02 aug 2022, 13:58- Ik lees dat ik met een Voorlopig rijbewijs enkel met een begeleider mag rijden, zijn hier uitzonderingen op ? Is er een formule waarbij ik gewoon de baan op mag ? Ben reeds in bezit van A en B rijbewijs
Met een voorlopig rijbewijs C of D is altijd een begeleider noodzakelijk.
AkiAnderson schreef: 02 aug 2022, 13:58- Tijdens de proefexamens krijg ik op Hoofdstuk 9: Gewichten en Afmetingen kreeg ik vraag 9147 en 9157.. En ik snap niet waarom de 1e betrekking heeft op de MTM en de ander op de MBT, deze borden lijken mij toch krak hetzelfde. Hoe kan ik onderschijden of het over MBT of MTM gaat ?
Op pagina 45 van het handboek C+D staat dit uitgelegd. Het ene verkeersbord heeft te maken met snelheid, het andere met een verboden richting.
AkiAnderson schreef: 02 aug 2022, 13:58- Ik fles op het 1e hoofdstuk constant op vragen van "hoe oud met je zijn als ..." om te rijden met typen voertuigen. Ik ben 36, dit heeft niet echt nog toepassing op me, maar is toch gevraagde leerstof. Ik heb erg veel moeite met die leeftijden te onthouden. Bestaat er soms een makkelijk tabbeleke zoals voor de Brandblussers of voor de Rijtijden/Rusttijden ?
Ja. https://www.vlaanderen.be/rijbewijs-c-o ... te-behalen.
AkiAnderson schreef: 02 aug 2022, 13:58- Vraag 9165: Hoe vaak moet een autobus of autocar naar de autokeuring?: Wat met een Tourbus omgebouwd tot Mobilhome ?
Een tot mobilhome omgebouwde tourbus is gelijk aan een vrachtwagen.
AkiAnderson schreef: 02 aug 2022, 13:58- Vraag 9334 staat nergens in het handboek beschreven.
Toch wel. Pagina 144 meer bepaald.
AkiAnderson schreef: 02 aug 2022, 13:58- Er word tussen de oefenvragen gesproken over tripleren, dit woord komt zelf niet voor in het boek voor C&D rijbewijs, en had ik nooit eerder gehoord.
Dat is leerstof voor rijbewijs B, en tripleren vind je ook in het woordenboek...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
AkiAnderson
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 aug 2022, 13:49

Re: C Rijbewijs: Enkele vragen

Bericht door AkiAnderson »

Thanks
AkiAnderson
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 aug 2022, 13:49

Re: C Rijbewijs: Enkele vragen

Bericht door AkiAnderson »

Is er een oplossing ivm een begeleider ?
Ik weet dat ik er 2 kan opgeven op mijn Voorlopig rijbewijs, maar ik heb er 0.
Er moet toch iets zijn dat ik kan doen om op mijn alleen een C rijbewijs te behalen ?

Zoals bv meer uren van de Rijschool volgen, en meteen het Examen af te leggen voor het vast rijbewijs ?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: C Rijbewijs: Enkele vragen

Bericht door Stefan Peeters »

AkiAnderson schreef: 03 aug 2022, 11:34Er moet toch iets zijn dat ik kan doen om op mijn alleen een C rijbewijs te behalen ?
Je zal toch een begeleider moeten zoeken of naar een rijschool gaan...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie