Slecht aangelegde wegversmalling

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Erasmus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

Slecht aangelegde wegversmalling

Bericht door Erasmus »

Recent is er in mijn buurt een kunstmatige wegversmalling geplaatst. De rijbaan is er rechts van de wegversmalling (fietssuggetiestrook + goot) breed genoeg om er met een auto te kunnen passeren. Dat is natuurlijk niet de intentie van de wegbeheerder, maar mijn vraag is of er iemand een artikel kent van de wegcode dat het zou strafbaar maken. Volgens mij zou volgens de letter van de wet -ironisch genoeg-iedereen die NIET rechts vd zuiltjes passeert er een boete kunnen krijgen wegens overtreding van het artikel 9.6. Dat de wegbeheerder er hier een zootje van maakt is mij duidelijk, maar ik herhaal mijn vraag:
Bestaat er toch een andere wet die het rechts van de zuiltjes passeren (op de rijbaan zonder de goot te overschrijden!) strafbaar zou maken?
Afbeelding
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Slecht aangelegde wegversmalling

Bericht door Benny Stinkens »

9.6. Behoudens plaatselijke reglementering moet elke bestuurder de inrichtingen bestemd om het verkeer te leiden, zoals zuilen en verkeersgeleiders, aan zijn linkerhand laten.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Erasmus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

Re: Slecht aangelegde wegversmalling

Bericht door Erasmus »

Benny Stinkens schreef: 26 jun 2022, 13:37 9.6. Behoudens plaatselijke reglementering moet elke bestuurder de inrichtingen bestemd om het verkeer te leiden, zoals zuilen en verkeersgeleiders, aan zijn linkerhand laten.
Benny, heb je gelezen wat ik zelf schreef of heb je overhaast geantwoord? Dat artikel had ik toch zelf al aangehaald?? Zoals ik zelf al zei MOET je in de getoonde situatie eigenlijk de de wegversmalling langs rechts passeren (=aan zijn linkerhand laten.)
Waarom vraag ik dit? Wel, een buurtbewoner kloeg erover dat ik dus niet centraal door de versmalling reed, maar langs rechts passeerde. Ik ben van mening dat ik geen overtreding beging.
Erasmus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

Re: Slecht aangelegde wegversmalling

Bericht door Erasmus »

@Benny
Rechts betekent dus wel degelijk langs rechts in de rijrichting, he. Misschien is dat de oorzaak van wat mij spraakverwarring leek.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Slecht aangelegde wegversmalling

Bericht door Benny Stinkens »

Jij hebt de link gepost die naar artikel 9.6 verwijst.
Ik heb gewoon artikel 9.6 zelf geschreven zodat de tekst direct leesbaar is :idea:

Ik heb niet geschreven dat je wel of niet dat ding rechts had mogen of moeten voorbijrijden.

De wegbeheerder had dit makkelijk kunnen oplossen door wegmarkeringen te plaatsen die er voor zorgen dat dit ding doet wat het zou moeten doen.
Namelijk het verkeer te leiden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Slecht aangelegde wegversmalling

Bericht door Inazuma »

Mooi wegwanbeheer ... :roll:

Het geschilderde hokje waarin de groene paaltjes staan is per definitie ook een verkeersgeleider

Ik betwijfel sterk dat je zonder daarover te rijden er rechts voorbij geraakt
Erasmus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

Re: Slecht aangelegde wegversmalling

Bericht door Erasmus »

Inazuma schreef: 27 jun 2022, 10:39 Mooi wegwanbeheer ... :roll:

Het geschilderde hokje waarin de groene paaltjes staan is per definitie ook een verkeersgeleider

Ik betwijfel sterk dat je zonder daarover te rijden er rechts voorbij geraakt
Nee hoor, dat is geen probleem! :D De foto geeft misschien een vertekend beeld, maar de fietssugestiestrook + goot zijn samen ruim breed genoeg om een personenauto door te laten zonder dat die de witte strepen van het hokje moet overrijden. :mrgreen:
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Slecht aangelegde wegversmalling

Bericht door Inazuma »

OK, dan is het VERPLICHT om langs daar te rijden


In dergelijke dwaze opstellingen heb je ook vaak dat weg-wanbeheerders D1 gaan plaatsen om "auto's" te verplichten over rijbaankussen en door smalle doorgang te rijden


Wat ze dan niet beseffen, is dat ze hetzelfde voor fietsers verplichten
Valt er toch éne zijn euro, dan trekken ze wat fietspadstrepen
En vergeten vervolgens dikwijls de verplichte gevaarborden A25 (fietser die terug op rijbaan komt) ...
Plaats reactie