M12 rijbewijs

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
NM123
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2022, 12:25

M12 rijbewijs

Bericht door NM123 »

Hallo iedereen,

ik heb in 2018 een M36 voorlopig rijbewijs gehad, daarna heb ik 20u rijles gevolgd en ben ik eind 2019 overgestapt naar een M18 rijbewijs. Dit is nu vervallen sinds juni 2021. Ik zou graag deze zomer opnieuw werk maken van mijn rijbewijs door middel van een M12 rijbewijs. Ik zal mijn theorie opnieuw afleggen en zal daarna 6u praktijk les volgen. Nu is mijn vraag, kan ik nog steeds een M12 rijbewijs krijgen nadat ik al beide andere vormen heb gehad? Mijn M18 rijbewijs was dus ook 4 maand langer geldig dan mijn oorspronkelijk M36 rijbewijs geldig geweest zou zijn (ik heb dus al een soort "verlenging" gehad. Ik weet dus niet echt of dit een probleem vormt. Ik heb echter wel begrepen dat de termijn van 3 jaar ingaat vanaf het vervallen van het voorlopig rijbewijs waar je als laatste houder van bent geweest. Hieruit veronderstel ik dus dat het geen probleem vormt, maar ik wou het toch voor de zekerheid (en mijn gemoedsrust :D ) nog even navragen. Nog een kleine bijkomende vraag, ik veronderstel dat de twaalf maanden beginnen lopen vanaf dat je je voorlopig rijbewijs aanvraagt bij de gemeente en niet vanaf het moment dat je je theorieexamen of praktijkles hebt gevolgd?

Ik hoop dat mijn vraagn een beetje duidelijk is.. Het is misschien een beetje een domme vraag, maar ik zou het echt heel erg appreciëren mocht iemand mij een duidelijk antwoord kunnen geven, die mijn zorgen wegneemt :) Alvast bedankt!
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: M12 rijbewijs

Bericht door Inazuma »

NM123 schreef: 12 jun 2022, 12:32 Nu is mijn vraag, kan ik nog steeds een M12 rijbewijs krijgen nadat ik al beide andere vormen heb gehad?
Ja, mits "recent" theorie examen (is 3 jaar geldig) anders kan je geen nieuw voorlopig rijbewijs krijgen, en 6 uur rij-opleiding in erkende rijschool


Nog een kleine bijkomende vraag, ik veronderstel dat de twaalf maanden beginnen lopen vanaf dat je je voorlopig rijbewijs aanvraagt
Vanaf de officiele uitreikingsdatum ervan

vanaf het moment dat je je theorieexamen
Neen, dan begint gewoon een nieuwe termijn van 3 jaar te lopen dat de theorie geldig is (en dat is ook nodig om examen te mogen doen)
NM123
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2022, 12:25

Re: M12 rijbewijs

Bericht door NM123 »

Super, heel erg bedankt!

Nog 2 bijkomende vragen..

Ik veronderstel dat de termijn van 3 jaar begint te lopen vanaf de vervaldatum die op het kaartje van mijn vervallen m18 staat? Of heeft de verlenging van Corona hier invloed op? M.a.w, is het de datum op het kaartje of de uiterste datum van verlenging door Corona die de termijn bepaald?

Nog een tweede vraag, ik zal dus opnieuw mijn theorie afleggen. De vorige keer had ik 2 pogingen nodig, gezien ik de eerste poging niet was geslaagd. Nu vraag ik me af, stel dat ik er nu opnieuw niet van de eerste poging door ben, geldt dit dan als twee mislukte pogingen, waardoor ik theorieles moet volgen? Of wordt de teller weer op nul gezet omdat ik vorige keer reeds een geslaagd examen had afgelegd?

Nogmaals heel erg bedankt voor uw antwoord!
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: M12 rijbewijs

Bericht door Inazuma »

NM123 schreef: 12 jun 2022, 21:42 Ik veronderstel dat de termijn van 3 jaar begint te lopen vanaf de vervaldatum die op het kaartje van mijn vervallen m18 staat? Of heeft de verlenging van Corona hier invloed op?
De geldigheidsduur is verlengd, ook al staat dat niet vermeld op je voorlopige rijbewijs
Dus ik vrees dat ze die verlengde einddatum gaan nemen ...
Of wordt de teller weer op nul gezet omdat ik vorige keer reeds een geslaagd examen had afgelegd?
Je was de laatste keer geslaagd, dus sta je weer op "nul"
NM123
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2022, 12:25

Re: M12 rijbewijs

Bericht door NM123 »

Bedankt! Nog 1 laatste vraag, hopelijk is dat ok :)

Het klopt toch dat het M12 voorlopig rijbewijs ook een onderdeeel is van de 3jarige wachttijd he? Op internet heb ik namelijk ergens gelezen dat dit wel zo is, terwijl een andere site zei dat het niet geldt als een jaar in de wachttijd.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: M12 rijbewijs

Bericht door Inazuma »

NM123 schreef: 13 jun 2022, 11:15 Het klopt toch dat het M12 voorlopig rijbewijs ook een onderdeeel is van de 3jarige wachttijd he? Op internet heb ik namelijk ergens gelezen dat dit wel zo is, terwijl een andere site zei dat het niet geldt als een jaar in de wachttijd.
M12 verandert niets aan de 3 jaar wachttijd


Het is een lapmiddel ingevoerd om het falende rijbewijs / rij-opleidingsconcept van toenmalig (2006) minister Landuyt overeind te houden.
Landuyt introduceerde een laks concept dat enkel tot meer en meer uitstelgedrag leidde.
NM123
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2022, 12:25

Re: M12 rijbewijs

Bericht door NM123 »

Nee dat begrijp ik inderdaad, maar behoort het jaar dat de M12 geldig is ook tot de wachtijd? Of wordt de 3 jaar dan "gepauzeerd"?
Mijn voorlopig rijbewijs werd verlengd tot 31 december 2021, dus mijn wachttijd is tot 31 dec 2024. Maar het is dus niet zo dat wanneer ik een M12 voorlopig rijbewijs haal, de wachttijd wordt uitgesteld naar dec 2025?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: M12 rijbewijs

Bericht door Inazuma »

NM123 schreef: 13 jun 2022, 11:33 Nee dat begrijp ik inderdaad, maar behoort het jaar dat de M12 geldig is ook tot de wachtijd?
Ja
M12 verandert daar niets aan

De 3 jaar na je laatste voorlopige rijbewijs M18 dan wel M36 tellen
Plaats reactie