Was ik ook in fout geweest bij een aanrijding?

Punten van discussie.
Kai
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 nov 2016, 19:30

Was ik ook in fout geweest bij een aanrijding?

Bericht door Kai »

Vandaag scheelde het weinig of ik had een fietser aangereden. Situatie: baan met 3 rijstroken, middelste is om af te slaan naar links. Er loopt ook een fietspad naast de baan. Ik kijk naar rechts waar het verkeer vandaan komt: geen auto's, geen fietsers en sla af. Resultaat: in de remmen want 2 jongeren op hun fiets waren aan het spookrijden. Er is nochtans ook een fietspad aan de andere kant van de baan. Het is trouwens een smal fietspad dus fietsers uit de juiste richting hadden er niet langs gekund. Stel dat ik die snotneus had aangereden, was ik dan mee in fout ondanks dat zij aan het spookfietsen waren?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Was ik ook in fout geweest bij een aanrijding?

Bericht door Inazuma »

Volgens Cassatie moet de spookfietser "onvoorzienbaar" zijn om géén voorrang te hebben op afslaand verkeer ...
Daar is een arrest over ivm een afslaande auto die spookrijdende bromfietser meeritste


Alternatief is dat je een verkeersteken vindt dat de fietsers verbiedt daar te zijn
bvb een C11 die daar staat; of een rood licht (terwijl jij pijl linksaf hebt)


Dan kan je Art 6.2 inroepen: verkeersteken (licht, C11) gaat boven de regel (voorrang verlenen aan tegenliggers en weggebruikers op andere weggedeelten)
(wat Cassatie al gebruikte tegen een roodrijder die op een afslaande tegenligger botste)
Kai
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 nov 2016, 19:30

Re: Was ik ook in fout geweest bij een aanrijding?

Bericht door Kai »

Interessant! Bedankt. Je kijkt uiteraard nog wel goed voor je voor je daadwerkelijk gaat afslaan, maar die baan is zeer hectisch in de spits dus typisch heb je zeer veel van je tijd en aandacht nodig om het verkeer rechts gade te slaan.
Plaats reactie