Examen afleggen eigen auto

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
leend
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2022, 17:47

Examen afleggen eigen auto

Bericht door leend »

Hallo,

Ik heb een vraagje: als je rijlessen hebt genomen (20u), mag rijden zonder begeleider, moet je dan ook jouw examen afleggen met de rijschool of mag dat ook met je eigen auto en dat bv je papa als begeleider meekomt?

Groetjes 🌞
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Examen afleggen eigen auto

Bericht door Inazuma »

leend schreef: 15 mei 2022, 17:54 als je rijlessen hebt genomen (20u), mag rijden zonder begeleider, moet je dan ook jouw examen afleggen met de rijschool
Dat moet niet, mag wel - maar dat is dan met een auto die je niet meer gewoon bent .

of mag dat ook met je eigen auto en dat bv je papa als begeleider meekomt?
Dat mag als je vader voldoen aan de vereisten:



Ingeschreven zijn in België, en houder en drager zijn van een identiteitsdocument afgeleverd in België.

Minstens 8 jaar houder en drager zijn van een Belgische of Europees rijbewijs dat geldig is voor het besturen van het soort voertuig waarmee de kandidaat-chauffeur rijdt.

De laatste 3 jaar niet vervallen zijn van het recht tot sturen opgelegd door een rechter.

Bestuurders die enkel een speciaal aan hun handicap aangepast voertuig mogen besturen, mogen niet meerijden. (tenzij de kandidaat dezelfde aanpassingen nodig heeft .... )




Zorg dat papieren allemaal in orde zijn, en dat voertuig technisch OK is
Defect remlicht is bvb geen examen meer ...
pamukxxx
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2022, 12:51

Re: Examen afleggen eigen auto

Bericht door pamukxxx »

Moet je echt een tweede binnenspiegel hebben in de auto?
Gast

Re: Examen afleggen eigen auto

Bericht door Gast »

Een tweede binnenspiegel is inderdaad verplicht, niet enkel tijdens het examen !
Dit zou eigenlijk iets moeten zijn dat je meteen koopt als je je voorlopig rijbewijs hebt !

VEILIGHEID VOOR ALLES !
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Examen afleggen eigen auto

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 09 sep 2022, 13:38 Een tweede binnenspiegel is inderdaad verplicht, niet enkel tijdens het examen !
Dit zou eigenlijk iets moeten zijn dat je meteen koopt als je je voorlopig rijbewijs hebt !

VEILIGHEID VOOR ALLES !
Hangt er van af welk voorlopig rijbewijs je hebt

Bij M18 zonder begeleider heb je ook geen tweede binnenspiegel nodig ...

Bij M36 en M12 mét begeleider is die tweede binnenspiegel wél verplicht
Sabrey

Re: Examen afleggen eigen auto

Bericht door Sabrey »

Inazuma schreef: 09 sep 2022, 14:09
Gast schreef: 09 sep 2022, 13:38 Een tweede binnenspiegel is inderdaad verplicht, niet enkel tijdens het examen !
Dit zou eigenlijk iets moeten zijn dat je meteen koopt als je je voorlopig rijbewijs hebt !

VEILIGHEID VOOR ALLES !
Hangt er van af welk voorlopig rijbewijs je hebt

Bij M18 zonder begeleider heb je ook geen tweede binnenspiegel nodig ...

Bij M36 en M12 mét begeleider is die tweede binnenspiegel wél verplicht
Een vraagje ter verduidelijking: Ik heb een rijbewijs M18. Dus geen tweede binnenspiegel.

Moet die tweede binnenspiegel er toch zijn wanneer ik iemand vervoer? Ik weet dat dit enkel mag als die persoon voldoet aan de eisen van een begeleider, en dat er maximaal twee tegelijk mogen zijn. Wanneer ik zo iemand mee heb, is de tweede spiegel dan wél verplicht?

En idem voor het examen. Bizar genoeg heb ik met rijbewijs M18 voor het examen wel een begeleider nodig. Moet er dan ook een spiegel zijn voor die begeleider?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Examen afleggen eigen auto

Bericht door Inazuma »

Sabrey schreef: 12 sep 2022, 08:01 Moet die tweede binnenspiegel er toch zijn wanneer ik iemand vervoer?
Neen
En idem voor het examen. Bizar genoeg heb ik met rijbewijs M18 voor het examen wel een begeleider nodig.
Belgische politiek ...
Moet er dan ook een spiegel zijn voor die begeleider?
neen
Plaats reactie