Remafstand met ABS en zonder ABS

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
snevnoc

Remafstand met ABS en zonder ABS

Bericht door snevnoc »

Dit is vraag 2564
Wanneer ik met ABS rem op een droog wegdek, is de remafstand meestal ...

A/ ... korter dan bij gewoon remmen.
B/ ... langer dan bij gewoon remmen.
C/ ... hetzelfde als bij gewoon remmen.

Volgens het oefenexamen is het juiste antwoord = A.
In mijn boek: autorijden van A tot Z theorie staat er: "Remmen met een ABS remsysteem wil niet noodzakelijk zeggen dat de remafstand korter wordt, integendeel. Op een droog wegdek zal de remafstand zelfs langer worden.

Klopt mijn boek of de vraag dan niet?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Remafstand met ABS en zonder ABS

Bericht door GRO »

Wanneer de wielen blokkeren heeft dit natuurlijk een groot effect op de remweg. Op een droog wegdek is de remweg ongeveer 10% langer dan bij een auto met een ABS-systeem,

In de vraag staat ook het woord MEESTAL. Er kunnen dus in bepaalde omstandigheden uitzonderingen zijn. Bijvoorbeeld losse ondergrond.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Remafstand met ABS en zonder ABS

Bericht door GRO »

In 2011 werd naar aanleiding van deze oefenvraag op een Nederlandse site ook een vraag gesteld.
Dit was het antwoord:
Bij ABS varieert de remdruk en dat zou kunnen betekenen dat bij maximale grip de remweg langer is omdat een variabele remdruk nooit de maximale remdruk kan betekenen.
De theorie gaat er aan voorbij dat ook bij een droog wegdek de wielen kunnen slippen als je heel hard remt. Door de ABS wordt het slippen immers geminimaliseerd.
Deze situatie zal gewoonlijk pas optreden bij snelheden die veel hoger liggen dan je in de praktijk mag rijden.
Bij gangbare snelheden en omstandigheden heeft het proefexamen dus gelijk.
Maar ik geeft toe, op het internet zijn evenveel resultaten te vinden waar de afstand langer zal zijn.

Extra uitleg ABS
https://www.autopartsonline.nl/blog/wat-is-abs
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Remafstand met ABS en zonder ABS

Bericht door Benny Stinkens »

GRO schreef: 28 apr 2022, 08:21 Deze situatie zal gewoonlijk pas optreden bij snelheden die veel hoger liggen dan je in de praktijk mag rijden.
Bij gangbare snelheden en omstandigheden heeft het proefexamen dus gelijk.

Vind ik een rare redenering :idea:

Als we geen snelheden bereiken die veel hoger liggen en dus gangbare snelheden en omstandigheden hebben treed de ABS zelfs niet in werking. :idea:

Vanaf het moment dat de ABS moet werken is het duidelijk dat de snelheid niet was wat ze had moeten zijn. :!:

Het juiste antwoord is volgens mij dan ook dat ABS de stopafstand op een droog wegdek verlengt, zonder meer. :idea:
Bij gangbare snelheden en omstandigheden heeft het proefexamen dus gelijk
Bij gangbare snelheden en omstandigheden hoeft de ABS niet in werking te treden. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Remafstand met ABS en zonder ABS

Bericht door GRO »

Herinner jij je nog de tijd toen Jozef alarm sloeg omdat op de site stond dat de remafstand met ABS langer zou zijn. Met resultaten van toen van tests toonde hij aan dat het net andersom was.
"Benny" schreef: Vanaf het moment dat de ABS moet werken is het duidelijk dat de snelheid niet was wat ze had moeten zijn
Van wat je daar schrijft, daar snap ik niets van.

Je rijdt op een gewone weg in Vlaanderen 70 en plots loopt een kind op straat. Je duwt je rem diep in. Als de ABS dan werkt, dat reed je dus volgens jou sneller dan 70?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Remafstand met ABS en zonder ABS

Bericht door Benny Stinkens »

Mijn punt is dat bij gangbare snelheden en omstandigheden de ABS niet in werking treed

Ik heb nergens geschreven dat je dan de toegelaten snelheid niet hebt gerespecteerd.

Het kind dat je als voorbeeld geeft is zo ver ik weet geen gangbare omstandigheid.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Remafstand met ABS en zonder ABS

Bericht door Inazuma »

Indertijd - 1990s - stond je met ABS op droog maar beschadigd / oneffen wegdek pas een eind verder stil dan zonder ABS.
Dat waren nog systemen die remdruk volledig weghaalden.

Vandaag de dag wil ik de eerste hier nog zien opstaan die beter remt dan een modern ABS systeem ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag of boek fout

Bericht door de rijprof »

Om maar te zeggen dat ze bij GOCA (examencentrum) compleet belachelijke vragen stellen die bovendien onjuist zijn :mrgreen: ...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Remafstand met ABS en zonder ABS

Bericht door GRO »

"Inazuma" schreef:Vandaag de dag wil ik de eerste hier nog zien opstaan die beter remt dan een modern ABS systeem ...
Inderdaad. Testen tonen dat al verschillende jaren aan,
Jaren geleden zou het antwoord op deze vraag vermoedelijk LANGER geweest zijn. Maar die tijd is al lang voorbij.

Hieronder de resultaten van een test door professionals uitgevoerd.
Zelfde auto (met ABS en ABS uitgeschakeld) zelfde banden, zelfde wegdek, snelheid 70 km/h.

Afbeelding

TEST:
https://www.youtube.com/watch?v=mlLYJW-yIIg
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Remafstand met ABS en zonder ABS

Bericht door Benny Stinkens »

GRO schreef: 29 apr 2022, 05:43 Jaren geleden zou het antwoord op deze vraag vermoedelijk LANGER geweest zijn. Maar die tijd is al lang voorbij.
Wat is het juiste antwoord volgens GOCA?

Er worden namelijk ook nog steeds vragen gesteld over diagonale banden, terwijl die tijd ook al lang voorbij is.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Remafstand met ABS en zonder ABS

Bericht door GRO »

"Benny" schreef:Wat is het juiste antwoord volgens GOCA?
???????????????????
"Rijprof" schreef:Om maar te zeggen dat ze bij GOCA (examencentrum) compleet belachelijke vragen stellen die bovendien onjuist zijn :mrgreen: ...
Het gaat over een vraag op onze site. Niet over een GOCA vraag.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Remafstand met ABS en zonder ABS

Bericht door Inazuma »

GRO schreef: 29 apr 2022, 05:43 Zelfde auto (met ABS en ABS uitgeschakeld) zelfde banden, zelfde wegdek, snelheid 70 km/h.
Ik denk dat het eerder 70 miles per hour is (112 km/u) ... :wink:


Remafstand vanaf 100 km/u zit rond de 30 à 35 meter bij moderne auto's ... mét ABS :mrgreen:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Remafstand met ABS en zonder ABS

Bericht door Benny Stinkens »

GRO schreef: 29 apr 2022, 08:18
"Benny" schreef:Wat is het juiste antwoord volgens GOCA?
???????????????????
Het gaat over een vraag op onze site. Niet over een GOCA vraag.
Ja en dan?
Mijn vraag is nog steeds: Wat is het juiste antwoord volgens Goca?
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Remafstand met ABS en zonder ABS

Bericht door GRO »

@ Benny
Ik weet zelfs niet of die vraag op het echte examen wordt gesteld.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Remafstand met ABS en zonder ABS

Bericht door de rijprof »

Zolang er twijfel is, zou ik de vraag weglaten of aanpassen naar 'beter bestuurbaar' met ABS.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie