Vertraagd examen autisme?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Fles

Vertraagd examen autisme?

Bericht door Fles »

Hallo

Ik heb via jullie handboek alles goed geleerd, maar jammer genoeg toch niet door. (2 grote en 5 kleine fouten).

Ik vind het echt jammer omdat ik alle regeltjes wel kende, maar fouten maakte puur door mijn autisme en mogelijke adhd. Fel focussen op details waardoor ik bepaalde verkeersborden gewoon over het hoofd zag, een foto over-analyseren waardoor ik mezelf doe twijfelen... ik vond de meeste vragen makkelijk maar maakte fouten puur uit onoplettendheid en omdat het verwarrend werd door autistische kenmerken. Ik heb ook een tragere verwerkingstijd dan mensen zonder autisme of adhd.

Nu vraag ik me af of het mogelijk zou zijn voor mij om zo een vertraagd examen te doen waarbij je meer tijd krijgt. Ik vrees van niet, omdat je moet bewijzen een ontoereikend mentaal of intellectueel vermogen te hebben, terwijl ik juist een bovengemiddeld iq heb.

Ik zou het echt belachelijk vinden moest ik nog eens falen en verplicht theorielessen moeten volgen die ik niet nodig heb. Ik had me echt goed en lang voorbereid en ik kan mijn brein uiteindelijk niet veranderen...

Weten jullie of ik zo een vertraagd examen zou kunnen krijgen, en zo niet, waar ik terecht kan om dit wel te vragen?

Met vriendelijke groeten
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vertraagd examen autisme?

Bericht door Inazuma »

Gaat nog méér tijd om te overanalyseren wel werken dan ?

Was je eerste gedacht doorgaans juist ?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Vertraagd examen autisme?

Bericht door Stefan Peeters »

Hoe denk je dat probleem met jouw brein dan op te lossen wanneer je later op de openbare weg komt met je voertuig?

Dan heb je ook geen bovengemiddelde tijdspanne om de situatie te analyseren en te heranalyseren. Dan moet je soms binnen een halve seconde beslissen wat je gaat doen.

Ga je dan ook vragen om een vertraagde situatie?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
JP-D
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 apr 2022, 19:19

Re: Vertraagd examen autisme?

Bericht door JP-D »

Situatie beoordelen in het écht en op een computerscherm is niet helemaal hetzelfde, en in het bijzonder niet voor iemand met autisme. En dat kan in beide richtingen verschillend zijn, afhankelijk van de persoon.

Anderzijds, als je er, na zelfstudie, in slaagt om het examen nét niet te slagen met 2 grote en 5 kleine fouten (met slechts 1 grote en 4 kleine zou je geslaagd zijn), lijkt het me niet onhaalbaar om tóch te slagen zonder extra hulp.

Mocht het dan toch niet lukken, hier vind je terug hoe je aan dergelijk vertraagd theorie-examen zou kunnen deelnemen:
https://www.vlaanderen.be/rijbewijs-b-v ... ijbewijs-b
Plaats reactie