samenvatting van alle snelheidsbepalingen
Geplaatst: 06 apr 2022, 21:58
Een poging tot een volledige samenvatting van alle snelheidsbepalingen van het wegverkeersreglement (met uitzondering van de impliciete snelheidsbeperkingen van Artikel 10), alsook het MB betreffende het gebruik van spijkerbanden.
[aan de toevallige lezer: dit is géén wettekst, maar een poging tot een samenvatting. Er zouden fouten in kunnen zitten... De werkelijke wetteksten aangaande dit onderwerp zijn samen 5 A4-bladzijden lang. Wat hieronder staat past op 3/4 van één A4-blad. In de originele tekst zitten trouwens ook meerdere fouten die door de complexiteit ervan nauwelijks te zien zijn. De originele tekst van Artikel 11 is ook nauwelijks te begrijpen]
Ik hoop dat iemand een fout vindt. Ik hoop dat niemand een fout vindt. RFC. Het idee hierachter is dat als vervanging zou moeten kunnen dienen voor alle reglementsbepalingen aangaande expliciete snelheidsbeperkingen.
Art XI.1.1° Binnen de bebouwde kom mag een voertuig niet sneller rijden dan [Vlaanderen, Wallonië] 50km/u of [Brussels Hoofdstedelijk Gewest] 30km/h. Een verkeersbord C43 dat boven het bord “begin bebouwde kom” (F1, F1a of F1b) wordt geplaatst, geldt op alle wegen binnen die bebouwde kom zonder dat dit herhaald hoeft te worden.
Art XI.1.2° Buiten de bebouwde kommen mag een voertuig niet sneller rijden dan:
1° 120 km/u op autosnelwegen en openbare wegen waarbij elke rijrichting ten minste twee rijstroken heeft, en waarbij de rijrichtingen van elkaar gescheiden zijn anders dan door wegmarkeringen;
2° [Vlaanderen, Brussels Hoofdstedelijk Gewest] 70 km/u of [Wallonië] 90 km/u op alle andere wegen.
Art XI.1.3° Op alle wegen hierboven in dit artikel vermeld, kan een verkeersbord C43 een afwijkende maximale toegelaten snelheid opleggen.
Art XI.2.1° In voetgangerszones en speelstraten mogen voertuigen niet sneller rijden dan stapvoets.
Art XI.2.2° In woonerven en erven mogen voertuigen niet sneller rijden dan 20 km/u.
Art XI.2.3° Op wegen voorbehouden voor voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs, alsook in fietsstraten, evenals bovenop verhoogde inrichtingen mogen voertuigen niet sneller rijden dan 30 km/u.
Art XI.3. De toegelaten snelheid van de voertuigen is volgens de aard of toestand van het voertuig beperkt:
1° tot 90 km/u voor voertuigen en slepen met luchtbanden en met een maximale toegelaten massa van meer dan 3500 kg; in afwijking hiervan is de snelheid van een autocar die uitgerust is met een snelheidsbegrenzer tot 100km/u en waarbij alle passagierszetels uitgerust zijn met een veiligheidsgordels beperkt tot 100km/h op autosnelwegen.
2° tot de grens vastgesteld in het technisch reglement van de auto's of, bij ontstentenis daarvan, tot 40 km per uur voor de voertuigen met cushionbanden, met elastische of onbuigzame banden alsook
voor de voertuigen die naar bouw en oorsprong niet met een ophanging uitgerust zijn;
3° tot 25 km/u voor de bromfietsen klasse A;
4° tot 45 km/u voor de bromfietsen klasse B;
5° tot 90 km/u voor voertuigen die uitgerust zijn met spijkerbanden;
6° tot 25 km/u voor een sleep met noodkoppeling.
Art XI.4. Op openbare wegen waarbij ten minste één rijrichting hoogstens één rijstrook heeft, mogen:
1° voertuigen uitgerust met spijkerbanden niet sneller rijden dan 60 km/u;
2° voertuigen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7500kg, met uitzondering van autocars en autobussen niet sneller rijden dan 60km/u;
3° [Wallonië] autocars en autobussen niet sneller rijden dan 75 km/u.
[aan de toevallige lezer: dit is géén wettekst, maar een poging tot een samenvatting. Er zouden fouten in kunnen zitten... De werkelijke wetteksten aangaande dit onderwerp zijn samen 5 A4-bladzijden lang. Wat hieronder staat past op 3/4 van één A4-blad. In de originele tekst zitten trouwens ook meerdere fouten die door de complexiteit ervan nauwelijks te zien zijn. De originele tekst van Artikel 11 is ook nauwelijks te begrijpen]
Ik hoop dat iemand een fout vindt. Ik hoop dat niemand een fout vindt. RFC. Het idee hierachter is dat als vervanging zou moeten kunnen dienen voor alle reglementsbepalingen aangaande expliciete snelheidsbeperkingen.
Art XI.1.1° Binnen de bebouwde kom mag een voertuig niet sneller rijden dan [Vlaanderen, Wallonië] 50km/u of [Brussels Hoofdstedelijk Gewest] 30km/h. Een verkeersbord C43 dat boven het bord “begin bebouwde kom” (F1, F1a of F1b) wordt geplaatst, geldt op alle wegen binnen die bebouwde kom zonder dat dit herhaald hoeft te worden.
Art XI.1.2° Buiten de bebouwde kommen mag een voertuig niet sneller rijden dan:
1° 120 km/u op autosnelwegen en openbare wegen waarbij elke rijrichting ten minste twee rijstroken heeft, en waarbij de rijrichtingen van elkaar gescheiden zijn anders dan door wegmarkeringen;
2° [Vlaanderen, Brussels Hoofdstedelijk Gewest] 70 km/u of [Wallonië] 90 km/u op alle andere wegen.
Art XI.1.3° Op alle wegen hierboven in dit artikel vermeld, kan een verkeersbord C43 een afwijkende maximale toegelaten snelheid opleggen.
Art XI.2.1° In voetgangerszones en speelstraten mogen voertuigen niet sneller rijden dan stapvoets.
Art XI.2.2° In woonerven en erven mogen voertuigen niet sneller rijden dan 20 km/u.
Art XI.2.3° Op wegen voorbehouden voor voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs, alsook in fietsstraten, evenals bovenop verhoogde inrichtingen mogen voertuigen niet sneller rijden dan 30 km/u.
Art XI.3. De toegelaten snelheid van de voertuigen is volgens de aard of toestand van het voertuig beperkt:
1° tot 90 km/u voor voertuigen en slepen met luchtbanden en met een maximale toegelaten massa van meer dan 3500 kg; in afwijking hiervan is de snelheid van een autocar die uitgerust is met een snelheidsbegrenzer tot 100km/u en waarbij alle passagierszetels uitgerust zijn met een veiligheidsgordels beperkt tot 100km/h op autosnelwegen.
2° tot de grens vastgesteld in het technisch reglement van de auto's of, bij ontstentenis daarvan, tot 40 km per uur voor de voertuigen met cushionbanden, met elastische of onbuigzame banden alsook
voor de voertuigen die naar bouw en oorsprong niet met een ophanging uitgerust zijn;
3° tot 25 km/u voor de bromfietsen klasse A;
4° tot 45 km/u voor de bromfietsen klasse B;
5° tot 90 km/u voor voertuigen die uitgerust zijn met spijkerbanden;
6° tot 25 km/u voor een sleep met noodkoppeling.
Art XI.4. Op openbare wegen waarbij ten minste één rijrichting hoogstens één rijstrook heeft, mogen:
1° voertuigen uitgerust met spijkerbanden niet sneller rijden dan 60 km/u;
2° voertuigen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7500kg, met uitzondering van autocars en autobussen niet sneller rijden dan 60km/u;
3° [Wallonië] autocars en autobussen niet sneller rijden dan 75 km/u.