samenvatting van alle snelheidsbepalingen

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
JP-D
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 apr 2022, 19:19

samenvatting van alle snelheidsbepalingen

Bericht door JP-D »

Een poging tot een volledige samenvatting van alle snelheidsbepalingen van het wegverkeersreglement (met uitzondering van de impliciete snelheidsbeperkingen van Artikel 10), alsook het MB betreffende het gebruik van spijkerbanden.

[aan de toevallige lezer: dit is géén wettekst, maar een poging tot een samenvatting. Er zouden fouten in kunnen zitten... De werkelijke wetteksten aangaande dit onderwerp zijn samen 5 A4-bladzijden lang. Wat hieronder staat past op 3/4 van één A4-blad. In de originele tekst zitten trouwens ook meerdere fouten die door de complexiteit ervan nauwelijks te zien zijn. De originele tekst van Artikel 11 is ook nauwelijks te begrijpen]

Ik hoop dat iemand een fout vindt. Ik hoop dat niemand een fout vindt. RFC. Het idee hierachter is dat als vervanging zou moeten kunnen dienen voor alle reglementsbepalingen aangaande expliciete snelheidsbeperkingen.

Art XI.1.1° Binnen de bebouwde kom mag een voertuig niet sneller rijden dan [Vlaanderen, Wallonië] 50km/u of [Brussels Hoofdstedelijk Gewest] 30km/h. Een verkeersbord C43 dat boven het bord “begin bebouwde kom” (F1, F1a of F1b) wordt geplaatst, geldt op alle wegen binnen die bebouwde kom zonder dat dit herhaald hoeft te worden.

Art XI.1.2° Buiten de bebouwde kommen mag een voertuig niet sneller rijden dan:
1° 120 km/u op autosnelwegen en openbare wegen waarbij elke rijrichting ten minste twee rijstroken heeft, en waarbij de rijrichtingen van elkaar gescheiden zijn anders dan door wegmarkeringen;
2° [Vlaanderen, Brussels Hoofdstedelijk Gewest] 70 km/u of [Wallonië] 90 km/u op alle andere wegen.

Art XI.1.3° Op alle wegen hierboven in dit artikel vermeld, kan een verkeersbord C43 een afwijkende maximale toegelaten snelheid opleggen.

Art XI.2.1° In voetgangerszones en speelstraten mogen voertuigen niet sneller rijden dan stapvoets.
Art XI.2.2° In woonerven en erven mogen voertuigen niet sneller rijden dan 20 km/u.
Art XI.2.3° Op wegen voorbehouden voor voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs, alsook in fietsstraten, evenals bovenop verhoogde inrichtingen mogen voertuigen niet sneller rijden dan 30 km/u.

Art XI.3. De toegelaten snelheid van de voertuigen is volgens de aard of toestand van het voertuig beperkt:
1° tot 90 km/u voor voertuigen en slepen met luchtbanden en met een maximale toegelaten massa van meer dan 3500 kg; in afwijking hiervan is de snelheid van een autocar die uitgerust is met een snelheidsbegrenzer tot 100km/u en waarbij alle passagierszetels uitgerust zijn met een veiligheidsgordels beperkt tot 100km/h op autosnelwegen.
2° tot de grens vastgesteld in het technisch reglement van de auto's of, bij ontstentenis daarvan, tot 40 km per uur voor de voertuigen met cushionbanden, met elastische of onbuigzame banden alsook
voor de voertuigen die naar bouw en oorsprong niet met een ophanging uitgerust zijn;
3° tot 25 km/u voor de bromfietsen klasse A;
4° tot 45 km/u voor de bromfietsen klasse B;
5° tot 90 km/u voor voertuigen die uitgerust zijn met spijkerbanden;
6° tot 25 km/u voor een sleep met noodkoppeling.

Art XI.4. Op openbare wegen waarbij ten minste één rijrichting hoogstens één rijstrook heeft, mogen:
1° voertuigen uitgerust met spijkerbanden niet sneller rijden dan 60 km/u;
2° voertuigen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7500kg, met uitzondering van autocars en autobussen niet sneller rijden dan 60km/u;
3° [Wallonië] autocars en autobussen niet sneller rijden dan 75 km/u.
JP-D
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 apr 2022, 19:19

Re: samenvatting van alle snelheidsbepalingen

Bericht door JP-D »

Die "[Wallonië]" in XI.4.3° moet weg.
JP-D
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 apr 2022, 19:19

Re: samenvatting van alle snelheidsbepalingen

Bericht door JP-D »

Na een nachtje er over geslapen te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat Art XI.1.3° integraal mag geschrapt worden.
JP-D
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 apr 2022, 19:19

Re: samenvatting van alle snelheidsbepalingen

Bericht door JP-D »

En er moet een puntje toegevoegd worden:

"Art XI.5. De snelheidsbeperkingen die opgelegd worden in Art X1.3. en Art. XI.4. blijven van toepassing indien een verkeersbord C43 een hogere toegelaten snelheid toelaat."

Zoniet zou een C43-bord de snelheidsbeperking van een voertuig door de aard ervan opheffen, wat niet de bedoeling is.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: samenvatting van alle snelheidsbepalingen

Bericht door Inazuma »

Zo te zien de schoolstraat al vergeten ... stapvoets

Voortbewegingstoestellen



Bepalingen hoe ver een snelheidsbeperking geldt, en wat ze opheft


Ontbrekende bepalingen inzake "geneste" snelheidsbeperkingen opgelegd door een verkeersREGEL (bvb erven, "straten", voorbehouden wegen, ..) binnen een groter gebied met snelheidsbeperkingen opgelegd door een verkeersTEKEN
JP-D
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 apr 2022, 19:19

Re: samenvatting van alle snelheidsbepalingen

Bericht door JP-D »

Inazuma schreef: 07 apr 2022, 09:24 Zo te zien de schoolstraat al vergeten ... stapvoets
Klopt.
Inazuma schreef: 07 apr 2022, 09:24 Voortbewegingstoestellen
Idd. Toch de gemotoriseerde. 25.
Inazuma schreef: 07 apr 2022, 09:24 Bepalingen hoe ver een snelheidsbeperking geldt, en wat ze opheft
Euhm.... Staat dat nu reeds in de wegcode ergens? En ik bedoel dan niet voor C43 opgelegde snelheidsbeperkingen. De bedoeling was Art. 11 te herschrijven, met alles wat er in staat, en er zou moeten instaan i.p.v. her en der verspreid doorgeen het verkeersreglement aangaande de snelheidsbeperkingen opgelegd door het type weg en de aard van het voertuig. Ik heb de tekst hierboven nog eens herlezen, en voor mij is het daaruit onbetwistbaar duidelijk vanaf waar ze begint en waar ze eindigt.
Inazuma schreef: 07 apr 2022, 09:24 Ontbrekende bepalingen inzake "geneste" snelheidsbeperkingen opgelegd door een verkeersREGEL (bvb erven, "straten", voorbehouden wegen, ..) binnen een groter gebied met snelheidsbeperkingen opgelegd door een verkeersTEKEN
Moet dat?
Met de huidige wegcode, met daarin het artikel 11 vervangen door bovenstaande artikel XI:

Je rijdt op een tweerichtingsweg niet verdeeld in rijstroken met gewone auto. Je komt een C43(90) tegen. En daarin een woonerf (misschien niet het meest waarschijnlijk scenario, maar soit). Volgens de beschreven regels mag je vanaf de C43 90 km/u, rijden, vanaf het woonerf bord 20 km/u, en vanaf het einde-woonerf-bord 70 km/h (in Vlaanderen). Daarvoor moet toch niets toegevoegd worden?

Je rijdt op een tweerichtingsweg niet verdeeld in rijstroken met gewone auto. Je komt een C43(30) tegen. En daarin een bebouwde komt (alweer misschien niet het meest waarschijnlijk scenario). Volgens de beschreven regels mag je vanaf de C43 30 km/u, rijden, vanaf het bebouwdekom-bord 50 km/u (in Vlaanderen), en vanaf het einde-bebouwde-kom-bord 70 km/h (in Vlaanderen). Daarvoor moet toch niets toegevoegd worden?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: samenvatting van alle snelheidsbepalingen

Bericht door Inazuma »

JP-D schreef: 07 apr 2022, 14:24 Euhm.... Staat dat nu reeds in de wegcode ergens?
Tuurlijk
Tot "einde-borden" (die dan geregeld vergeten worden) of tot volgende kruispunt enzo ...
Inazuma schreef: 07 apr 2022, 09:24 Ontbrekende bepalingen inzake "geneste" snelheidsbeperkingen opgelegd door een verkeersREGEL (bvb erven, "straten", voorbehouden wegen, ..) binnen een groter gebied met snelheidsbeperkingen opgelegd door een verkeersTEKEN
Moet dat?
Met de huidige wegcode, met daarin het artikel 11 vervangen door bovenstaande artikel XI:
Doe je net hetzelfde als wat er nu staat

Je laat verkeersregels boven verkeerstekens gaan, terwijl Art 6.2 het omgekeerde vooropstelt
(er staat wel een bord, maar dat geeft aan waar de regel geldt - het verkeersteken zelf legt de snelheid niet op)


Een snugger herschrijven vd wegcode, begint met het opdoeken van Art 6.2 :wink:

En dat schuif je er dan terug in, in de bepalingen waar het van toepassing is.
Wat men nu ook doet, en dan doet alsof waar het er niet bij staat, de regel niet aangepast wordt door een verkeersteken - maar "vergeet" dat Art 6.2 er in het algemeen ook nog is ...


Het absurde aan de huidige wegcode is dat men hetzelfde tegenwoordig 2 (of zelfs 3) keer reglementeert
Eerst met een regel "verkeer in zus-en-zo straten"
En dan nog eens een bord definieert bij de verkeerstekens ... maar daar niet de bepalingen van de regel in zet.
Waardoor het bord die niet oplegt ...
(De derde keer staat soms nog eens bij de bepalingen in Art 2)

Da's dus 1 of 2 keer teveel bepaald ...
JP-D
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 apr 2022, 19:19

Re: samenvatting van alle snelheidsbepalingen

Bericht door JP-D »

Inazuma schreef: 07 apr 2022, 14:43 Tot "einde-borden" (die dan geregeld vergeten worden) of tot volgende kruispunt enzo ...
Maar dat is wat ze in het Engels noemen "clutter". Het is dat soort onzin dat de wegcode onder meer onleesbaar maakt. Als er wordt gezegd dat een bepaalde snelheidsbeperking geldt binnen de bebouwde kom, en elders bij de definitie van bebouwde kom wordt gedefinieerd waar die begint en eindigt, dan lijkt het me voor weggebruikers en rechters duidelijk vanaf waar en tot waar die snelheidsbeperking geldt zonder dat daar nog bijkomende tekst voor nodig is.
Inazuma schreef: 07 apr 2022, 14:43 Doe je net hetzelfde als wat er nu staat
Ja. Dat bedoel je dus. Dat geen enkele verkeersregel boven een verkeersteken kan gaan, zelfs als er staat dat het er wel boven gaat.
Inazuma schreef: 07 apr 2022, 14:43 (er staat wel een bord, maar dat geeft aan waar de regel geldt - het verkeersteken zelf legt de snelheid niet op)
En de regel legt de snelheid op.
Inazuma schreef: 07 apr 2022, 14:43 En dat schuif je er dan terug in, in de bepalingen waar het van toepassing is.
En denk je dat dát een goed idee is? Dan ga je wat zien.
Inazuma schreef: 07 apr 2022, 14:43 Wat men nu ook doet, en dan doet alsof waar het er niet bij staat, de regel niet aangepast wordt door een verkeersteken - maar "vergeet" dat Art 6.2 er in het algemeen ook nog is ...
Dat is een verkeersregel. Een zéér algemene verkeersregel. Andere verkeersregels kunnen die wel degelijk bijstellen in specifieke gevallen.
Inazuma schreef: 07 apr 2022, 14:43 Het absurde aan de huidige wegcode is dat men hetzelfde tegenwoordig 2 (of zelfs 3) keer reglementeert
Eerst met een regel "verkeer in zus-en-zo straten"
En dan nog eens een bord definieert bij de verkeerstekens ... maar daar niet de bepalingen van de regel in zet.
Waardoor het bord die niet oplegt ...
(De derde keer staat soms nog eens bij de bepalingen in Art 2)
Ik heb het al opgemerkt :)
Maar mijn bedoeling is niet oeverloos kritiek te leveren op de wegcode in haar huidige vorm, maar om tot iets beters te komen voor eigen gebruik, en om aan andere mensen iets uit te kunnen leggen. 99.9% van de weggebruikers is niet in staat om het huidige artikel 11 te begrijpen in haar huidige vorm. En de verspreidheid van bepalingen doorheen het verkeersreglement maakt dat dit K.B. voor gewone weggebruikers onbruikbaar is. Het zou anders moeten. Perfectie kan nooit bereikt worden, maar wel nagestreefd.
JP-D
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 apr 2022, 19:19

Re: samenvatting van alle snelheidsbepalingen

Bericht door JP-D »

JP-D schreef: 07 apr 2022, 15:1299.9% van de weggebruikers is niet in staat om het huidige artikel 11 te begrijpen in haar huidige vorm.
Er staat trouwens in dat originele artikel 11.2.3° dat je op geen enkel weg binnen Vlaanderen sneller mag rijden dan 70km/h (tenzij er een bord staat). Dus ook niet op wegen met gescheiden rijbanen en op autosnelwegen.

Ik hoop - niet voor de betrokkene zelf - dat er eens een veroordeling door een rechter komt voor overdreven snelheid omdat iemand op een weg met vier rijstroken met twee rijstroken per rijrichting waarbij de rijbanen gescheiden zijn anders dan door wegmarkeringen en zonder snelheidsbeperking opgelegd door een verkeersbord, omdat de betrokkene daar na meetcorrectie 130km/h heeft gereden, en de rechter de boete berekent op het verschil tussen 70 km/u.
11.2 (Vlaams Gewest). Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt:
3° tot 70 km per uur:
a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee
bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;
b) op de andere openbare wegen.
Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of
toegelaten worden door het verkeersbord C43.
De lagere snelheidsbeperkingen voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing.
JP-D
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 apr 2022, 19:19

Re: samenvatting van alle snelheidsbepalingen

Bericht door JP-D »

Volgende versie, rekening houdende met de opmerkingen van Inazuma waarmee ik het eens ben :-)
Ik heb ook de autosnelwegminimum hierin opgenomen.

Art XI.1.1° Binnen de bebouwde kom mag een voertuig niet sneller rijden dan [Vlaanderen, Wallonië] 50km/u of [Brussels Hoofdstedelijk Gewest] 30km/h. Een verkeersbord C43 dat boven het bord “begin bebouwde kom” (F1, F1a of F1b) wordt geplaatst, geldt op alle wegen binnen die bebouwde kom zonder dat dit herhaald hoeft te worden.

Art XI.1.2° Buiten de bebouwde kommen mag een voertuig niet sneller rijden dan:
1° 120 km/u op autosnelwegen en openbare wegen waarbij elke rijrichting ten minste twee rijstroken heeft, en waarbij de rijrichtingen van elkaar gescheiden zijn anders dan door wegmarkeringen;
2° [Vlaanderen, Brussels Hoofdstedelijk Gewest] 70 km/u of [Wallonië] 90 km/u op alle andere wegen.

Art. XI.1.3° Op een autosnelweg, mag een voertuig tenzij de bepalingen van Art. 10.1.1° dit niet toelaten, niet trager rijden dan 70 km/u.

Art XI.2.1° In voetgangerszones, speelstraten en schoolstraten mogen voertuigen niet sneller rijden dan stapvoets.
Art XI.2.2° In woonerven en erven mogen voertuigen niet sneller rijden dan 20 km/u.
Art XI.2.3° Op wegen voorbehouden voor voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs, alsook in fietsstraten, evenals bovenop verhoogde inrichtingen mogen voertuigen niet sneller rijden dan 30 km/u.

Art XI.3. De toegelaten snelheid van de voertuigen is volgens de aard of toestand van het voertuig beperkt:
1° tot 90 km/u voor voertuigen en slepen met luchtbanden en met een maximale toegelaten massa van meer dan 3500 kg; in afwijking hiervan is de snelheid van een autocar die uitgerust is met een snelheidsbegrenzer tot 100km/u en waarbij alle passagierszetels uitgerust zijn met een veiligheidsgordels beperkt tot 100km/h op autosnelwegen.
2° tot de grens vastgesteld in het technisch reglement van de auto's of, bij ontstentenis daarvan, tot 40 km per uur voor de voertuigen met cushionbanden, met elastische of onbuigzame banden alsook voor de voertuigen die naar bouw en oorsprong niet met een ophanging uitgerust zijn;
3° tot 25 km/u voor de bromfietsen klasse A;
4° tot 45 km/u voor de bromfietsen klasse B;
5° tot 25 km/u voor gemotoriseerde voortbewegingstoestellen;
6° tot 90 km/u voor voertuigen die uitgerust zijn met spijkerbanden;
7° tot 25 km/u voor een sleep met noodkoppeling.

Art XI.4. Op openbare wegen waarbij ten minste één rijrichting hoogstens één rijstrook heeft, mogen:
1° voertuigen uitgerust met spijkerbanden niet sneller rijden dan 60 km/u;
2° voertuigen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7500kg, met uitzondering van autocars en autobussen niet sneller rijden dan 60 km/u;
3° autocars en autobussen niet sneller rijden dan 75 km/u.

Art XI.5. De snelheidsbeperkingen die opgelegd worden in Art X1.3. en Art. XI.4. blijven van toepassing voor een voertuig indien een verkeersbord C43 op die weg een hogere snelheid toelaat.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: samenvatting van alle snelheidsbepalingen

Bericht door Stefan Peeters »

Voor XI.4: autobussen en autocars in Vlaanderen 70 km/u.

En wat met autobussen en autocars met aanhangwagens?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: samenvatting van alle snelheidsbepalingen

Bericht door Inazuma »

JP-D schreef: 07 apr 2022, 15:12
Inazuma schreef: 07 apr 2022, 14:43 En dat schuif je er dan terug in, in de bepalingen waar het van toepassing is.
En denk je dat dát een goed idee is? Dan ga je wat zien.
Helemaal niet

Nu doet men alsof wegcode "klopt" waar dat niet zo is

Inazuma schreef: 07 apr 2022, 14:43 Wat men nu ook doet, en dan doet alsof waar het er niet bij staat, de regel niet aangepast wordt door een verkeersteken - maar "vergeet" dat Art 6.2 er in het algemeen ook nog is ...
Dat is een verkeersregel. Een zéér algemene verkeersregel. Andere verkeersregels kunnen die wel degelijk bijstellen in specifieke gevallen.
Dan moet je daar weer een bepaling voor invoegen, overal waar & wanneer die regel niet geldt ...
Zo blijf je bezig

Maar mijn bedoeling is niet oeverloos kritiek te leveren op de wegcode in haar huidige vorm, maar om tot iets beters te komen voor eigen gebruik, en om aan andere mensen iets uit te kunnen leggen.
En zodra er ook maar iets wijzigt, kan je je uitleg gaan aanpassen :wink:
99.9% van de weggebruikers is niet in staat om het huidige artikel 11 te begrijpen in haar huidige vorm. En de verspreidheid van bepalingen doorheen het verkeersreglement maakt dat dit K.B. voor gewone weggebruikers onbruikbaar is. Het zou anders moeten. Perfectie kan nooit bereikt worden, maar wel nagestreefd.
Zelfs zij die er professioneel (ik gebruik het begrip losjes) mee bezig zijn, snappen de ganse boel duidelijk niet ...


Het MOET eenvoudiger
Er is echter 1 klein probleempje:
Politiek die dit beslist, wil TOTAAL niet mee
Men denkt enkel te scoren met nieuwe regeltjes
Een gans "groot onderhoud" vd wegcode (en verkeerswet) kost veel tijd, en levert niks op aan publieke aandacht
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: samenvatting van alle snelheidsbepalingen

Bericht door Inazuma »

Inazuma schreef: 07 apr 2022, 17:24 Het MOET eenvoudiger
Er is echter 1 klein probleempje:
Politiek die dit beslist, wil TOTAAL niet mee
Men denkt enkel te scoren met nieuwe regeltjes
Een gans "groot onderhoud" vd wegcode (en verkeerswet) kost veel tijd, en levert niks op aan publieke aandacht
En er moeten natuurlijk net opgetrokken heilige huisjes voor sneuvelen

Zelfs het intussen zinloze Art 12.4bis dat alle verkeerssituaties nodeloos complex maakt, maar door àlle 3 gewesten afgeraden wordt in hun instructies aan lokale wegbeheerders, wordt niet verwijderd - want zou "politiek niet goed liggen" ...


Dat er 3 verschillende inhaalverboden zijn tov fietsers ...
Dat er 5 of 6 manieren zijn om een rood licht niet te moeten opvolgen ...
Dat er 2 soorten voorbehouden wegen zijn, of 2 soorten weggedeelten voor OV, met nét wat verschillende regels ...

Maakt allemaal niet uit
Men denkt politiek in de vitrine te staan met nieuwe regeltjes
Oude meuk en eigen flaters opkuisen haalt media niet ...
JP-D
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 apr 2022, 19:19

Re: samenvatting van alle snelheidsbepalingen

Bericht door JP-D »

Stefan Peeters schreef: 07 apr 2022, 17:22 Voor XI.4: autobussen en autocars in Vlaanderen 70 km/u.
Niet akkoord, want:
11.3. De snelheid van de voertuigen is volgens de aard van het voertuig, beperkt:
1° tot 75 km per uur voor de autobussen en autocars behalve op de onder 11.2.1° en 11.2.2° a) bedoelde
wegen;
Dit geldt voor alle gewesten van België.

Het is evenwel zo dat op het type wegen dat Art XI.4. omvat, slechts 70 km/u in Vlaanderen mag gereden worden tenzij er een bord staat met een hogere snelheidsbeperking. Als die hogere snelheidsbeperking er staat d.m.v. een bord C43, dan mogen autobussen en autocars volgens de originele Art. 11 daarop 75 km/u rijden, en volgens die ingekorte versie van Art. XI ook, toch?
Stefan Peeters schreef: 07 apr 2022, 17:22 En wat met autobussen en autocars met aanhangwagens?
Moet ik mij eens over beraden :idea:
JP-D
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 apr 2022, 19:19

Re: samenvatting van alle snelheidsbepalingen

Bericht door JP-D »

JP-D schreef: 07 apr 2022, 18:01
Stefan Peeters schreef: 07 apr 2022, 17:22 En wat met autobussen en autocars met aanhangwagens?
Moet ik mij eens over beraden :idea:
Ik vind in het origineel van Art. 11 of gelijk waar elders in de wegcode niets terug... Versie XI is even dubbelzinnig, wat in overeenstemming is met het plan om een samenvatting te maken zonder iets te wijzigen.

Voor een aantal voertuigen zijn er bepalingen die zeggen dat het aankoppelen van een aanhangwagen geen wijziging aanbrengt aan de classificatie van dat voertuig. Voor autocars en autobussen is dat niet het geval. Dat heeft alvast een weerslag op het benodigde rijbewijs. Maar of dat betekent dat autocars+aanhangwagen waarvan de autocar een begrenzer heeft tot 100 en de passagiers allemaal gordels, nog 100 zou mogen rijden op de autosnelweg... Ik zou het niet durven zeggen. Idem voor de 75 km/u die ze al dan niet zouden mogen rijden op wegen waarbij ten minste één rijrichting hoogstens één rijstrook heeft.

Als ik de regel zou moeten opstellen, dan zou ik geen enkele sleep toelaten om sneller te rijden dan 90 km/u, onafgezien van zijn MTM. Zou het veel makkelijker en veiliger maken voor iedereen. Het is een absurd idee om een personenvoertuig met een lichte ongeremde aanhangwagen (MTM 750kg) waarvan de MTMS max. 3500kg is toe te laten 120 km/u te rijden, terwijl een iets zwaarder trekkend voertuig met dezelfde aanhangwagen waarbij een MTMS van 3500kg overschreden wordt slechts - terecht - 90 km/u mag. En het zou het ook duidelijk maken voor iedereen: zodra je een aanhangwagen trekt, mag je niet sneller dan 90km/h zonder dat je rekenmachine en technische papieren van de voertuigen moet bovenhalen.
Plaats reactie