keren

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
JP-D
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 apr 2022, 19:19

keren

Bericht door JP-D »

Mag ik op een openbare weg met twee rijbanen op een kruispunt de voorsorteerstrook linksaf nemen om rechtsomkeer te maken, of mag ik die enkel gebruiken om linksaf te slaan? En die beweging, dat keren dus, zoals hierboven beschreven, is dat een manoeuvre of een richtingsverandering?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: keren

Bericht door Inazuma »

Keren is een manoeuvre

Ook aan een kruispunt met lichten en voorsorteringen ...


Strikt genomen mag je enkel linksaf en niet keren


77.1. Witte voorsorteringspijlen mogen bij het naderen van een kruispunt aangebracht worden. Deze pijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.


Omkeren dan volg je een andere richting dan wat de voorsorteringspijlen aangeven
Je gaat immers niet linksaf
Je gaat weliswaar linksom, maar terug naar waar je vandaan komt ... ipv linksaf
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: keren

Bericht door de rijprof »

Linksaf is een beweging en dan moet je de pijlen volgen.
Maar... keren is een manoeuvre en dat mag je op eigen risico, mits voorrang verlenen, doen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
JP-D
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 apr 2022, 19:19

Re: keren

Bericht door JP-D »

Inazuma schreef: 02 apr 2022, 08:23 Omkeren dan volg je een andere richting dan wat de voorsorteringspijlen aangeven
Je gaat immers niet linksaf
Je gaat weliswaar linksom, maar terug naar waar je vandaan komt ... ipv linksaf
Ik denk dat je gelijk hebt, maar het probleem is dat langs dergelijke weg met verhoogte middenberm woon in de bebouwde kom, en van de 200 bestuurders die elke dag genoodzaakt zijn dit manoeuvre uit te voeren elke dag, dat er 200 de voorsorteerstrook voor linksaf nemen om rechtsomkeer te maken, en daarbij ook nog eens over een fietsstrook rijden, wat volgens mij ook niet mag.

En dit inclusief politievoertuigen.

Als ik iemand rijles zou moeten geven, wat kan ik dan tegen die persoon zeggen wat hij of zij moet doen. Het alternatief is véér gevaarlijker.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: keren

Bericht door Inazuma »

Ik verwacht niet dat hier iemand op geverbaliseerd wordt - gewoon omdat politie dit zelf niet weet of afleidt uit wegcode :wink:
JP-D
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 apr 2022, 19:19

Re: keren

Bericht door JP-D »

Wellicht. Maar ik ga binnenkort misschien rijles geven en zou het mijn leerling wel juist willen aanleren, in overeenstemming met alle verkeersregels. Maar het wringt als 100% van de overige weggebruikers het anders doet.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: keren

Bericht door de rijprof »

Naar mijn mening MAG je keren maar als je linksaf wilt, moet je de pijlen volgen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: keren

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 02 apr 2022, 15:39 Naar mijn mening MAG je keren maar als je linksaf wilt, moet je de pijlen volgen.
Euh ... dat is nu net de tegenstelling :wink:

Je kan geen verkeersregel gebruiken om onder een verplichting opgelegd door een verkeersteken onderuit te geraken .
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: keren

Bericht door de rijprof »

Je kan geen verkeersregel gebruiken om onder een verplichting opgelegd door een verkeersteken onderuit te geraken .
Als ik links afsla, volg ik netjes volgens de verkeersregels de pijlen.
Als ik ga keren, hoef ik de pijlen niet te volgen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: keren

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 02 apr 2022, 16:03
Je kan geen verkeersregel gebruiken om onder een verplichting opgelegd door een verkeersteken onderuit te geraken .
Als ik links afsla, volg ik netjes volgens de verkeersregels de pijlen.
Als ik ga keren, hoef ik de pijlen niet te volgen.
Mmmm, neen

Als je gaat keren volg je de pijlen niet, terwijl dat moet ...


Er is wel een arrest van Cassatie dat stelt dat een bestuurder die (wacht om) een manoeuvre uit te voeren, de parkeerregels niet dient na te leven

Maar om dat te gebruiken om te stellen dat je tijdens een manoeuvre de verkeerstekens niet moet naleven :?: :?: :?:



Als ik op kruispunt een 360° pirouette doe linksom, en vervolgens vanuit de rijstrook linksaf rechtdoor rijdt, bega ik dan een overtreding :?:

En wat als ik een pirouette linksom doe van 540° :?:

En waarom zou dat anders zijn :?:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: keren

Bericht door de rijprof »

Akkoord dat je de richting van de pijlen moet volgen bij links afslaan.
77.1. Witte voorsorteringspijlen mogen bij het naderen van een kruispunt aangebracht worden. Deze pijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.
Maar als je wilt keren, doe je een manoeuvre dat je op eigen risico, mits voorrang verlenen, zelf mag kiezen hoe je dat doet,
zelfs al doe ik 5 pirouettes.
Als je vanuit de rijstrook met pijlen naar links rechtdoor rijdt, doe je een manoeuvre op eigen risico (van rijstrook veranderen)
tenzij je zondigt tegen andere regels zoals doorlopende streep, spookrijden, pijltjeslichten, enz.

Je moet links afslaan en de pijlen volgen, maar je mag op eigen risico keren omdat het een manoeuvre is en geen gereglementeerde beweging.
Zo begrijp ik het althans.

Verkeerstekens gaan boven verkeersregels maar bij het uitvoeren van een manoeuvre, zoals keren, is er in de regel niets beschreven hoe je dat doet.
je kunt dan niet zeggen dat verkeerstekens boven verkeersregels gaan omdat, hoe je manoeuvres mag of kan uitvoeren, niet beschreven staat.
Als er geen verkeersregels beschreven staan over hoe je een manoeuvre moet of mag uitvoeren, staan ze dan boven of onder de verkeerstekens?

Een doordenkertje... :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: keren

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 02 apr 2022, 16:53 Je moet links afslaan en de pijlen volgen, maar je mag op eigen risico keren omdat het een manoeuvre is en geen gereglementeerde beweging.
Zo begrijp ik het althans.

Verkeerstekens gaan boven verkeersregels maar bij het uitvoeren van een manoeuvre, zoals keren, is er in de regel niets beschreven hoe je dat doet.
Doe voor de neus van de politie eens een manoeuvre door een rood licht, of over een doorlopende streep, en kijk wat het gevolg is ...

Of laat je leerlingen eens keren op trottoir
(Voor kandidaat bestuurders: NIET doen = gegarandeerd terugkomen ... :!: )


Feit dat je een manoeuvre doet, levert géén vrijstelling van de ganse wegcode op ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: keren

Bericht door de rijprof »

derijprof schreef:tenzij je zondigt tegen andere regels zoals doorlopende streep, spookrijden, pijltjeslichten, enz.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: keren

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 03 apr 2022, 10:14
derijprof schreef:tenzij je zondigt tegen andere regels zoals doorlopende streep, spookrijden, pijltjeslichten, enz.
En waarom zou je tegen die verkeerstekens niet mogen zondigen, maar tegen een andere dan weer wél :?:

Je rijdt jezelf hopeloos vast, want ook die groene pijltjeslichten stellen dat je enkel in de aangegeven richting mag verder rijden
JP-D
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 apr 2022, 19:19

Re: keren

Bericht door JP-D »

Nog even verder nagevraagd, en er blijkt zelfs tussen professionelen onenigheid te zijn over het feit dat een U-bocht maken op een openbare weg met twee rijbanen (één per rijrichting) een richtingsverandering dan wel een manoeuvre is.
Plaats reactie