1794

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Renny

1794

Bericht door Renny »

Hoe kan motorfiets A die door het oranje rijdt voorrang hebben op motorfiets A die groen licht heeft om rechtsaf te gaan ?

Ik betaal hier niet om jullie vragen te verbeteren maar om zelf mijn theorie te behalen. Dit is reeds de tweede fout die ik vind op 10 minuten tijd.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: 1794

Bericht door Benny Stinkens »

Ten eerste betaal je ons niet en ten 2de is er niets mis met deze vraag :idea:
Dit forum heeft met de website niets te maken en is puur vrijwilligers werk waarvoor niemand hier iets betaald krijgt. :idea:
Een beetje respect zal dus hopelijk niet teveel gevraagd zijn :?:

Als iemand te dicht bij de lichten genaderd is mag (lees gerust moet) hij dubbel voorzichtig verder rijden indien deze dus op oranje springen.

De groene pijl naar rechts in dit geval betekend dat deze bestuurder naar rechts mag afslaan maar nog steeds voorrang moet verlenen aan diegene die van links of recht komen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: 1794

Bericht door Benny Stinkens »

Uw zogezegde 2 de fout is er trouwens ook geen :idea:

Voordat je onze neus dus afbijt raad ik je aan om eerst even na te denken, want ik heb geen 10 minuten nodig om je van het forum af te flikkeren. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: 1794

Bericht door Rafael »

Renny schreef: 16 mar 2022, 14:11 Ik betaal hier niet om jullie vragen te verbeteren maar om zelf mijn theorie te behalen. Dit is reeds de tweede fout die ik vind op 10 minuten tijd.
Misschien eerst beginnen met de theorie en daarna pas examens? Dat gaat je veel frustratie besparen.

De vraag waarvan je denkt dat deze foutief is, staat zo goed als letterlijk in de theorie. De theorie kan je gratis raadplegen, zie dit hoofdstuk onder de titel Rood verkeerslicht en groene pijl. Daar lees je: "Brandt een groene pijl, terwijl ook het ronde rode licht brandt, dan wil dit zeggen dat voertuigen in de richting van de pijl mogen afslaan. Maar wil een bestuurder het kruispunt oprijden, moet hij wel heel voorzichtig zijn en voorrang verlenen aan alle weggebruikers die uit de andere richtingen komen."

Succes met de theorie te studeren!
NeGeNdUuSt
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 mei 2021, 08:49

Re: 1794

Bericht door NeGeNdUuSt »

Ik vind het persoonlijk echt wel grappig hoe jullie zo iemand kei hard op zijn plaats hebben gezet!
Ik hoop ook echt dat hij zal slagen voor zijn theorie, maar in de praktijk is het vaak anders helaas.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 1794

Bericht door Inazuma »

Toch mee uitkijken ...


Cassatie -uiteraard- heeft ooit geoordeeld dat een afslaande bestuurder GEEN voorrang diende te verlenen aan een bestuurder die door rood reed.

Het Hof gebruikte daarvoor een soort van omgekeerde Art 6.2 (verkeerstekens gaan boven verkeersregels) - theorie, om te stellen dat het moeten naleven van een verkeersteken boven het moeten naleven van een verkeersregel gaat ...


Nu, oranje is geen rood, maar bij oranje moet je normaal OOK stoppen ...
Je mag enkel nog doorrijden als je niet meer veilig kan stoppen

Met de mogelijke situatie dat een weggebruiker door oranje rijdt terwijl die eigenlijk nog veilig kon stoppen, zit je in exact dezelfde situatie als een weggebruiker die door rood rijdt ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: 1794

Bericht door Benny Stinkens »

Dat klopt, maar op de foto staat de motorfiets ook al zo goed als voorbij het oranje licht.
Dus ga ik niet van uit dat deze nog veilig kon stoppen. :idea:

Afbeelding

Het is aan Eugeen om duidelijk te maken wat hoe hij deze vraag dus bedoelde. :idea:
Maar aan het antwoord van deze vraag te zien, denk ik niet dat ik er naast zit. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 1794

Bericht door Inazuma »

Aaaahhh, ik was niet gaan kijken

Maar dit is nog een àndere situatie :idea: :shock:


Want ook de andere bestuurder heeft een verkeerslicht (verkeersteken)
Eéntje dat hem opdraagt voorrang te verlenen (andere verkeerslichten doen dat niet)

Maar die voorrang is voorwaardelijk

Art 61.1

5° wanneer één of meer bijkomende lichten in de vorm van één of meer groene pijlen tegelijk met een rood licht of een oranjegeel licht branden, betekenen de pijlen dat alleen in de richtingen die door de pijlen worden aangeduid mag voortgereden worden, op voorwaarde dat voorrang verleend wordt aan de bestuurders die op regelmatige wijze uit andere richtingen komen en aan de voetgangers;


Tegenover reglementair rijdende bestuurders

Je krijgt hier dus opnieuw de situatie dat de voorrang af hangt van feit of de motorrijder die door oranje rijdt, dat al dan niet reglementair doet (ttz, niet veilig meer kon stoppen)

Op een tekening is dat lastig te beoordelen ...


GRO zou de vraag wat kunnen aanpassen
bvb "Het wordt net oranje. Wie heeft voorrang ?"
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: 1794

Bericht door GRO »

@inazuma
Heb het zo aangepast.
Plaats reactie