Volgorde batterij afkoppen

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
BramEPC
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 dec 2017, 02:17

Volgorde batterij afkoppen

Bericht door BramEPC »

Ik heb zonet mijn theorie examen C afgelegd, en 1 vraag mis omtrent het afkoppelen van een batterij dat denk ik nergens behandeld wordt in het boek of voorbeeld examenvragen (of ik heb erover gekeken).
( Note: niet een scenario waarbij je iemand helpt starten met een 2e batterij, gewoon batterij afkoppelen )

Het juiste antwoord was blijkbaar dat eerst de negatieve pool moet losgemaakt worden maar ik kan niet direct een reden bedenken waarom het uitmaakt.
Op gebied van vonken die een H2 wolk mogelijks doen exploderen maakt het niet uit of je + of - doet als je het op de batterij zelf doet, de vonk kan op beide.
Ook op gebied van kortsluiting zie ik niet in waarom het uitmaakt, de - is verbonden met het chassis maar als je de + kabel losmaakt en die dan tegen het chassis houdt is er nog geen kortsluiting (gezien er geen spanning meer op die + kabel gaat staan, buiten mss wat residuele lading in capaciteiten in uw autoradio of zo).

Is er een goeie reden waar ik niet direct aan denk ?

In any case, juiste antwoord is dus - pool eerst moest iemand anders de vraag krijgen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Volgorde batterij afkoppen

Bericht door de rijprof »

Bij aankoppelen eerst PLUS (rode kabel) daarna MIN (zwarte kabel)
Bij loskoppelen eerst MIN los en daarna Plus los.

Deze volgorde geeft minder kans op kortsluiting.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Volgorde batterij afkoppen

Bericht door Stefan Peeters »

Wanneer je bij het losmaken van de stroomkabels eerst de + kabel demonteert, en je raakt met de sleutel de carrosserie of de motor, krijg je kortsluiting.
Bij het losmaken van de - kabel niet.

En eenmaal de - kabel afgekoppeld is krijg je ook geen kortsluiting meer via de + kabel.

Het zal de eerste niet zijn die zijn ringsleutel tegen het plafond ziet vliegen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
BramEPC
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 dec 2017, 02:17

Re: Volgorde batterij afkoppen

Bericht door BramEPC »

Ah ja idd, niet aan dat scenario gedacht, ik prul meestal met een dopsleutel aan dat soort zaken (met rubberen handvat, zodat ik toch al vrij idiot proof ben mezelf kennende ;p).

Kan me nu wel niet inbeelden dat een steeksleutel tegen het plafond gaat vliegen, je gaat eerder goed moeten trekken om hem terug los te krijgen van het chassis/pool :D

In elk geval merci voor de support, nu op naar de praktijklessen !
Plaats reactie