Instructeur raad automaat aan na 5 uren les

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
karlsonsamson
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2022, 14:57

Instructeur raad automaat aan na 5 uren les

Bericht door karlsonsamson »

Ik heb een paar weken geleden mijn theorie gehaald en ga nu voor mijn praktijklessen. Mijn instructeur is vrij rustig en geduldig, maar na de 3e les gaf hij aan dat ik zoveel stress bleek te hebben dat ik het beste iets in de apotheek ga halen voor mijn zenuwen onder de controle te houden omdat ik er anders geen plezier aan zal beleven. Ik ging verder met het advies en had vandaag nog een les, waarin dat hij mij alles liet doen (schakelen, sturen, remmen, etc) ook al wist hij dat ik nog niet alles onder de knie had. Ik kan nog niet fatsoenlijk stoppen voor een rood licht en stop veeel te vroeg voor de stopstreep, omdat ik de basics nog niet onder de knie heb. We hadden de vorige lessen kort geoefend om te starten en te stoppen maar niet lang genoeg voor mij om het te begrijpen en toe te passen. Ook maakte hij een opmerking dat ik de pinker niet gebruikte, terwijl hij me nooit had uitgelegd hoe de pinker werkt en ging ervan uit dat ik het wist. Ik kan ook nog niet van versnelling veranderen zonder te kijken.

Binnen een bebouwde kom kwamen er opeens veel auto's van rechts en had ik even een paniek momentje omdat ik niet zelfzeker ben in mijn remmen, uit angst dat de auto gaat stilvallen ofzo. Op het einde van de les zei hij dat ik te snel in paniek schiet and dat als het na 3 lessen nog zo is dat hij me aanraad om voor een automaat rijbewijs te gaan, ook al zou ik dan niet zelfstandig kunnen oefenen aangezien niemand in mijn omgeving met een automaat rijd. Ik vond deze opmerkingen vreemd aangezien we in totaal maar 5 uur hebben gereden, en van wat ik heb gehoord heeft iedereen in deze beginperiode momenten van stress en paniek. Ook krijg ik het gevoel dat hij me heel veel laat doen, terwijl ik nog niet eens de basis goed onder de knie heb. Ik vroeg mij af of deze verwachtingen normaal zijn of als ik beter een andere instructeur zoek?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Instructeur raad automaat aan na 5 uren les

Bericht door Benny Stinkens »

Even een andere instructeur zoeken en kijken wat hij of zij er over zegt :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Instructeur raad automaat aan na 5 uren les

Bericht door de rijprof »

Vaak worden trage starters de betere bestuurders.
Laat je niet ontmoedigen en zoek een instructeur die je goed de basis leert vooraleer je moeilijker dingen gaat doen, zelfs al duurt dat 12 uur of meer.
Je kan binnen dezelfde rijschool meestal vragen naar een andere instructeur en vertel jouw verhaal zodat hij/zij weet om wat geduldiger te zijn.

Bv. stoppen voor een stopstreep kan aangeleerd worden op een heel rustige plaats door iets harder te remmen en dan de rem wat minder hard in te drukken. Je blijft toch ook niet met de fiets de remmen keihard inknijpen als dat niet nodig is. Je remt iets meer dan nodig en dan laat je geleidelijk los(ser).
Ook geen bang hebben om stil te vallen. Dat is geen ramp. Liever dat dan niet op tijd te kunnen stoppen. Ook dat leer je best op een heel rustige plaats zodat je goed kunt horen wanneer de motor in lage toerentallen komt en je het ontkoppelingspedaal moet indrukken. In volle drukte hoor je dat minder goed, da 's normaal in het begin.
Wees er ook van bewust dat een rijschoolauto dubbele bediening heeft en er in feite niet veel kan misgaan. Natuurlijk moet je trachten om zoveel mogelijk zelf te doen, maar durf al eens wat meer te ondervinden. De instructeur zal wel ingrijpen als het echt nodig is.

Hopelijk heb je hier iets aan en ik wens je veel succes.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie