Mag ik deze strook gebruiken om deze steenweg over te steken?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Karovdelst

Mag ik deze strook gebruiken om deze steenweg over te steken?

Bericht door Karovdelst »

Dag iedereen.

Ik vroeg me het volgende af: mag ik de in het geel aangeduide zone gebruiken om deze steenweg in 2 delen over te steken wanneer ik de zwarte auto ben die van links komt en naar links wil afslaan?Afbeelding
Karovdelst

Re: Mag ik deze strook gebruiken om deze steenweg over te steken?

Bericht door Karovdelst »

Afbeelding

Hierbij de juiste foto :)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Mag ik deze strook gebruiken om deze steenweg over te steken?

Bericht door de rijprof »

Strikt genomen, is het niet toegelaten.
Die met geel aangeduide plaats op jouw afbeelding is eigenlijk voorzien voor tegenliggers die links naar het bedrijf aan de overkant willen afslaan.
Richtingsverandering naar links:
wegcode.be schreef:5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt,
Tip als het heel druk is: rechts afslaan en ergens keren?!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Karovdelst

Re: Mag ik deze strook gebruiken om deze steenweg over te steken?

Bericht door Karovdelst »

de rijprof schreef: 16 feb 2022, 10:38 Strikt genomen, is het niet toegelaten.
Die met geel aangeduide plaats op jouw afbeelding is eigenlijk voorzien voor tegenliggers die links naar het bedrijf aan de overkant willen afslaan.
Richtingsverandering naar links:
wegcode.be schreef:5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt,
Tip als het heel druk is: rechts afslaan en ergens keren?!
Hartelijk bedankt. Ik vond het onduidelijk vanwege het vak dat "afgesloten werd" met de schuine lijn net voor het "vrije vak" dat ik aanduidde. Ik zie het vaak mensen doen maar niemand kon me vertellen of het al dan niet mocht.
Mag het hier wel wanneer ik van links kom (het kruis), om de middenstrook te gebruiken (gekartelde lijn) om zo naar het rechter rijvak te gaan?

Afbeelding
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mag ik deze strook gebruiken om deze steenweg over te steken?

Bericht door Inazuma »

Neen, je moet het afslaan zo uitvoeren dat je zo rechts mogelijk op de ingeslagen weg uitkomt ...
Niet in het midden

En om daar dwars te staan is de strook niet breed genoeg, of de auto te lang, ...

Plus, je hindert verkeer dat wil afslaan, de weg in waar jij uit komt, en die hebben voorrang :!:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Mag ik deze strook gebruiken om deze steenweg over te steken?

Bericht door de rijprof »

Strikt genomen, volgens de wegcode mag het niet, zoals eerder al uitgelegd (rechts de rijbaan oprijden).
Inazuma schreef: En om daar dwars te staan is de strook niet breed genoeg, of de auto te lang, ...
Plus, je hindert verkeer dat wil afslaan, de weg in waar jij uit komt, en die hebben voorrang :!:
Als je je evenwijdig opstelt en wat verderop zodat achterliggend verkeer nog links kan afslaan, zou dat kunnen zonder hinder..., maar nogmaals is het volgens de wegcode niet toegestaan.
Als je de regels bij afslaan niet volgt, doe je een manoeuvre wat op zich niet verboden is, maar waarbij je aan iedereen voorrang moet verlenen.

Is rechtsaf en keren misschien een oplossing bij druk verkeer?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie