geflitst door roodlichtcamera

Punten van discussie.
Anoniem1
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 feb 2022, 10:19

geflitst door roodlichtcamera

Bericht door Anoniem1 »

Beste,

Ik vermoed dat ik vorige week geflitst ben door een roodlichtcamera, maar snap echt niet wat ik verkeerd heb gedaan. Vermits ik nog maar 1.5 jaar mijn rijbewijs heb en dus een grote sanctie riskeer, (intrekken rijbewijs) ben ik heel erg ongerust.
Hieronder een situatieschets (in bijlage een foto van de plaats - Rijksweg Harelbeke):
Ik kom aan bij een kruispunt met een vak om links af te slaan en een vak om rechtdoor te rijden. Ik moet linksaf en ga achter een reeds wachtende auto staan. Het licht wordt groen en de auto voor mij rijdt tot halverwege het kruispunt zoals de wegmarkeringen het aangeeft. Het betreft een groot kruispunt met een lange voorsorteerstrook op het kruispunt zelf (zeker plaats voor 2 wagens) en dus volg ik de auto voor mij. Ik rij daar al een jaar dagelijks en zo doen andere chauffeurs dit ook telkens.
De auto voor mij durft nooit linksaf te slaan, hoewel hij wel al de kans kreeg, en slaat pas in als de tegenliggers opnieuw rood krijgen.
Zodra de auto voor mij vooruit rijdt om links af te slaan, rij ik ook vooruit om zo snel mogelijk het kruispunt te kunnen vrijmaken. Zodra ik vooruit rijd, zie ik tegelijkertijd 1 witte flits en het rode licht. Dat rode licht kon ik voordien niet zien want ik was de verkeerslichten en stopstreep al gepasseerd (al zeker 1 minuut) en aan de overkant staat er opzij nog een zelfde verkeerslicht (zonder pijlen, dus een gewoon verkeerslicht) en dat kon ik pas zien als de auto voor mij wegrijdt.
Hoe dan ook kon ik volgens mij maar 1 ding doen en dat is het kruispunt zo snel mogelijk vrijmaken.
Dergelijke situatie heb ik al op meerdere plekken gezien.

Nu, ik was helemaal van slag toen ik die flits zag want ik wist niet wat ik fout deed en sindsdien zit ik er continu mee in mijn maag.