geflitst door roodlichtcamera

Punten van discussie.
Anoniem1
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 feb 2022, 10:19

geflitst door roodlichtcamera

Bericht door Anoniem1 »

Beste,

Ik vermoed dat ik vorige week geflitst ben door een roodlichtcamera, maar snap echt niet wat ik verkeerd heb gedaan. Vermits ik nog maar 1.5 jaar mijn rijbewijs heb en dus een grote sanctie riskeer, (intrekken rijbewijs) ben ik heel erg ongerust.
Hieronder een situatieschets (in bijlage een foto van de plaats - Rijksweg Harelbeke):
Ik kom aan bij een kruispunt met een vak om links af te slaan en een vak om rechtdoor te rijden. Ik moet linksaf en ga achter een reeds wachtende auto staan. Het licht wordt groen en de auto voor mij rijdt tot halverwege het kruispunt zoals de wegmarkeringen het aangeeft. Het betreft een groot kruispunt met een lange voorsorteerstrook op het kruispunt zelf (zeker plaats voor 2 wagens) en dus volg ik de auto voor mij. Ik rij daar al een jaar dagelijks en zo doen andere chauffeurs dit ook telkens.
De auto voor mij durft nooit linksaf te slaan, hoewel hij wel al de kans kreeg, en slaat pas in als de tegenliggers opnieuw rood krijgen.
Zodra de auto voor mij vooruit rijdt om links af te slaan, rij ik ook vooruit om zo snel mogelijk het kruispunt te kunnen vrijmaken. Zodra ik vooruit rijd, zie ik tegelijkertijd 1 witte flits en het rode licht. Dat rode licht kon ik voordien niet zien want ik was de verkeerslichten en stopstreep al gepasseerd (al zeker 1 minuut) en aan de overkant staat er opzij nog een zelfde verkeerslicht (zonder pijlen, dus een gewoon verkeerslicht) en dat kon ik pas zien als de auto voor mij wegrijdt.
Hoe dan ook kon ik volgens mij maar 1 ding doen en dat is het kruispunt zo snel mogelijk vrijmaken.
Dergelijke situatie heb ik al op meerdere plekken gezien.

Nu, ik was helemaal van slag toen ik die flits zag want ik wist niet wat ik fout deed en sindsdien zit ik er continu mee in mijn maag.
Heb ik iets gedaan wat niet mocht? Kunnen ze hiervoor mij rijbewijs intrekken? Volgens mij had ik niks verkeerds gedaan aangezien ik de verkeerslichten en stopstreep reeds gepasseerd was. Ik snap niet waarom ik hierdoor geflitst ben geraakt omdat ik dit zoals eerder gezegd al op meerdere plekken zie gebeuren....

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Bijlagen
Foto kruispunt
Foto kruispunt
1.JPG (106.96 KiB) 3477 keer bekeken
NeGeNdUuSt
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 mei 2021, 08:49

Re: geflitst door roodlichtcamera

Bericht door NeGeNdUuSt »

In het beste scenario Krijg je thuis een pv opgestuurd met een onmiddellijke schikking ,als je die zou krijgen dan gewoon direct de boete betalen daar mee is meestal ook dan de kous af. ,in het slechte scenario zal je moeten voorkomen bij de politierechtbank daar riskeer je een rijverbod met verval recht op sturen + dan zal je ook uw theorie of praktijk examen opnieuw te moeten gaan afleggen.

door het rood rijden is sowieso al een heel zware overtreding waar ze uw rijbewijs kunnen intrekken als ze uw op staande voet tegenhouden voor een controle.
Anoniem1
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 feb 2022, 10:19

Re: geflitst door roodlichtcamera

Bericht door Anoniem1 »

Maar dit is het hem net, ik ben de stopstreep en bijhorende verkeerslichten gepasseerd terwijl het groen was.
Dat kan je toch niet door het rood rijden noemen?

Ik zie dergelijke situatie dagelijks gebeuren op andere plekken.
Op de desbetreffende plek gebeurt het ook dagelijks dat er in die voorsorteerstrook op het kruispunt altijd 2 tot 3 auto's oprijden op het kruispunt.
Dit is toch volgens de regels? Dan kan ik er toch niet aan doen dat mijn voorganger blijft staan tot het terug rood wordt?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: geflitst door roodlichtcamera

Bericht door Benny Stinkens »

Kan het zijn dat er naast jou een andere auto door het rood gereden is :?:
Als het verkeerslicht nog op groen stond toen jij er voorbij reed kan je eigenlijk nooit geflitst geweest zijn. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Anoniem1
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 feb 2022, 10:19

Re: geflitst door roodlichtcamera

Bericht door Anoniem1 »

Volgens mij reed er naast mij niemand door het rood, maar 100% zeker ben ik niet want ik was helemaal van de kaart door die flits omdat ik dacht dat ik niks verkeerds deed. Is vorige week donderdag gebeurd en het blijft continu door mijn hoofd spoken...

Ik begrijp ook niet hoe die mij kon flitsen aangezien ik de stoplijn en verkeerslichten gepasseerd ben. Het enige wat ik kan bedenken is dat mijn achterwiel dan misschien net gelijk stond met de denkbeeldige lijn tussen de verkeerslichten. Ook dit betwijfel ik want zoals op de foto te zien is er sowieso plaats voor 2 auto's in de sorteerstrook op het kruispunt en ik was de 2e auto en ik rij helemaal niet met een grote auto (Mazda 2).

Nu ik ben gewoon heel erg bang omdat ik mijn rijbewijs nog maar 1.5 jaar heb en als je op het internet kijkt staat er dat je meteen je rijbewijs kwijt bent tot je het examen opnieuw doet. Dit zou erg veel problemen opleveren om naar mijn werk te kunnen gaan...

Moest ik echt door het rood gereden zijn zou ik die straf aanvaarden, maar nu vind ik het intrekken van het rijbewijs wel erg verregaand voor een situatie waar ik eigenlijk niks aan kan doen...

Zouden ze uit de foto's kunnen zien dat ik al een hele poos op dat kruispunt stond te wachten?

Alvast bedankt voor jullie reacties :)
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: geflitst door roodlichtcamera

Bericht door Rafael »

Je ziet de lussen op je foto; die was je normaal al voorbij. Zelfs al was je die niet voorbij, werken die normaal niet bij snelheden lager dan 30 km/u. Daarbovenop nog dat er - tenzij ik me vergis - nog steeds 2 foto's gemaakt worden, dus 2 flitsen, terwijl jij maar 1 flits "gezien" hebt, zou ik me niet te veel zorgen maken. Je kan evengoed iemand zijn grootlicht gezien hebben, of zijn gewoon licht door een hobbeltje in het wegdek, ...
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: geflitst door roodlichtcamera

Bericht door Inazuma »

Anoniem1 schreef: 08 feb 2022, 10:41 Het licht wordt groen en de auto voor mij rijdt tot halverwege het kruispunt zoals de wegmarkeringen het aangeeft. Het betreft een groot kruispunt met een lange voorsorteerstrook op het kruispunt zelf (zeker plaats voor 2 wagens) en dus volg ik de auto voor mij. Ik rij daar al een jaar dagelijks en zo doen andere chauffeurs dit ook telkens.
Als je daar als 2de auto staat, kan je niet meer geflitst worden ...

https://goo.gl/maps/RehDuPZcKMurvmNY6

(je kan dus via de 3 puntjes naast de locatie, linken naar wat je ziet in streetview ...)

tweede lus van de inductielussen ligt onder zebrapad, dunne zwarte lijntjes in rechthoek - daar ben je normaal al voorbij

Als je daar een hele tijd stond, voorbij stopstreep, kan je niet meer geflitst worden want systeem werkt met tijdsverschil tussen dat je de lus VOOR en de lus NA stopstreep passeert


Zeker dat er geen andere auto je rechts passeerde ?


Kan ook defect flitspaal zijn

Vorige week ook ergens geflitst, terwijl ik daar reed aan snelheid waarmee ik er altijd passeer
Maar is flitspaal die wel vaker gek doet :lol:

aan de overkant staat er opzij nog een zelfde verkeerslicht (zonder pijlen, dus een gewoon verkeerslicht) en dat kon ik pas zien als de auto voor mij wegrijdt.
Da's een herhalingslicht, herhaalt licht dat je net voorbij gereden was

https://goo.gl/maps/WvAe6vQvo4DqNK9G9
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: geflitst door roodlichtcamera

Bericht door Inazuma »

Anoniem1 schreef: 08 feb 2022, 12:43 Zouden ze uit de foto's kunnen zien dat ik al een hele poos op dat kruispunt stond te wachten?
Neen

wel tijd dat het al rood was (vanaf 1 seconde)
en snelheid (onder 30 flitsen die niet
Anoniem1
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 feb 2022, 10:19

Re: geflitst door roodlichtcamera

Bericht door Anoniem1 »

Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Hopelijk hebben jullie gelijk en maak ik me zorgen om niks :)
Plaats reactie