7419

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
lbc
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2022, 11:37

7419

Bericht door lbc »

Situatie: 1 rijstrook in andere richting, 2 rijstroken in deze richting, enkel gescheiden door wegmarkering. Auto rijdt traag op linkerrijstrook. Vrachtwagen (jij) op rechterrijstrook.
De bestuurder van de bruine auto blijft traag op de linkse rijstrook rijden.
Mag de vrachtwagen hem langs rechts inhalen?
Het antwoord is nee.

Ik dacht mij te herinneren dat wanneer je zonder de maximale snelheid zelf te overschrijden je iemand langs rechts kan "inhalen". Al is het eerder dat je je gewoon volgt aan de verkeersregels, en de andere chauffeur in fout is omdat deze traag rijdt op de linkerrijstrook. En je zelf eigenlijk op een veilige/correcte manier rijdt. Is dit dan fout?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 7419

Bericht door Inazuma »

lbc schreef: 05 feb 2022, 12:53 Ik dacht mij te herinneren dat wanneer je zonder de maximale snelheid zelf te overschrijden je iemand langs rechts kan "inhalen".
Rechts inhalen is enkel in enkele uitzonderlijke situaties toegestaan, en uiteraard ook in verkeerssituaties waar & wanneer er van inhalen geen sprake is

Geen van die uitzonderingen is van toepassing ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /174-art16
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 7419

Bericht door de rijprof »

Rechts inhalen is in het algemeen verboden (zware overtreding) behalve de uitzonderingen:
- als je voorligger duidelijk te kennen geeft dat hij links wil afslaan en zich zoveel mogelijk naar links heeft begeven.
- het inhalen van een tram op de rijbaan mag langs rechts
(als er geen doorgang mogelijk is, is links inhalen toegestaan, maar dit geldt niet tijdens het in en uitstappen van passagiers).

In de volgende situaties spreekt men niet meer van inhalen maar van voorbijrijden (of sneller rijden in een andere rijstrook):
- bij grote verkeersdrukte,
- bij borden die een bestemming of richting aangeven
- en binnen de bebouwde kom
wordt een voertuig sneller voorbijrijden langs links of rechts niet als inhalen aanzien. Je mag dan rechts voorbijrijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie