Versmalde weg

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
freebokie
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 dec 2021, 23:57

Versmalde weg

Bericht door freebokie »

Hallo iedereen,

Ik had een vraagje, ik passeer bijna dagelijks met een fiets door deze baan, langs de kant die voorrang heeft op tegenliggers(op de foto een fiets die richting de positie gaat). Wanneer ik dit doe, kom ik vaak een tegenligger tegen die geen geduld heeft en mij als fietser geen voorrang geeft. Ik rij niet in de goot, maar ook niet al te dicht op het randje, gewoon aan de kant van het wegdek. Wanneer ik dit dus doe, moet ik al in het midden gaan rijden en hebben ze het nog altijd niet door dat dit gevaarlijk is om daar mij als fietser geen voorrang te verlenen. Ik heb al vaker gehad dat ik in de goot moest uitwijken doordat het niet echt een brede straat is. Ik heb zelfs al eens een kleine discussie hierover gehad met een automobilist die dan teken deed dat ik plaats had om te passeren? Als ik net niet in het midden ga rijden zie ik niet hoe ik plots bijna in de goot moet gaan rijden terwijl ik voorrang heb en hij eigenlijk mooi zou moeten wachten. Ik heb het weleens al een autobestuurder gehad die het vertikte om terug achteruit te rijden. Die was zelfs deels op de stoep gaan staan(wat niet correct is volgens het regelement, ze zei dat ik "genoeg plaats" had om te passeren. Als iemand me hier meer duidelijkheid over kan brengen zou dit top zijn. Het is namelijk beter dat ik zeker weet dat ik in fout ben moest ik ooit eens geraakt worden als fietser in die steeg. Foto: https://pasteboard.co/XqHZRobXZI8w.png

Met Vriendelijke Groeten.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Versmalde weg

Bericht door Inazuma »

"Genoeg plaats" is geen argument
(Hof van Cassatie)

Bestuurders die in de richting rijden van de foto, moeten voorrang verlenen aan tegenliggers

De voorrangsborden hoeven hier niet eens te staan
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Versmalde weg

Bericht door de rijprof »

Bovendien moeten bestuurders 1 meter zijdelingse afstand houden.
Ik raad je aan om duidelijk, assertief jouw plaats op de rijbaan in te nemen.
Verder vraag ik me af wat die borden daar staan te doen.
Wie een hindernis heeft, moet voorrang verlenen, daar is geen verkeersbord voor nodig (maar het mag wel).
15.2. De bestuurder moet, bij het kruisen een voldoende zijdelingse afstand laten en, zo nodig, naar rechts uitwijken.

De bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door een hindernis of door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.
Ik zie ook een bord 'voorrang aan het kruispunt' maar ik zie geen kruispunt
(behalve helemaal op het einde van de weg, naar schatting 200 meter verder).
Afbeelding Dat bord daar zaait verwarring omdat sommigen misschien zouden denken dat ze voorrang hebben aan de versmalling ...

In welke gemeente is dat ergens?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Versmalde weg

Bericht door Inazuma »

Dat is de Hogeweg in Lebbeke - daar staat het ook vol kemels ...

https://goo.gl/maps/J7qN3j7uRL5Z6pHDA


Voorrang "200m verderop" is dan nog een niet aangegeven afbuigend voorrangstraject - voorrangsbord B15 moet in de onmiddellijke nabijheid van de voorrangssituatie staan, geen 100en meters eerder ...
freebokie
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 dec 2021, 23:57

Re: Versmalde weg

Bericht door freebokie »

Het klopt inderdaad dat je hier en daar kemels hebt, ik ken bv wegen die niet aangeven dat er een overweg is over zoveel meter. Vroeger stonden er daar zelfs geen borden i.v.m. de versmalling. Het is gewoon bizar hoe de meeste bestuurders lak hebben aan de verkeersregels. Bedankt voor de verduidelijking.
NeGeNdUuSt
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 mei 2021, 08:49

Re: Versmalde weg

Bericht door NeGeNdUuSt »

freebokie schreef: 27 dec 2021, 23:05 Het klopt inderdaad dat je hier en daar kemels hebt, ik ken bv wegen die niet aangeven dat er een overweg is over zoveel meter. Vroeger stonden er daar zelfs geen borden i.v.m. de versmalling. Het is gewoon bizar hoe de meeste bestuurders lak hebben aan de verkeersregels. Bedankt voor de verduidelijking.
Ik als motorijder zijnde kan daar zeker van meespreken dat bijna niemand zijn wegcode toepast zoals de wet ons voorschrijft, sinds ik dat ik mijn vast rijbewijs in bezit heb ben ik nog veel voorzichtiger geworden dan ervoor. tijdens het rijden gebruik ik ook een GoPro hero7 voor mijn eigen verkeersveiligheid.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Versmalde weg

Bericht door de rijprof »

Bovendien zou het bord Afbeelding best dichter bij het kruispunt moeten staan en zoals Inazuma reeds aangaf, met een onderbord voorrangstraject dat links afbuigt.
Dit bord Afbeelding maar dan naar links.

Ik herhaal nog even dat het:
" bord (B15. Voorrang) daar, aan de versmalling, verwarring zaait omdat sommigen misschien zouden denken dat ze voorrang hebben aan de versmalling ..."
Wat een warboel!...

@ freebokie, eventueel schrijf (mail) je de gemeente Lebbeke aan met een link naar deze vraag.

viewtopic.php?f=5&t=31350&p=121412#p121412
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
freebokie
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 dec 2021, 23:57

Re: Versmalde weg

Bericht door freebokie »

NeGeNdUuSt Ik heb ook al plannen gehad voor een GoPro te halen, ik heb wel al vaker lastige situaties gehad. Auto's die plots uit een parkeervak komen zonder pinker. Hoe maak je die dan vast?
de rijprof, ik wou het al eens melden aan de overheid maar blijkbaar hebben ze op de website daar je volledige naam nodig. Wat ik eigenlijk een beetje overdreven vond voor het melden van bv een put in het wegdek, dan spreek ik over deze website: https://www.vlaanderen.be/melden-van-ge ... vlaanderen . Ik zal morgen of overmorgen eens zien om een mail te sturen zoals je mij net aanraadde. Ik heb ook al een video verzameld van een bestuurder die teken doet dat er genoeg plaats is om te passeren terwijl ze met haar auto al op het voetpad staat(hieruit hoop ik dat ze een duidelijk bord zetten met in vette letters: "VOORRANG VOOR IEDERE TEGENLIGGER". Het is onnodig natuurlijk maar het is vergelijkbaar met de borden van fietsstraat waar men ook informatie geeft.
NeGeNdUuSt
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 mei 2021, 08:49

Re: Versmalde weg

Bericht door NeGeNdUuSt »

freebokie schreef: 29 dec 2021, 22:55 NeGeNdUuSt Ik heb ook al plannen gehad voor een GoPro te halen, ik heb wel al vaker lastige situaties gehad. Auto's die plots uit een parkeervak komen zonder pinker. Hoe maak je die dan vast?
de rijprof, ik wou het al eens melden aan de overheid maar blijkbaar hebben ze op de website daar je volledige naam nodig. Wat ik eigenlijk een beetje overdreven vond voor het melden van bv een put in het wegdek, dan spreek ik over deze website: https://www.vlaanderen.be/melden-van-ge ... vlaanderen . Ik zal morgen of overmorgen eens zien om een mail te sturen zoals je mij net aanraadde. Ik heb ook al een video verzameld van een bestuurder die teken doet dat er genoeg plaats is om te passeren terwijl ze met haar auto al op het voetpad staat(hieruit hoop ik dat ze een duidelijk bord zetten met in vette letters: "VOORRANG VOOR IEDERE TEGENLIGGER". Het is onnodig natuurlijk maar het is vergelijkbaar met de borden van fietsstraat waar men ook informatie geeft.

De fabrikant van GoPro heeft een specifieke mount set op de markt gebracht die voor de action cams zo dat je die kant plaatsen op helmen & fietssturen tot motosturen. bij een wagen kan je een dashcam plaatsen via uw ruit aan de binnenzijde of net onder die binnenspiegel maar dan met een zuignap, of een systeem hanteren zoals een kleine camera voor en achteraan aan de wagen zoals bij het achteruit rijden.

gr Negenduust
Laatst gewijzigd door NeGeNdUuSt op 30 dec 2021, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Versmalde weg

Bericht door Inazuma »

freebokie schreef: 29 dec 2021, 22:55 NeGeNdUuSt Ik heb ook al plannen gehad voor een GoPro te halen, ik heb wel al vaker lastige situaties gehad. Auto's die plots uit een parkeervak komen zonder pinker. Hoe maak je die dan vast?
Een bevestiging op de voorruit kleven
Of met zuignap

Voor motor of fietsstuur zijn er ook bevestigingen, en eventueel verlengingen om camera hoog genoeg te kunnen laten "kijken"

RAM mount oa ...

(hieruit hoop ik dat ze een duidelijk bord zetten met in vette letters: "VOORRANG VOOR IEDERE TEGENLIGGER". Het is onnodig natuurlijk maar het is vergelijkbaar met de borden van fietsstraat waar men ook informatie geeft.
Alleen de wettelijk voorziene borden mogen gebruikt worden
Meeste borden inzake zo'n fietsstraat geven overigens ... foute info
Zoals "fietsers altijd voorrang"
Terwijl fietsstraat NIETS aan voorrang verandert
NeGeNdUuSt
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 mei 2021, 08:49

Re: Versmalde weg

Bericht door NeGeNdUuSt »

NeGeNdUuSt schreef: 30 dec 2021, 09:09
freebokie schreef: 29 dec 2021, 22:55 NeGeNdUuSt Ik heb ook al plannen gehad voor een GoPro te halen, ik heb wel al vaker lastige situaties gehad. Auto's die plots uit een parkeervak komen zonder pinker. Hoe maak je die dan vast?
de rijprof, ik wou het al eens melden aan de overheid maar blijkbaar hebben ze op de website daar je volledige naam nodig. Wat ik eigenlijk een beetje overdreven vond voor het melden van bv een put in het wegdek, dan spreek ik over deze website: https://www.vlaanderen.be/melden-van-ge ... vlaanderen . Ik zal morgen of overmorgen eens zien om een mail te sturen zoals je mij net aanraadde. Ik heb ook al een video verzameld van een bestuurder die teken doet dat er genoeg plaats is om te passeren terwijl ze met haar auto al op het voetpad staat(hieruit hoop ik dat ze een duidelijk bord zetten met in vette letters: "VOORRANG VOOR IEDERE TEGENLIGGER". Het is onnodig natuurlijk maar het is vergelijkbaar met de borden van fietsstraat waar men ook informatie geeft.

De fabrikant van GoPro heeft een specifieke mount set op de markt gebracht die voor de action cams zo dat je die kan plaatsen op helmen & fietssturen tot motosturen. bij een wagen kan je een dashcam plaatsen via uw ruit aan de binnenzijde of net onder die binnenspiegel maar dan met een zuignap, of een systeem hanteren zoals een kleine camera voor en achteraan aan de wagen zoals bij het achteruit rijden.

gr Negenduust
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Versmalde weg

Bericht door de rijprof »

Je hoeft niet te mailen naar vlaanderen.be maar gewoon aan de gemeente Lebbeke.
Wat ze er verder mee doen, is maar al de vraag...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie