eenzijdig ongeval

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
bbb4203

eenzijdig ongeval

Bericht door bbb4203 »

dus ik heb samen met mijn vader een ongeval gehad we zijn tegen een boom gereden mijn vader ging snel naar huis om zijn rijbewijs want het was in de buurt van ons huis maar toen de politie aankwam was mijn vader er niet dus ik wordt verdacht als bestuurder van de voertuig ik had een positief alchocol test met 0.55p en mijn rijbewijs is ingetrokkken voor 15 dagen maar ik heb ook paar een VOORLOPIGE RIJBEWIJS nu heb ik ondertussen mijn voorlopige rijbewijs ik moet blijkbaar binnen de 6 maandan en 1 jaar voorkomen. maar wat kunnen nu de gevolgen zijn weet er iemand iets meer over?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: eenzijdig ongeval

Bericht door GRO »

Waarom zegt je vader niet (als dat zo is) dat hij de bestuurder was. Of bestuurde jij?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: eenzijdig ongeval

Bericht door Inazuma »

Wat is 0,55 p :?:

0,55 promille in bloed
of

0,55 mg per L uitgeademde lucht

Uw vader -als hij al aanwezig was- moest ter plaatse blijven ...
bbb4203

Re: eenzijdig ongeval

Bericht door bbb4203 »

mijn vader was er 2 min na dat de politie er was maar de politie bleef zeggen can dat ik de bestuurder was en dat er getuigen zijn terwijl dat niet zo is
bbb4203

Re: eenzijdig ongeval

Bericht door bbb4203 »

0,55 per uitgeademde lucht
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: eenzijdig ongeval

Bericht door Inazuma »

bbb4203 schreef: 26 sep 2021, 19:580,55 per uitgeademde lucht
Dat ziet er niet best uit ... 1,25 promille als leerling bestuurder. Plus ongeval.

Brengt je voor de politierechtbank

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /460-t4hs5

Art 34

§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;


Die bedragen moet je nog maal 8 doen (opdeciemen)


Naast de boete komt er zeer waarschijnlijk ook een verval van het recht op sturen ("rijverbod") bij, en goed mogelijk nog herstelonderzoeken - onder andere psycho-medische tests want je mentale rijgeschiktheid is zeer dubieus ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd1

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1, 49/1 of 62bis;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; (...)


§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° een specifieke opleiding bepaald door de Koning.




Als je aanvoert dat je vader er wel degelijk bij was, kan dat ook tot dagvaarding en veroordeling van je vader leiden ...

De rechtbank kan dan je eigen argument aanvaarden, en vervolgens stellen dat je vader als begeleider had moeten weten dat je gedronken had, en je dus geen auto had mogen toevertrouwen ...

Artikel 37

Met een geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft:

2° hij die aan een persoon, die duidelijke tekens van strafbare alcoholopname vertoont of die zich blijkbaar bevindt in de toestand bedoeld in artikel 35, een voertuig toevertrouwt om te besturen of om te begeleiden met het oog op de scholing of een rijdier toevertrouwt.


Die strafmaat is inderdaad 4x hoger dan die voor rijden zonder begeleider ... en kunnen ook een verval opleveren voor je vader.



Bij elke correctionele veroordeling -voor deze feiten zijn ze dat allemaal- betaal je ook nog
- gerechtskosten
- bijdragen slachtofferfonds 200€ en fonds juridische bijstand 20€, administratieve toeslag 25€

Dat alleen is al net over 300€ (voor 1 aanleg, dus enkel politierechtbank)


Veroordeling kan je latere beroepskeuzes beperken ...
Plaats reactie