Rijden zonder begeleider

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
John123321
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 sep 2021, 12:31

Rijden zonder begeleider

Bericht door John123321 »

Hallo iedereen.

Ik heb 2 maanden geleden mijn voorlopig rijbewijs gehaald en leer sindsdien met mijn moeder als begeleider. Nu gaat het momenteel heel slecht met mijn moeder omdat ze kanker gevonden hebben waardoor het leren heel veel word uitgesteld.

Nu is mijn vraag wat de straffen zouden zijn op het rijden zonder begeleider. Met rijden bedoel ik in onze straat de manoevers leren zoals het draaien in een straat, in een rechte lijn rijden enzo verder. Denken jullie dat de politie hier direkt mijn rijbewijs voor zou intrekken? Of eerst een waarschuwing?

Met vriendenlijke groet, John
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijden zonder begeleider

Bericht door Inazuma »

Zoek een andere begeleider
Ga via rijschool
Of volg voldoende lessen bij rijschool (minstens 20 uur) zodat je alleen mag rijden
John123321 schreef: 05 sep 2021, 12:39 Nu is mijn vraag wat de straffen zouden zijn op het rijden zonder begeleider.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /458-t4hs3

Art 30 § 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die:

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23, §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;


Die geldboete moet nog maal 8 - de opdeciemen
Dus 400 tot 4000€ geldboete is mogelijk

Plus verplichte bijdragen:
Gerechtskosten, rond de 85€ (eerste aanleg)
"slachtofferfonds" - 200€
2de lijnsbijstand - 20 €
Administratieve toeslag - 25 €

Samen dus nog een 330€ extra ...
Met rijden bedoel ik in onze straat de manoevers leren zoals het draaien in een straat, in een rechte lijn rijden enzo verder.
Waar of wat je doet, maakt niet uit
Als het op de openbare weg is, mag dat niet.

Ook publiek toegankelijke parkings etc zijn openbare weg :!:

Denken jullie dat de politie hier direkt mijn rijbewijs voor zou intrekken? Of eerst een waarschuwing?
Voor het niet naleven van de scholingsvoorwaarden is geen onmiddellijke intrekking van het (voorlopige) rijbewijs voorzien.
Dat komt omdat er voor die inbreuk ook geen verval van het recht tot sturen ("rijverbod") als straf voorzien is bij de politierechtbank.

Normaal volgt dagvaarding voor de politierechtbank, zonder verwittigingen.

Geldboete ligt vaak in de buurt van 400 tot 800 € effectief bij blanco strafblad
Plus onkosten


Bij ongeval kan de verzekering regres uitoefenen en de door hen betaalde schade terugvorderen van jou.


Als je tegelijk nog andere inbreuken doet, en de intrekking van je rijbewijs is daarvoor wél mogelijk, dan is er redelijk wat kans dat dit ook gebeurt ...
Plaats reactie