Verkeersovertreding gevolgen

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
pompompompom
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 apr 2020, 13:22

Verkeersovertreding gevolgen

Bericht door pompompompom »

Ik heb een fout gemaakt tijdens het rijden. Dit is niet meteen de plaats voor zulke vragen, maar misschien kan iemand mij hier wel wat informatie geven over wat me te wachten staat.. :(

Ik was aan het rijden in centrum antwerpen waar ik normaal niet kom. Op een bepaald kruispunt was ik verward en vergiste ik me van weg waar ik links in mocht rijden. Na wat opzoekwerk op streetview zag ik wel een gebodsbord voor welke baan te nemen... ik had dit dus kunnen voorkomen, maar door de onbekende omgeving gewoon fout gereden.
Ik rijd dus recht op het stuk dat voorzien is voor de trams... uiteraard volledig zonder opzet wegens een vergissing..
Om terug op de baan te geraken heb ik deze sporen een 15tal seconden moeten volgen tot ik een stukje zag zonder hek waar ik er weer uit kon. Passeer ik in die seconden uiteraard net een combi.

Dit is uiteraard gevaarlijk en is mijn fout.. gelukkig geen verdere gevolgen of hinder veroorzaakt.

Ik heb een definitief rijbewijs sinds 1.5j en gebruik dagelijks de auto zonder enige problemen of boetes. Zoiets is me dus nog nooit overkomen.

Weet iemand wat mij te wachten staat? Een grove boete is te verwachten, maar ik vrees wel voor wat meer.
Ik ben trouwens niet tegengehouden door de politie het moment zelf...
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verkeersovertreding gevolgen

Bericht door Inazuma »

Vraag is of politie er een PV van gemaakt heeft ...

Hangt verder af van welk verbodsbord je voorbij gereden bent.
Afbeelding is derde graads inbreuk

Die brengt je als beginnend bestuurder voor de politierechtbank als het de verbalisant opvalt dat je in dat geval bent .

Met verplicht verval van recht tot sturen ("rijverbod") en verplicht herstelexamen (minstens theorie en/of praktijk) als straf

Naast de boete zelf, doorgaans het minimum (30€ , maar maal 8 opdeciemen = 240 €) bij eerste inbreuk, komen er hier nog een 300 € aan kosten bij, bij veroordeling



Afbeelding is dan weer een eerste graads inbreuk
:arrow: overschrijvingsformulier voor 58 € ...
pompompompom
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 apr 2020, 13:22

Re: Verkeersovertreding gevolgen

Bericht door pompompompom »

Bedankt!

Voor zover ik weet geen van deze 2. Volgens streetview dus ook niet, maar dat kan verouderd zijn.

Bij de plek zelf stond een D gebodsbord voor de richting dat aanduidt waar wél te rijden opdat je dus niet op de sporen zou zitten... (pijl naar links onder gericht) en in de buurt is ook een blauw bord dat aangaf welk deel vd weg voorbehouden was voor de trams..
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verkeersovertreding gevolgen

Bericht door Inazuma »

D1 of BOB (bus / trambedding) is maar 1e graads inbreuk ... :arrow: overschrijving

Waar was het ?
pompompompom
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 apr 2020, 13:22

Re: Verkeersovertreding gevolgen

Bericht door pompompompom »

Hallo, bedankt.
In Antwerpen bij de parking Rijnkaai. Ik kwam vanuit de Amsterdamstraat en reed naar de Rijnkaai. Door de richtingsaanwijers niet te volgen, op de sporen gereden... :(
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verkeersovertreding gevolgen

Bericht door Inazuma »

Niet verwonderlijk daar
Je bent er verre van de eerste

Allemaal 1e graad , dus als er al iets volgt, is dat een overschrijving ...
pompompompom
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 apr 2020, 13:22

Re: Verkeersovertreding gevolgen

Bericht door pompompompom »

Inazuma schreef: 26 jul 2021, 12:53 Niet verwonderlijk daar
Je bent er verre van de eerste

Allemaal 1e graad , dus als er al iets volgt, is dat een overschrijving ...
Ja, ik kan me voorstellen dat het daar wel vaker voorvalt. Blijft natuurlijk een fout, en je moet dan ook nog de pech hebben politie te passeren.

Allemaal 1e graad.. Dat lijkt me nog weinig voor recht op de sporen te belanden. Ik had me wel verwacht aan een 3e graad gezien de borden van verplichte richting ed.Ja als het allemaal 1e graad is, zou ik heel erg blij zijn. Een boete is 1 ding, rijbewijs tijdelijk verliezen is toch net iets anders.

Bedankt in ieder geval!
Plaats reactie