Afbuigende voorrangsweg

Punten van discussie.
Amber12345
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2021, 09:31

Afbuigende voorrangsweg

Bericht door Amber12345 »

Ik heb een vraag over het verkeersbord met een afbuigende voorangsweg. In bijlage zie je een foto ter verduidelijking. De volgende situatie is dus waarbij er een afbuigende voorangsweg is naar rechts en naast de hoofbaan 2 linkse straten. Mijn vraag is wanneer je wel of niet moet pinken. Ik dacht dat het zo was maar ben nu toch aan het twijfelen. Als je de hoofdbaan wil blijven volgen en dus eigenlijk een bocht naar rechts maakt hoef je niet te pinken naar rechts omdat je de hoofbaan volgt. Maar als je naar links pinkt dan heb je in principe twee linkse straten van de hoofbaan dus ik dacht dat als je de uiterste linkse straat wou nemen dat je links moest pinken en als je de andere linkse straat wil nemen die eigenlijk rechtdoor is dat je rechts moet pinken. Klopt dit of ben ik verkeerd?

Met vriendelijke groeten

Amber
Bijlagen
Screenshot_20210216-092658_Chrome.jpg
Screenshot_20210216-092658_Chrome.jpg (21.07 KiB) 2192 keer bekeken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Afbuigende voorrangsweg

Bericht door Inazuma »

Amber12345 schreef: 16 feb 2021, 10:06 Mijn vraag is wanneer je wel of niet moet pinken.
Pinken doe je best zoals je het anders -zonder afbuigend voorrangstraject- zou doen
(dit is hoe het in Duitsland verplicht is, in België is het niet bepaald)

Alle andere regelingen, leiden enkel tot méér verwarring
(Vandaar ook dat de Duitsers het zo regelden)


Het onderbord "afbuigend voorrangstraject" is oorspronkelijke bedoeld voor wegen waar niet duidelijk is dat je de "voorrangsweg" blijft volgen.
Daar zou je nog kunnen stellen dat je dezelfde weg volgt; dus niet van richting verandert ; en bijgevolg ook niet moet pinken.


In praktijk verander je op het overgrote deel van de afbuigende voorrangstrajecten in België ineens ook van weg .
Je blijft niet op dezelfde weg, maar gaat van straat A naar een àndere straat B, én je verandert daarbij van richting :arrow: verplicht pinken :!:


Er is geen vrijstelling van gebruik richtingaanwijzer bij volgen voorrangstraject in de wegcode ...
Er is dus nergens bepaald dat dat "anders dan anders" is ...
Plaats reactie