Inhaalverbod vrachtwagens

Peter_Adams
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 okt 2020, 13:26

Inhaalverbod vrachtwagens

Bericht door Peter_Adams »

Beste, ik heb volgende vraag ook in 2 andere rubrieken gesteld maar krijg tot hier toe geen antwoord en ik ga dinsdag mijn examen afleggen :
Op een autosnelweg met 2x2 mogen volgens jullie leerboek vrachtwagens MTM + 3,5 niet inhalen. (Ook volgens jullie vraag 9803)
In 2019 zou deze wet aangepast zijn comform de reglementering bij de buurlanden.
(Zie onder andere : https://www.mobielvlaanderen.be/overhed ... 96&id=2378)
Wat moet ik dinsdag antwoorden als deze vraag gesteld wordt ?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Inhaalverbod vrachtwagens

Bericht door Benny Stinkens »

Beste Peter,
Het inhaalverbod is ondertussen inderdaad afgeschaft.
Wel opletten dat er nergens een bord C39 staat op je vraag :idea:
Afbeelding

@ Eugeen of Stefan,
Vraagsteller heeft reeds in 2 andere topics dezelfde vraag gestelt.
Met verwijzing naar het boek.
Vermits ik geen zicht heb op het boek kan ik dus ook niet nakijken of er andere details aanwezig zijn waarop gelet moet worden.

Graag even nakijken:
Of de vragen voor rijbewijs C nog up to date zijn. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Inhaalverbod vrachtwagens

Bericht door Benny Stinkens »

@ Peter,

Een gedrukt boek kan je natuurlijk niet meer updaten.
Maar op onze site zijn er wel steeds aanpassingen van het boek te vinden. :idea:
Veel leesplezier op onderstaande link:

https://rijbewijscd.gratisrijbewijsonli ... npassingen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Peter_Adams
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 okt 2020, 13:26

Re: Inhaalverbod vrachtwagens

Bericht door Peter_Adams »

Goedemiddag Benny, bedankt voor het antwoord.
Het boek is echter de 5de druk van 01/2020 en de wetgeving is van begin 2019. Ik heb die aanpassingen waarnaar je verwijst ook gelezen maar ik vind niets dat specifiek op dat inhaalverbod wijst, bovendien is de vraag 9803 toch via de website waarvan ik toch denk dat deze wel up to date is.
Het gaat maar over 1 situatie maar ik vind het wel een belangrijke omdat ik die dagelijks op de autostrade zie gebeuren én ik wil die op het examen natuurlijk ook correct beantwoorden.
Groetjes Peter
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Inhaalverbod vrachtwagens

Bericht door Benny Stinkens »

Peter_Adams schreef:maar ik vind niets dat specifiek op dat inhaalverbod wijst,
Er staat toch:

Artikel 17.2.7° wordt opgeheven: 7° buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton. Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.

Bron: Gratis Rijbewijs Online - https://rijbewijscd.gratisrijbewijsonli ... npassingen


Zover ik dus begrepen heb is de aanpassing er wel, maar het blijft een raadsel waarom er dan in een boek "5de druk van 01/2020" nog steeds deze aanpassing niet gebeurd is :?:
En de vraag op zich zal niet up to date zijn. :idea:

Laten we even wachten op het antwoordt van Eugeen of Stefan :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Inhaalverbod vrachtwagens

Bericht door Inazuma »

Er staan sindsdien bijna overal in Vlaanderen tijdsgebonden C39
3de graads inbreuk ipv 1e graad = 3x duurder ...


Hier en daar nog een verloren bord dat een uitzondering moest geven op de oude regel ... :mrgreen:
Plaats reactie