Mag je op de Vlaamsekaai in Gent rechts van het fietspad rijden?

Punten van discussie.
FrederikVds
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jun 2009, 12:38

Mag je op de Vlaamsekaai in Gent rechts van het fietspad rijden?

Bericht door FrederikVds »

Op de Vlaamsekaai in Gent is er een heel brede strook rechts van het fietspad. Hier wordt uiteraard geparkeerd, maar dan zijn er nog enkele meters over. Deze strook wordt veel gebruikt door mensen die rechtsaf willen (ofwel de Karperstraat in, ofwel de parallelweg op).

Mag dit? Dit is rechts van de lijn die de rechterkant van de rijbaan aangeeft, dus mij lijkt dit verboden. Echter wordt dit iets verderop een volwaardige parallelweg, en het is mij niet heel duidelijk hoe je weet of iets een volwaardige parallelweg is, of slechts een parkeerstrook rechts van de rijbaan. Is het de fysieke afscheiding die het verschil maakt?

De reden dat ik dit vraag: ik ben vrij zeker dat je niet op die strook mag rijden, maar er gebeuren daar meermaals per dag bijna-ongevallen (en ik vermoed regelmatig echte ongevallen) en een hoop verkeersagressie wanneer de mensen die de parallelweg inrijden en op die strook rijden moeten kruisen met mensen die uit of in de Karperstraat willen. Dus ik wil graag zekerheid.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Mag je op de Vlaamsekaai in Gent rechts van het fietspad rijden?

Bericht door de rijprof »

Indien het een brede witte doorlopende streep is (denkbeeldige rand van de rijbaan), mag je er niet over rijden, enkel stilstaan en parkeren behalve op auto(snel)wegen.
75.2. Markeringen die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduiden.
Afbeelding
Een brede witte doorlopende streep mag op de rijbaan aangebracht worden om de denkbeeldige rand van die rijbaan aan te duiden.
Het aan de andere kant van deze streep gelegen deel van de openbare weg is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

Hier zie ik een dunne streep, de werkelijke rand van de rijbaan.
1° Een witte, doorlopende streep mag op de werkelijke rand van de rijbaan, op een trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm aangebracht worden om deze beter zichtbaar te maken.
Afbeelding
Afslaan, uitwijken, naar een oprit of eigendom rijden is niet verboden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
FrederikVds
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jun 2009, 12:38

Re: Mag je op de Vlaamsekaai in Gent rechts van het fietspad rijden?

Bericht door FrederikVds »

Wat ligt er dan rechts van die werkelijke rand van de rijbaan? Een tweede rijbaan?

Want als dit geen rijbaan is, mag je deze niet volgen op basis van 9.1.1, toch? Je mag er even over rijden om af te slaan of naar een oprit te rijden, maar niet over tientallen meters volgen, op basis van dezelfde regel die dit verbiedt op fietspaden of trottoirs.

Dat is denk ik de kern van de vraag: is wat rechts van de werkelijke rand van de rijbaan ligt, ook een rijbaan, of niet?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Mag je op de Vlaamsekaai in Gent rechts van het fietspad rijden?

Bericht door de rijprof »

de kern van de vraag: is wat rechts van de werkelijke rand van de rijbaan ligt, ook een rijbaan, of niet?
Hier heb je een punt. In principe niet. Ik denk niet dat het de bedoeling is om tientallen meters op voorhand de werkelijke rand te overschrijden om bv. af te slaan of naar de parallelweg te rijden.
Het had duidelijker gekund indien men een voorsorteerstrook had aangelegd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mag je op de Vlaamsekaai in Gent rechts van het fietspad rijden?

Bericht door Inazuma »

FrederikVds schreef: 20 okt 2020, 11:09 Wat ligt er dan rechts van die werkelijke rand van de rijbaan? Een tweede rijbaan?
Een gelijkgrondse berm

Er MOET op geparkeerd worden

Auto's (motorfietsen) mogen er NIET rijden, die moeten verplicht de rijbaan volgen die links vh fietspad aangegeven is
(de rechter doorlopende streep is de rand van de rijbaan)

(klasse A brom)fietsen mogen er niet rijden, want moeten fietspad volgen

Is nog beetje ingewikkelder:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... e/109-art9


Vanaf Karperstraat is het een straat op zich, Vlaamse Kaai,


De zone 30 daar, geldt eigenlijk ook op de Ring R40,
R40 daar links volgen, is links van wat je als een verkeersgeleider kan zien ...
Ligt aan 1 kant op, maar langs andere kant buiten de rijbaan ...
Daar zou besdt F21 staan Afbeelding
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mag je op de Vlaamsekaai in Gent rechts van het fietspad rijden?

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 20 okt 2020, 11:32
de kern van de vraag: is wat rechts van de werkelijke rand van de rijbaan ligt, ook een rijbaan, of niet?
Hier heb je een punt. In principe niet. Ik denk niet dat het de bedoeling is om tientallen meters op voorhand de werkelijke rand te overschrijden om bv. af te slaan of naar de parallelweg te rijden.
Het had duidelijker gekund indien men een voorsorteerstrook had aangelegd.
Rand rijbaan valt (voor auto's) weg thv Karperstraat, van daar pas mag men er rechtser gaan rijden bij richtingsverandering


(brom) fietser mag fietspad verlaten voor richtingsverandering
Auto's ea mogen rijbaan niet voorazf verlaten
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Mag je op de Vlaamsekaai in Gent rechts van het fietspad rijden?

Bericht door de rijprof »

Akkoord
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie