vraag 12319 (leerstof)

de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag 12319 (leerstof)

Bericht door de rijprof »

Natuurlijk moet je er een reden voor hebben, maar er is nergens duidelijk omschreven wat die reden dan zou moeten zijn.
Juist. Zonder reden, kilometers lang op de linkse rijstrook rijden is niet de bedoeling, zelfs al staat dat niet precies omschreven.
Een boete ga je waarschijnlijk niet krijgen, maar er is nog zoiets als hoffelijk, sociaal gedrag en niet onnodig hinderlijk gaat rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vraag 12319 (leerstof)

Bericht door GRO »

@ Rijprof
Ik heb toch de indruk dat je toch onnodig de regel: "rechts op de rijbaan rijden" wil laten primeren.
kilometers lang op de linkse rijstrook rijden is niet de bedoeling
Dat staat nergens in de wegcode als het binnen de bebouwde kom is en er minstens 2x2 rijstroken zijn.
maar er is nog zoiets als hoffelijk, sociaal gedrag en niet onnodig hinderlijk gaat rijden
Wat het hinderlijk rijden betreft:
De maximumsnelheid is binnen de bebouwde kom toch maar 50 km/uur.
En stel dat iemand 30 km/uur op de linkerrijstrook zou rijden, dan mag je die in dat geval volgens de wegcode langs de rechterrijstrook voorbijrijden.

Wat hoffelijk rijgedrag betreft.
Al je weet dat je twee (of meer) kilometer verder toch links moet afslaan, dan is het toch hoffelijk en sociaal om op die linkerrijstrook te rijden. Dan hinder je absoluut geen bestuurders die naast de rechterrijstrook een parkeerplaats willen verlaten of vanuit een zijstraat de rechterrijstrook willen oprijden.
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

Re: vraag 12319 (leerstof)

Bericht door Ebu26 »

Benny Stinkens schreef: 28 sep 2020, 13:22
GRO schreef: 28 sep 2020, 11:45 @ Rijprof,
Die regel dat je rechts moet rijden is niet van toepassing binnen een bebouwde kom met 2 rijstroken in jouw rijsrichting.
Bijna goed. :idea:
Als je er nog aan toevoegt dat het dan een openbare weg met minstens rijstroken moet zijn zijn we er :idea:
Minstens hoeveel rijstroken? 4? en minstens 2 in elke rijrichting toch? Anders mag er niet links gereden worden en moet je rechts rijden. is dit correct?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag 12319 (leerstof)

Bericht door de rijprof »

Ik heb toch de indruk dat je toch onnodig de regel: "rechts op de rijbaan rijden" wil laten primeren.
De ene regel staat niet boven de andere, maar binnen de bebouwde kom, moet je wel een goeie REDEN hebben om jouw rijstrook te kiezen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag 12319 (leerstof)

Bericht door Benny Stinkens »

Ebu26 schreef: 02 okt 2020, 10:45
Benny Stinkens schreef: 28 sep 2020, 13:22
GRO schreef: 28 sep 2020, 11:45 @ Rijprof,
Die regel dat je rechts moet rijden is niet van toepassing binnen een bebouwde kom met 2 rijstroken in jouw rijsrichting.
Bijna goed. :idea:
Als je er nog aan toevoegt dat het dan een openbare weg met minstens rijstroken moet zijn zijn we er :idea:
Minstens hoeveel rijstroken? 4? en minstens 2 in elke rijrichting toch? Anders mag er niet links gereden worden en moet je rechts rijden. is dit correct?
Inderdaad minstens 4 waarvan 2 in elke rijrichting.
Ik vrees dat mijn Numlock aanstond toen ik het typte :oops:
In de wettekst wat ik erbij geschreven heb staat het wel correct :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

Re: vraag 12319 (leerstof)

Bericht door Ebu26 »

Benny Stinkens schreef: 02 okt 2020, 12:28 Inderdaad minstens 4 waarvan 2 in elke rijrichting.
Ik vrees dat mijn Numlock aanstond toen ik het typte :oops:
Ah ja ok, trouwens, ik heb het nu net ook in een andere oefenwebsite zien staan, daar staat:
Binnen de bebouwde kom mag je de rijstrook kiezen, als het een rijbaan is met eenrichtingsverkeer verdeeld in rijstroken of en rijbaan met tweerichtingsverkeer met 4 of meer rijstroken en minstens 2 rijstroken in elke rijrichting
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag 12319 (leerstof)

Bericht door Benny Stinkens »

de rijprof schreef: 02 okt 2020, 11:29 De ene regel staat niet boven de andere, maar binnen de bebouwde kom, moet je wel een goeie REDEN hebben om jouw rijstrook te kiezen.
Heb jij dan een ander wetboek als ik :?:
Bij mij staat er:
9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :
Bij jou staat er blijkbaar dat je een goede reden moet hebben :?:

Ik snap dat je bedoeld dat je het best niet zomaar doet.
Ook dat mijn voorbeeld van het blaadje aan de boom serieus aan het haar getrokken is :mrgreen:
Maar je zult toch moeten lezen wat er staat en niet wat jij denkt dat er staat :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag 12319 (leerstof)

Bericht door de rijprof »

aan hun bestemming beantwoordt
is een reden, zoniet rechts rijden.
De hele discussie ontstaat omdat het niet precies omschreven is van hoever van je bestemming vrij een rijstrook mag volgen.
Een beetje gezond verstand zegt dat je dat geen 3 km op voorhand moet doen.
Maar goed, de wetgeving is hier nogal vaag over.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vraag 12319 (leerstof)

Bericht door GRO »

@rijprof
Ook voor de rechterrijstrook geldt de regel. Die mag je kiezen als die het best aan je bestemming beantwoordt.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag 12319 (leerstof)

Bericht door Inazuma »

Net door de afstand die je nog verder moet kan een rijstrook beter aan je bestemming beantwoorden

Omdat pakweg de rechtse vol staat met leveranciers, foutparkeerders, kletmajoors, rechts afslaand verkeer ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag 12319 (leerstof)

Bericht door de rijprof »

Omdat pakweg de rechtse vol staat met leveranciers, foutparkeerders, kletmajoors, rechts afslaand verkeer ...
is een reden, anders niet.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie