Begeleider voor 2 leerlingen?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Begeleider voor 2 leerlingen?

Bericht door Inazuma »

Arie schreef: 16 mei 2023, 11:42 Ik ben begeleider van de zoon van mijn echtgenote.
Als de zoon zijn vriendin bij ons komt inwonen (met domicilie) mag ik of mijn echtgenote haar dan wel begeleiden?
Dat zou in orde moeten zijn:

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/2 ... ltki80xjtf

Artikel 3
§ 2. De houder van het voorlopig rijbewijs B moet vergezeld zijn van een begeleider die aan de volgende voorwaarden voldoet :

d) de begeleider mag, behalve voor dezelfde kandidaat, niet op een ander voorlopig rijbewijs als begeleider vermeld geweest zijn binnen het jaar vóór de datum van afgifte van het voorlopig rijbewijs. Dit verbod is niet van toepassing voor de begeleiding van:

1° zijn echtgenoot of de persoon waarmee hij wettelijk samenwoont of een feitelijk gezin vormt;


Eens de vriendin officieel bij jullie inwoont, vorm je er een feitelijk gezin mee ... en voldoe je aan de uitzondering
Arie

Re: Begeleider voor 2 leerlingen?

Bericht door Arie »

Bedankt voor de info Izuma
Miel c

Re: Begeleider voor 2 leerlingen?

Bericht door Miel c »

Mag een grootvader van 2 kleinkinderen gelijktijdig begeleider zijn voor praktijklessen ,leren autorijden ,voor rijbewijsB?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Begeleider voor 2 leerlingen?

Bericht door Inazuma »

Dat mag

d) de begeleider mag, behalve voor dezelfde kandidaat, niet op een ander voorlopig rijbewijs als begeleider vermeld geweest zijn binnen het jaar vóór de datum van afgifte van het voorlopig rijbewijs. Dit verbod is niet van toepassing voor de begeleiding van:

1° zijn echtgenoot of de persoon waarmee hij wettelijk samenwoont of een feitelijk gezin vormt;

2° zijn kinderen, kleinkinderen, zussen, broers en pleegkinderen;
Bjorn199605

Re: Begeleider voor 2 leerlingen?

Bericht door Bjorn199605 »

Beste
Mijn schoonvader is te komen overlijden dus we zitten met een paar vragen

Mag ik mijn schoonmoeder en mijn vrouw leren rijden gelijkertijd? dus mijn naam onder begeleider van hun 2? Wij wonen allemaal onder hetzelfde adres.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Begeleider voor 2 leerlingen?

Bericht door Inazuma »

Bjorn199605 schreef: 04 okt 2023, 20:25 Mijn schoonvader is te komen overlijden dus we zitten met een paar vragen

Mag ik mijn schoonmoeder en mijn vrouw leren rijden gelijkertijd? dus mijn naam onder begeleider van hun 2? Wij wonen allemaal onder hetzelfde adres.
Mijn deelneming

Ja

Er is een uitzondering op het verbod om binnen het jaar meerdere kandidaten te begeleiden voor:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 06/782-hs2

Dit verbod [Om binnen het jaar meerdere kandidaten te begeleiden -]is niet van toepassing voor de begeleiding van:

1° zijn echtgenoot of de persoon waarmee hij wettelijk samenwoont of een feitelijk gezin vormt;
2° zijn kinderen, kleinkinderen, zussen, broers en pleegkinderen;
3° de kinderen, kleinkinderen, zussen, broers en pleegkinderen van zijn echtgenoot of van de persoon waarmee hij wettelijke samenwoont of een feitelijk gezin vormt.



Uw echtgenote mag eender hoe al

En met schoonmoeder vormen jullie een feitelijk gezin, dat mag ook
Zij moet wel officieel bij jullie gedomicilieerd zijn .
Plaats reactie