Begeleider voor 2 leerlingen?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Lintendo
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2019, 18:17

Begeleider voor 2 leerlingen?

Bericht door Lintendo »

Dag Iedereen

Kunnen jullie mij helpen met een vraag?

Als een persoon een begeleider (ze heeft een vormingsattest gehaald in dit jaar 2019) is voor haar eigen zoon, mag die begeleider ook de begeleider zijn voor haar nicht, de dochter van haar zus (hetzelfde jaar 2019) ?

Dus dat betekent dat ze dan 2 personen tegelijk begeleid.

Dank u wel.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Begeleider voor 2 leerlingen?

Bericht door Inazuma »

In juiste volgorde doen (ttz, rijbewijzen aanvragen)

Eerst nicht
Dan zoon

Voor zoon is er immers een uitzondering op verbod om binnen het jaar een tweede kandidaat te begeleiden.
Voor nicht niet ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 06/782-hs2

d) de begeleider mag, behalve voor dezelfde kandidaat, niet op een ander voorlopig rijbewijs als begeleider vermeld geweest zijn binnen het jaar vóór de datum van afgifte van het voorlopig rijbewijs. Dit verbod is niet van toepassing voor de begeleiding van:

1° zijn echtgenoot of de persoon waarmee hij wettelijk samenwoont of een feitelijk gezin vormt;
2° zijn kinderen, kleinkinderen, zussen, broers en pleegkinderen;
3° de kinderen, kleinkinderen, zussen, broers en pleegkinderen van zijn echtgenoot of van de persoon waarmee hij wettelijke samenwoont of een feitelijk gezin vormt.
Lintendo
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2019, 18:17

Re: Begeleider voor 2 leerlingen?

Bericht door Lintendo »

Inazuma schreef: 01 okt 2019, 19:24 In juiste volgorde doen (ttz, rijbewijzen aanvragen)

Eerst nicht
Dan zoon

Voor zoon is er immers een uitzondering op verbod om binnen het jaar een tweede kandidaat te begeleiden.
Voor nicht niet ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 06/782-hs2

d) de begeleider mag, behalve voor dezelfde kandidaat, niet op een ander voorlopig rijbewijs als begeleider vermeld geweest zijn binnen het jaar vóór de datum van afgifte van het voorlopig rijbewijs. Dit verbod is niet van toepassing voor de begeleiding van:

1° zijn echtgenoot of de persoon waarmee hij wettelijk samenwoont of een feitelijk gezin vormt;
2° zijn kinderen, kleinkinderen, zussen, broers en pleegkinderen;
3° de kinderen, kleinkinderen, zussen, broers en pleegkinderen van zijn echtgenoot of van de persoon waarmee hij wettelijke samenwoont of een feitelijk gezin vormt.
Zij is al momenteel begeleidster voor haar zoon. Maar ze wilt nu ook begeleidster worden voor haar nicht. De tekst dat je erbij schreef snap ik niet zo goed.

Betekent het dat de begleidster wel nog haar nicht mag begeleiden of niet meer?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Begeleider voor 2 leerlingen?

Bericht door Inazuma »

Lintendo schreef: 01 okt 2019, 20:32 Betekent het dat de begleidster wel nog haar nicht mag begeleiden of niet meer?
Niet meer dan


Bij aanvraag voorlopig rijbewijs voor nicht, zal men zien dat ze reeds begeleidster is voor iemand anders

De uitzonderingen daarop in 1° , 2° , 3° zijn bedoeld om steeds de "eigen" (klein)kinderen te kunnen leren rijden, maar zijn niet van toepassing op het nichtje.


In de andere volgorde (eerst voorlopig rijbewijs voor nicht) had het wel gekund.
Mirte

Re: Begeleider voor 2 leerlingen?

Bericht door Mirte »

Hallo ik heb een vraagje

Mag een begeleider 2 kinderen tegelijkertijd begeleiden om te leren auto rijden?
Alvast bedankt
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Begeleider voor 2 leerlingen?

Bericht door Stefan Peeters »

Ja, indien die kinderen behoren tot:
zijn/haar kinderen, kleinkinderen, zussen, broers en pleegkinderen;
de kinderen, kleinkinderen, zussen, broers en pleegkinderen van zijn/haar echtgenoot of van de persoon waarmee hij/zij wettelijke samenwoont of een feitelijk gezin vormt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Shenaya

Re: Begeleider voor 2 leerlingen?

Bericht door Shenaya »

Ik heb hier ook een vraag over.
Als broer en zus op hetzelfde moment leren rijden, mag dit dan door hun nonkel gedaan worden (broer van de moeder) of moet dit door 2 verschillende personen gebeuren?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Begeleider voor 2 leerlingen?

Bericht door Inazuma »

Shenaya schreef: 21 mar 2022, 13:36 Als broer en zus op hetzelfde moment leren rijden, mag dit dan door hun nonkel gedaan worden (broer van de moeder)
Neen

Eén van de twee mag, als men binnen het jaar voordien al niet iemand anders begeleidde, maar 2 tegelijk niet

Ik neem dan aan dat de nonkel niet samenwoont met hun moeder ...
(dat kan, maar is niet echt gebruikelijk, en dan mag het wél)



Er is enkel een uitzondering voor:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 06/782-hs2

Dit verbod is niet van toepassing voor de begeleiding van:

1° zijn echtgenoot of de persoon waarmee hij wettelijk samenwoont of een feitelijk gezin vormt;
2° zijn kinderen, kleinkinderen, zussen, broers en pleegkinderen;
3° de kinderen, kleinkinderen, zussen, broers en pleegkinderen van zijn echtgenoot of van de persoon waarmee hij wettelijke samenwoont of een feitelijk gezin vormt.




of moet dit door 2 verschillende personen gebeuren?
Inderdaad
Axana06

Begeleider

Bericht door Axana06 »

Beste,

Mag een vader binnen het gezin 2 kinderen tegelijk begeleiden?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Begeleider voor 2 leerlingen?

Bericht door Inazuma »

Dat mag
Vera7676

Re: Begeleider voor 2 leerlingen?

Bericht door Vera7676 »

Hallo Ik heb een vraag

Mijn schoonvader die is al begeleider van mijn vriend maar hij is al bijna klaar met leren
Nu is mijn vraag ik als schoondochter van mijn vriend zijn vader mag hij mij dan erbij nemen als twede leerling ?
( ik woon wel wettelijk samen bij mijn schoonvader )
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Begeleider voor 2 leerlingen?

Bericht door Inazuma »

Vera7676 schreef: 28 mar 2023, 15:42 Mijn schoonvader die is al begeleider van mijn vriend maar hij is al bijna klaar met leren
Nu is mijn vraag ik als schoondochter van mijn vriend zijn vader mag hij mij dan erbij nemen als twede leerling ?
( ik woon wel wettelijk samen bij mijn schoonvader )

Dat zou moeten vallen onder

Dit verbod [op een tweede kandidaat begeleiden binnen het jaar] is niet van toepassing voor de begeleiding van:

1° zijn echtgenoot of de persoon waarmee hij wettelijk samenwoont of een feitelijk gezin vormt;
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Begeleider voor 2 leerlingen?

Bericht door de rijprof »

'k Snap niet waarom men niet onbeperkt mag begeleiden. Familie, vrienden, kennissen. Welke verborgen agenda zit hier achter?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Begeleider voor 2 leerlingen?

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 30 mar 2023, 09:29 'k Snap niet waarom men niet onbeperkt mag begeleiden. Familie, vrienden, kennissen. Welke verborgen agenda zit hier achter?
Niks verborgen aan

1) rijscholen bezig houden

2) vermijden dat sommigen een begeleidings-handeltje opzetten
Arie

Re: Begeleider voor 2 leerlingen?

Bericht door Arie »

Ik ben begeleider van de zoon van mijn echtgenote.
Als de zoon zijn vriendin bij ons komt inwonen (met domicilie) mag ik of mijn echtgenote haar dan wel begeleiden?
groeten
Arie
Plaats reactie