Eerst moet die stress er uit.
Nergens voor nodig -integendeel, het hindert enkel je opleiding- maar daar geraak je natuurlijk niet zomaar van overtuigd ...
Je bent denk ik te snel de weg opgegaan.
De onzekerheid daardoor leidt uiteraard tot stress, die stress leidt tot meer onzekerheid, onwil om te gaan rijden, weer meer stress ... je moet uit dat cirkeltje uit.
'k Heb er zo recent nog eentje leren rijden
Leer eerst de basis op een (zo goed als verlaten) parking, bedrijfsterrein, industrie-zone, ...
Ergens waar je niet teveel externe inputs krijgt, je je tijd kan nemen, waar een foutje geen drama wordt , ...
Begin daar desnoods opnieuw mee
Zorg dat je àlle essentiële bedieningen van de auto rats van buiten kent en kan bedienen zonder er naar te kijken.
Schakelpatroon (stilstaand oefenen) .
Lichten, pedalen, handrem, pinkers, ruitenwissers, verluchting, ruiten, spiegels, ...
Controles banden, onder motorkap, zitpositie
Regelmatig herhalen ook
Weten waarmee je bezig bent, hoe het voertuig te bedienen (buiten het rijden om) is belangrijk: je kan je meer concentreren op het rijden op zich.
Laat je begeleider voordoen en wat jij moet doen, en tegelijk uitleggen hoe je dat doet.
Dan heb je een idee wat te verwachten.
Gasdosering leren aanvoelen:
- Gas geven in neutraal, en stoppen op 2, 3, 4 duizend toeren, en weer in stapjes naar beneden
- In eerste rijden zonder gas geven , geleidelijk versnellen zonder naar 2de te schakelen (tegen 20-25 hoort dat al alsof de motor er uit wil vliegen
), en weer vertragen door gas te minderen tot je weer rijdt zonder gas te geven ...
Oh, en het doel is dat zonder schokken te doen, graag
Vertrekken (ook op helling), stoppen, achteruit rijden, opschakelen, stoppen op commando van je begeleider, traag rijden zonder de koppeling in te drukken of gas te geven, traag rijden terwijl je wat gas moet geven om een bepaalde snelheid aan te houden, niet vergeten: noodstop; parkeren in vakjes (ook goed om te leren inschatten waar je uitkomt bij het draaien)...
Allemaal dingen waarvoor je niet echt de baan op moet, maar die je zelfvertrouwen opkrikken omdat je de auto begint aan te voelen.
Als dat al wat lukt, doe je daar bij het oefenen ook pinken bij telkens je aan je stuur draait.
Enige echte extra slijtage is door te veel, en vooral te lang na elkaar oefenen op iets waarbij de koppeling niet volledig ingedrukt of losgelaten is.
Wissel dat af met stukjes rondrijden aan lage snelheid zonder koppeling in te drukken, in algemeen oefeningen waarbij je de koppeling weinig of niet gebruikt.
Je begeleider moet inschatten wanneer je te lang met de koppeling "aan het spelen" bent voor een bepaalde oefening, wanneer je te lang na elkaar oefeningen doet waarbij je met de koppeling bezig bent , en je wat anders laten doen.
Lukt iets niet, doe dan effe wat anders.
Ga geen uren na elkaar oefenen, dat verknoeit je concentratie.
2 uur is echt wel de max !
Ga dan beter 2 keer (of vaker) 1 uur oefenen, met een break er tussen.
Als het begint te vlotten, verhoog je de snelheid wat, ga je in een versnelling hoger rijden (weer wat sneller) , ... en kan je echt de baan op.
Begin daarmee op rustigere dagen / tijdstippen vd dag, op rustigere wegen, best ergens waar je ietwat bekend bent.
te veel snelheid in bochten
Daar moet je begeleider sneller op inspelen
Opmerken of je al dan niet tijdig begint te vertragen (gas lossen) of remmen - en je indien nodig opdragen dat te doen.
Zeker in het begin belangrijk om je een idee te geven van wat een aangepaste snelheid is (rekening houdend met je rijkunsten
)
Rijschool ...
Voordeel is dat ze dubbele besturing hebben & de auto niet van jullie is, wat voor jou de stress kan verlagen.
Dat ze daar wel vaker kandidaten zien passeren met stress of tragere leerlingen.
Nadeel is vooral tijd.
Lesuren zijn niet gratis. Dat geeft ook weer druk.
Tijdstip ook niet zomaar te kiezen.
Normaal per 2 uur na elkaar (en da's eigenlijk al vrij lang ... maar als het goed gaat, ook niet verlengbaar)