Vraag 705

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 705

Bericht door Inazuma »

Jega schreef: 01 aug 2022, 12:23 Is it resolved? Still Question 705 shows the answer B is correct.
It's not resolved -which would take a change in legislation

And the answer is still wrong: A is correct

You're not allowed to park or wait nor load/unload within 5m either side of where the cyclists need to leave or rejoin the cycling path.

You're not allowed to park alongside the obstacle, but you are allowed to load/unload further than 5m from either end of the obstacle
(if it's longer than what's in the picture here, the obstacle would need to be 10m + vehicle length)



The reason given is also wrong
Dat is enkel zo op plaatsen waar een bord staat dat het fietspad eindigt.
"This is only so in places where a sign indicates that the cycling path ends"
Is wrong
Though one will be introduced soon, there currently is no sign to indicate that a cycling path ends.

The Belgian highway code doesn't require such a sign in the relevant rules either.

The Belgian Highway code also does not limit the reasons why they'd need to leave or rejoin the cycling path, so it applies anywhere, whatever the reason.
(cycling path ending; obstructions of whatever kind; or legal reasons ie mopeds having to leave or rejoin the cycling path due to signs or speed limits applicable on the road)

But we need to give 5meter space before the obstacle for the cyclist to do the safe cross over?
Is it right?
That's right
But it's 5m from either end, both ways, not just "before" , to allow a safe cross over

No parking / waiting / loading & unloading :
5m before the obstacle
+ the first 5m of the obstacle
+ the last 5m of the obstacle
+ 5m beyond the obstacle


And you can't park anywhere alongside the obstacle at all


Complicated :?:
Sure ....
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 705

Bericht door GRO »

Deze vraag heeft betrekking op deze regel van de wegcode.
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
4° op de plaatsen waar de voetgangers en de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen op de rijbaan moeten komen om omheen een hindernis te gaan of te rijden;
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 705

Bericht door Inazuma »

En


Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 705

Bericht door GRO »

@Inazuma
Ik ken de artikels 24.2 en 25.1. Daar verschillen wij dus van mening.

Stel ik parkeer mijn auto op de rijbaan op 3 meter voor het einde van een fietspad, zodat fietsers verplicht op de rijbaan moeten rijden. Als men borden correct plaatst, dan zal dit ook door een bord worden aangegeven.
De politie kan mij een proces geven (24.2)

Stel ik parkeer mijn auto op de rijbaan. Een vrachtwagen levert nadien 3 meter verder een hoop buizen en het fietspad ligt vol, zodat fietsers op de rijbaan moeten rijden. Ik krijg geen proces (25.1)
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 705

Bericht door Inazuma »

Voor iets dat achteraf verandert zou je in principe nooit een PV mogen krijgen.

Het gaat ook niet om een situatie die verandert, het gaat om een situatie die er is.
Plaats reactie