Pagina 1 van 2

Bestaansrecht bord F19

Geplaatst: 27 jul 2017, 12:13
door phil
Ik vraag me eigenlijk af waarom het bord F19 (Openbare weg met eenrichtingsverkeer) bestaat, aangezien je die borden gerust zou kunnen vervangen door een bord D1 (Verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen) en uiteindelijk precies het zelfde resultaat bereikt.

Of mis ik hier soms iets?

Re: Bestaansrecht bord F19

Geplaatst: 27 jul 2017, 12:47
door phil
AH, ok - het heeft dus betrekking op het feit dat het om een éénrichtingsverkeer gaat en dat er dus geen tegenliggers kunnen zijn tenzij er een onderbord is) en D1 kan ook bij tweerichtingsverkeer staan.

Re: Bestaansrecht bord F19

Geplaatst: 27 jul 2017, 20:46
door Jozef
Dat heb je zeer goed gezien!

Let bijvoorbeeld ook goed op het verschil tussen

Afbeelding
Verkeersbord D9

en

Afbeelding
Verkeersbord F99

Re: Bestaansrecht bord F19

Geplaatst: 27 jul 2017, 22:49
door phil
Dat is idd ook z'n gelijkaardig geval; bij bord F99 is de weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers en bromfietsen klasse A terwijl er bij bord D9 enkel een deel van de openbare weg voorbehouden is.

Bedankt Jozef, ik zie het nu al gebeuren dat ze mij tijdens de praktijk examen proberen een straat in te laten rijden waar bord F99 staat. :lol:

Zal ik dus zeker NIET doen. 8)

Re: Bestaansrecht bord F19

Geplaatst: 28 jul 2017, 20:52
door de rijprof
ik zie het nu al gebeuren dat ze mij tijdens de praktijk examen proberen een straat in te laten rijden waar bord F99 staat.
Denk je dat een examinator jou in een verboden straat zal sturen? Dat zijn fabeltjes die de mensen uitvinden en daar is niets van waar.

Een examinator zal je nooit een instructie geven om in een verboden straat te rijden!

Re: Bestaansrecht bord F19

Geplaatst: 28 jul 2017, 22:33
door Jozef
de rijprof schreef: 28 jul 2017, 20:52Denk je dat een examinator jou in een verboden straat zal sturen? Dat zijn fabeltjes die de mensen uitvinden en daar is niets van waar.

Een examinator zal je nooit een instructie geven om in een verboden straat te rijden!
Neen, maar als je nog maar onlangs een straat niet mag inrijden, kan het best zijn dat je GPS daar nog geen weet van heeft en jou die straat instuurt.

Re: Bestaansrecht bord F19

Geplaatst: 28 jul 2017, 23:44
door de rijprof
Daarom mag je een GPS nooit 100 % vertrouwen.

Re: Bestaansrecht bord F19

Geplaatst: 29 jul 2017, 14:36
door Jozef
de rijprof schreef: 28 jul 2017, 23:44 Daarom mag je een GPS nooit 100 % vertrouwen.
Een examinator en een politieagent ook niet, want dat zijn ook maar mensen die zich kunnen vergissen.

Ik heb het ooit meegemaakt dat een politieagent boos werd omdat ik geen gevolg gaf aan zijn aansporing om een kruispunt over te steken. Amper 1 meter achter hem stond zijn collega, met zijn rug naar ons toegekeerd, namelijk het dwarsverkeer door te laten. In zo een geval moet je weigeren het bevel van een bevoegd persoon op te volgen. Het vrijwaren van de fysieke integriteit van mensen is namelijk van hogere rechtsorde dan het verkeersreglement.

Vertrouwen is goed, maar controle is beter.

Re: Bestaansrecht bord F19

Geplaatst: 29 jul 2017, 20:24
door phil
de rijprof schreef: 28 jul 2017, 20:52
ik zie het nu al gebeuren dat ze mij tijdens de praktijk examen proberen een straat in te laten rijden waar bord F99 staat.
Denk je dat een examinator jou in een verboden straat zal sturen? Dat zijn fabeltjes die de mensen uitvinden en daar is niets van waar.

Een examinator zal je nooit een instructie geven om in een verboden straat te rijden!
Ik heb nog geen praktijk examen afgelegd, ik weet dus niet wat ik wel of niet kan verwachten.

Re: Bestaansrecht bord F19

Geplaatst: 29 jul 2017, 23:01
door Jozef
De rijprof heeft gelijk als hij ervan uitgaat dat een examinator jou niet moedwillig een straat zal insturen waar je niet in mag. Maar ook een examinator kan zich vergissen.

@ de rijprof: Bert Eggers, docent bij Sanderus en het VVC, heeft het ooit meegemaakt dat de examinator een kandidaat met een vrachtwagen een straat instuurde waar hij een eind verderop niet meer door kon met de vrachtwagen. Bert Eggers heeft zich toen kwaad gemaakt en tegen de examinator gezegd: "Nu stap jij uit om de kandidaat te gidsen bij het achteruitrijden, ik niet!"

Re: Bestaansrecht bord F19

Geplaatst: 30 jul 2017, 00:17
door phil
Ik twijfel er niet aan dat de rijprof gelijk heeft, maar laten we eerlijk zijn het rijbewijs behalen wordt met de jaren moeilijker en er kwamen sinds dit en verleden jaar een resem nieuwe zaken bij. Zoveel eigenlijk dat ik me afvraag hoeveel mensen die "vroeger" hun rijbewijs behaald hebben nog notabeen op de hoogte zijn van alles dat er op ons "nieuwelingen" spreekwoordelijk bord geschoven wordt. En dat merk ik dag dagelijks als voetganger in het verkeer; velen vinden het blijkbaar niet nodig om te stoppen als ik aan een zebrapad staat te wachten om over te steken. Er wordt geclaxonneerd wanneer mensen vinden dat het "niet vlug genoeg gaat" als een oudere persoon het wat trager doet of als de vuilniskar hun ronde doen en er is geen plaats om voorbij te steken en ik spreek nog niet eens over het aantal bestuurders dat te snel rijden in een zone 30.

En zoals je zelf aangaf, zijn er de menselijke fouten die evengoed bij agenten als examinators kunnen voorkomen.

Al deze factoren samen zorgen ervoor dat ik het noodzakelijk acht meer dan goed voorbereid te zijn, zij het op de examen als op de baan.

Re: Bestaansrecht bord F19

Geplaatst: 30 jul 2017, 16:57
door Jozef
Proficiat, je bent fantastisch goed op weg. Enerzijds omdat je zelf de regels goed wil kennen, zodat je je er kunt aan houden. Anderzijds omdat je beseft dat heel wat weggebruikers de regels niet goed kennen of er zich niet willen aan houden, zodat je daar rekening kunt mee houden (defensief rijgedrag).

Neem het voorbeeld van dat oud menske dat de weg wil oversteken. Strikt genomen zou ze dat moeten doen op het zebrapad dat zich minder dan 30 meter verder bevindt. Maar ze is niet goed meer te been en wil alleen maar een praatje gaan slaan met haar overbuurvrouw. Ze kan evenwel de afstand en de snelheid van de aankomende wagens niet meer juist inschatten.

Als jij daar aankomt en ze begint over te steken, wijl daar geen zebrapad is, kun je natuurlijk dat menske doen opschrikken door met gierende banden te remmen en te claxoneren. Of je kunt je 4 richtingsaanwijzers aansteken, stoppen, uitstappen en dat menske de weg over helpen. Gegarandeerd staan er dan een aantal onverlaten achter jouw auto te claxoneren, doch dat hoef je je niet aan te trekken: jij hebt een goede daad gesteld, en je voelt je voor de rest van de dag goed. En niet jij, maar diegenen die zich staan op te winden en claxoneren, zullen als eersten een maagzweer krijgen.

Re: Bestaansrecht bord F19

Geplaatst: 07 aug 2017, 12:38
door bert.covens
Jozef schreef: 29 jul 2017, 23:01 De rijprof heeft gelijk als hij ervan uitgaat dat een examinator jou niet moedwillig een straat zal insturen waar je niet in mag. Maar ook een examinator kan zich vergissen.

@ de rijprof: Bert Eggers, docent bij Sanderus en het VVC, heeft het ooit meegemaakt dat de examinator een kandidaat met een vrachtwagen een straat instuurde waar hij een eind verderop niet meer door kon met de vrachtwagen. Bert Eggers heeft zich toen kwaad gemaakt en tegen de examinator gezegd: "Nu stap jij uit om de kandidaat te gidsen bij het achteruitrijden, ik niet!"
Een examinator mag niemand ergens insturen waar hij niet in mag. Zulks is hem nadrukkelijk verboden.

Examinatoren kénnen de omgeving van het examencentrum doorgaans zowat als hun broekzak. Een nieuwe examinator, of een examinator die tijdelijk komt inspringen rijdt daarom éérst wel 's mee met een ervaren collega. Kwestie van de omgeving wat te leren kennen, net om dergelijke vergissingen zoveel mogelijk te voorkomen. Ook de plaatsen waar de signalisatie gebrekkig of dubieus is, kunnen aan bod komen tijdens dergelijke verkennende ritten. Dergelijke plaatsen kunnen doelbewust gemeden worden. Of de examinator kan ervoor opteren om de leerling er niet op af te rekenen. Een rij-examen is er immers om de vaardigheden van de leerling te beoordelen, en niet om hem de rekening te presenteren van gebeurlijk wegwanbeheer.

Nu is een examinator inderdaad ook maar een mens. Dus never say never. Mocht hij ondanks alle inspanningen toch per vergissing de leerling ergens insturen waar hij eigenlijk niet in mag, dan kan hij nog altijd z'n verantwoordelijkheid terzake opnemen en de leerling hier niet op afrekenen.

Ikzelf heb van dergelijk incident alvast nog geen weet. De meeste van dergelijke wilde verhalen zijn ontsproten aan de (al dan niet bewuste) fantasie van de leerling. Soms omdat het betoog van de examinator toch niet helemaal correct begrepen werd. Soms omdat het op café of onder vrienden niet zo stoer staat om de begane fouten te moeten toegeven.

Maar mocht het ondanks alles tóch zo ver komen dat het je als fout aangerekend wordt dat de examinator je een verboden richting ingestuurd heeft, is er nog altijd de geschillenprocedure. Daar zou dan een gegronde reden toe zijn.

Re: Bestaansrecht bord F19

Geplaatst: 08 aug 2017, 20:49
door phil
Bedankt voor de nadere toelichting bert.

Ik dacht verkeerdelijk dat examinatoren eventueel zo'n bevel (of hoe ze dat ook noemen) konden geven kwestie van je oplettendheid, perceptie en kennis van de borden te testen.

bert.covens schreef: 07 aug 2017, 12:38
Jozef schreef: 29 jul 2017, 23:01 De rijprof heeft gelijk als hij ervan uitgaat dat een examinator jou niet moedwillig een straat zal insturen waar je niet in mag. Maar ook een examinator kan zich vergissen.

@ de rijprof: Bert Eggers, docent bij Sanderus en het VVC, heeft het ooit meegemaakt dat de examinator een kandidaat met een vrachtwagen een straat instuurde waar hij een eind verderop niet meer door kon met de vrachtwagen. Bert Eggers heeft zich toen kwaad gemaakt en tegen de examinator gezegd: "Nu stap jij uit om de kandidaat te gidsen bij het achteruitrijden, ik niet!"
Een examinator mag niemand ergens insturen waar hij niet in mag. Zulks is hem nadrukkelijk verboden.

Examinatoren kénnen de omgeving van het examencentrum doorgaans zowat als hun broekzak. Een nieuwe examinator, of een examinator die tijdelijk komt inspringen rijdt daarom éérst wel 's mee met een ervaren collega. Kwestie van de omgeving wat te leren kennen, net om dergelijke vergissingen zoveel mogelijk te voorkomen. Ook de plaatsen waar de signalisatie gebrekkig of dubieus is, kunnen aan bod komen tijdens dergelijke verkennende ritten. Dergelijke plaatsen kunnen doelbewust gemeden worden. Of de examinator kan ervoor opteren om de leerling er niet op af te rekenen. Een rij-examen is er immers om de vaardigheden van de leerling te beoordelen, en niet om hem de rekening te presenteren van gebeurlijk wegwanbeheer.

Nu is een examinator inderdaad ook maar een mens. Dus never say never. Mocht hij ondanks alle inspanningen toch per vergissing de leerling ergens insturen waar hij eigenlijk niet in mag, dan kan hij nog altijd z'n verantwoordelijkheid terzake opnemen en de leerling hier niet op afrekenen.

Ikzelf heb van dergelijk incident alvast nog geen weet. De meeste van dergelijke wilde verhalen zijn ontsproten aan de (al dan niet bewuste) fantasie van de leerling. Soms omdat het betoog van de examinator toch niet helemaal correct begrepen werd. Soms omdat het op café of onder vrienden niet zo stoer staat om de begane fouten te moeten toegeven.

Maar mocht het ondanks alles tóch zo ver komen dat het je als fout aangerekend wordt dat de examinator je een verboden richting ingestuurd heeft, is er nog altijd de geschillenprocedure. Daar zou dan een gegronde reden toe zijn.

Re: Bestaansrecht bord F19

Geplaatst: 08 aug 2017, 22:16
door de rijprof
zo'n bevel (of hoe ze dat ook noemen)
Noemt men 'een instructie'.
Een examinator zal je nooit een instructie geven om ergens af te slaan waar het verboden is.
Je moet echter wel opletten als je rechtdoor rijdt en je komt een verboden richting tegen, moet je dat zelf zien en niet in de verboden richting rijden.
De examinator zegt niets, je moet dat zelf zien, net zoals in het echte leven.
Dan zal je links of rechts moeten afslaan. Je komt minstens 1 x een verboden richting (of verplichte richting) tegen op jouw examenroute.
Wees heel alert en kijk reeds heel ver naar de borden.