Ik kreeg een brief van het examencentrum dat ik gekozen had (Deurne) dat je je kan aanmelden voor de theorie gewoon tijdens openingsuren, die brief meenemen en opnieuw grondig gestudeerd (wegcode verandert geregeld)


Dan kreeg ik een mailadres van GOCA mee om een afspraak te maken (gemaild op 18/4). Enkele dagen later kreeg ik telefoon dat er plaats was op 22/5 om examen te doen. Datum aangenomen omdat die vóór 1/6/2017 viel en ik toch liever op voorhand wist welke maneuvers ik zou moeten doen.
Praktijk oefenen is wat moeilijker natuurlijk en ik was wel redelijk nerveus omdat ik wegens rijverbod + geen auto meer in bezit toch +2j niet meer reed. De optie om rijlessen te nemen bestaat natuurlijk wel (maar dat kost centjes). Dat had ik misschien gedaan als ik er niet was doorgeweest bij de eerste poging (of tweede). Ik kan niet direct terug vinden of je in deze situatie ook verplicht zou worden om 6u te volgen na 2x falen

Auto geleend van mijn ouders en een week vooraf op een privé terrein de maneuvers (rechts parkeren achter wagen + keren smalle straat) geoefend.
Ook even wennen aan schakelen/gedrag motor en onder motorkap gekeken, knopjes gezocht enzo... Was na het lezen hier wel onzeker of ik een juiste rem/schakel techniek had maar dat kon ik niet echt oefenen.

Dag van het examen mag je ALLEEN (zonder L of extra spiegel) de kortste weg van/naar het examencentrum afleggen. Had dit gevonden in de wet maar ook nog is dubbel gechecked met examencentrum.
Verloop examen: examinator wéét dat je voor herstelexamen komt maar had niet de indruk dat die anders deed (zeggen zelfs expliciet dat het hetzelfde examen is). Voorafgaande controles: Koelvloeistof tonen onder motorkap, alle lichten, zithouding & spiegels (enkel uitleggen niet aanpassen). Was vergeten iets over mijn gordel te zeggen maar geen opmerking gehad.
Rondrijden in Deurne zelf, geen idee welk parcours we hebben gevolgd. De maneuvers waren snel in het examen (na 10 min) en in dezelfde straat. Deze was redelijk smal maar wel twee richtingen. Parkeren achter auto met héél veel ruimte erachter, is toch een pak gemakkelijker dan vroeger tussen de paaltjes

Voor de rest vlot gereden (maandag rond 11u00), speciale aandacht op rondkijken (vb. expliciet in de dwarsstraat kijken), borden zone 30, niet mee met andere auto's gaan stilstaan op tramsporen om Ruggeveldlaan over te steken, dicht genoeg bij de maximumsnelheid rijden (vb. zeker +60 op een kalme Bisschoppenhoflaan).
Enige heikel momentje was aan de Gallifortlei t.h.v. de Post, daar stond langs beide kanten een auto dubbel geparkeerd zodat kruisen heel nipt werd. Ik kwam als eerste aan en reed stapvoets tot aan de hindernis. Enkele seconden komt een grote SUV tegenover mij aan en stopt. Op het moment dat ik ongeveer naast de dubbelgeparkeerde auto was, reed de SUV óók vooruit waardoor we elkaar met minimale ruimte moesten kruisen. Toen we naast elkaar stonden stopte de SUV weer en ben ik héél voorzichtig verder gereden. Commentaar van de examinator: "Die gaf nu toch wel écht de indruk ons door te laten" - geen opmerking op blad. Dus bij onverwachte situatie: kalm blijven, niet helemaal dichtklappen, een oplossing zoeken die voorzichtig is. Moest ik het gevoel hebben gehad te weinig ruimte te hebben had ik blijven stilstaan!
Terug bij examencentrum zei hij dat ik geslaagd was, vlot reed en enkel bij de eerste rotonde niet genoeg in m'n dode hoek had gekeken maar alle volgende keren wel. Code op blad: 5 Richtingsverandering : Voorbehoud
5/1.00 zich vergewissen - bord F50 bis

Hoop dat iemand hier misschien iets aan heeft!
Laura