Herstelexamens

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Stef_

Re: Herstelexamens

Bericht door Stef_ »

Beste,

Mag een herstelexamen afgelegd worden tijdens de periode van rijverbod?

Bedankt
Motor

Re: Herstelexamens

Bericht door Motor »

Inazuma schreef: 07 apr 2022, 15:21
Motor schreef: 07 apr 2022, 12:28 Beste
Ik heb een rijverbod gekregen van 6 maanden en de 4 proeven opnieuw afleggen. Nu is de rijverbod termijn afgelopen en heb ik juist het theoretisch herstelexamen al afgelegd. Er rest mij nog het praktische en medische/psychologische testen. In juni heb ik mijn praktijk voor de auto, dus nu is mijn vraag mag ik in de tussentijd mijn praktijkexamen afleggen voor de motor? Want in mei heb ik praktijklessen en aansluitend examen.
Je bent vervallen van het recht op sturen mét herstelexamens
Dat betekent dat je vervallen BLIJFT tot je alle examens met succes afgelegd hebt (en dat geregistreerd is)


Bizar, maar blijkbaar mag je via rijschool wél praktijk examen doen tijdens een periode van verval :shock:
(voor een ander voertuig, alles behalve B / auto's ... tenzij in een gewest met directe toegang tot examen B)

Ik vind daar alvast geen verbod toe, hoe absurd dat ook is.


Vraag het voor alle zekerheid tijdig na bij het examencentrum :!: :!:



Je mag dan wel enkel met een erkende rijschool oefenen en examen gaan doen, en je zal geen rijbewijs (ook geen voorlopig) hebben of kunnen krijgen tot je alle herstelonderzoeken succesvol gedaan hebt.

[Als je eender welk voorlopig rijbewijs had, is dat ook vervallen door het verval van het recht op sturen ! ]

Heb het ondertussen al bij 2 examencentrums gevraagd en beiden zeggen dat het mag. Alvast
Merci voor de snelle respons 👍
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Stef_ schreef: 07 apr 2022, 17:36 Mag een herstelexamen afgelegd worden tijdens de periode van rijverbod?
Ja
Als je met "rijverbod" de periode van het verval van het recht tot sturen bedoelt


Zie ook reactie van "Motor" hierboven


Kan zelfs niet anders:

Tot de herstelonderzoeken succesvol afgelegd zijn (en dat bij Parket verwerkt is), blijf je feitelijk vervallen van het recht op sturen, want je bent er dan nog niet "in hersteld" door die examens
A_A_A

Re: Herstelexamens

Bericht door A_A_A »

Ik heb een theoretische herstel examen en de rechter zei dat ik een maand rijverbod krijg na dat ik mijn examen heb gehaald.
Maar heb ook een ander veroordeling gekregen van theoretische herstel examen, moet ik het nu 2x doen?
En is me rijbewijs momenteel geldig heb niks gekregen van brief dat ik me rijbewijs moet inleveren, ik wil niet gestopt worden door politie en horen dat me rijbewijs niet geldig is, dat is anders meer miserie.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

A_A_A schreef: 08 apr 2022, 16:02 Ik heb een theoretische herstel examen en de rechter zei dat ik een maand rijverbod krijg na dat ik mijn examen heb gehaald.
Heb je je definitieve rijbewijs al ?
Of moet je dat nog halen, of wat bedoel je met "na dat ik mijn examen heb gehaald" :?:


Parket kan ook eerst de herstelonderzoeken laten doen, en dan gaat het "rijverbod" nadien in.
Bedoel je dat ???

Maar heb ook een ander veroordeling gekregen van theoretische herstel examen, moet ik het nu 2x doen?
Normaal niet
Als je het eerste herstelexamen nog niet gedaan had voor de tweede veroordeling, moet je maar 1 keer hetzelfde herstelexamen doen

En is me rijbewijs momenteel geldig heb niks gekregen van brief dat ik me rijbewijs moet inleveren,
De periode van het verval ("rijverbod" ) begint op de 5de dag nadat de politie de uitvoering van die straf komt betekenen (melden)

Je rijbewijs moet op de griffie afgegeven zijn voor de dag dat het rijverbod begint


https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd1

Artikel 40

Elk verval dat als straf is uitgesproken, gaat in de vijfde dag na die waarop het openbaar ministerie de kennisgeving aan de veroordeelde heeft gedaan. Zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen zijn in deze termijn niet inbegrepen.
A_A_A

Re: Herstelexamens

Bericht door A_A_A »

Ja heb mijn rijbewijs al.
Maar in verband met de rijverbod zij de rechter dat het rijverbod begint na dat ik ben geslaagd voor me herstelexamen maar is dan tot die tijd me rijbewijs geldig want ze hebben me niks daarover laten weten.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

A_A_A schreef: 08 apr 2022, 20:07
Maar in verband met de rijverbod zij de rechter dat het rijverbod begint na dat ik ben geslaagd voor me herstelexamen
Dan zal parket daar de herstelexamens laten doen voor de straf uitgevoerd wordt.
maar is dan tot die tijd me rijbewijs geldig want ze hebben me niks daarover laten weten.
Dat is geldig tot de uitvoering van de straf aan je betekend (gemeld) wordt - zie boven - en dan moet je het inleveren


Kan maanden duren voor straf effectief uitgevoerd wordt ...
A.A.A

Re: Herstelexamens

Bericht door A.A.A »

Ik moest een theoretische herstel examen gan doen ben geslaagd wat moet ik nu doen om me rijbewijs terug te krijgen?
mars
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 dec 2021, 12:37

Re: Herstelexamens

Bericht door mars »

halo, does anyone here caught by the police for crosssing on a white lane with minder 2jaar rijbewijs? may i know what process did you encounter? did you go to the court and get a lawyer? did you take the theorie and practical again? pls i hope someone can help me so i am prepared for what is coming :(
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

mars schreef: 13 sep 2022, 07:11 halo, does anyone here caught by the police for crosssing on a white lane with minder 2jaar rijbewijs? may i know what process did you encounter? did you go to the court and get a lawyer? did you take the theorie and practical again? pls i hope someone can help me so i am prepared for what is coming :(
Don't post the same question multiple times please

viewtopic.php?p=123944#p123944
Socha
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 dec 2022, 20:32

Re: Herstelexamens

Bericht door Socha »

KLEIN BELANGRIJK VRAAGJE!

Mijn vriend moet een herstelexamen doen rijbewijs a
Ik nam contact op met het examencenter vroeg naar de kostprijs en de dame vertelde me dat er 12 uren les bij zijn waarvan 3 extra omdat motor van rijschool word gebruikt… maar voor een hertelexamen moet je daarvoor ook terug les volgen en dus ook de prijs van 1300 euro betalen?

We worden er stillaan gek van!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Neen

Je moet geen rijlessen volgen voor een herstelexamen.
Geen idee waar die dat vandaan haalt.

Wel uitkijken dat eigen moto voldoet aan de vereisten, anders moet je wel met eentje van de rijschool

https://assets-global.website-files.com ... c-PN_V.pdf


Voorwaarden inzake voorlopig rijbewijs of rij-opleiding zijn niet van toepassing bij herstelonderzoeken.
Inca
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 dec 2022, 16:47

Re: Herstelexamens

Bericht door Inca »

Hallo, Ook ik ben veroordeeld tot de 4 herstelexamens. Niet voor dronken schap, want drink niet, ook geen drugs maar voor onverzekerde aanhanger die op mijn staat maar mijn man op de baan mee was.
De rechter is van mening dat ik in herhaling ben gegaan wat niet zo is.
Mijn eerste veroordeling was met een bedrijfsvoering en bedrijf kwestie vergunning niet in orde was.
Tweede veroordeling ook met bedrijfsvoertuig was de keuring vervallen.
Ik wilde in beroep gaan maar mijn advocaat vond dit een gunstig vonnis met ook een boete van 1300 euro.
Ik zou voor de hoogste categorie op mijn rijbewijs moeten examen afleggen CE maar helaas heb geen vrachtwagen noch code 95.
Mijn vraag was kan ik voor mijn BE gaan en dien ik dan eerst voor rijbewijs B te gaan vooral eer BE?
Ik ben 57 jaar, 35 jaar ongeval vrij, nooit alcohol gedronken om dit nu te moeten meemaken, voor théorie vrees ik dat ik dit niet meer ga kunnen.

😔😔😔
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Inca schreef: 27 dec 2022, 18:27 De rechter is van mening dat ik in herhaling ben gegaan wat niet zo is.
Toch wel

Als (officieel) eigenaar van een voertuig ben je verantwoordelijk voor de verzekering.

Als bestuurder blijf je mee verantwoordelijk om dat bedrijfsvoertuig op de weg te brengen terwijl het (administratief) niet in orde is.

Met echt bedrijfsvoertuig (met vrachtwagen stickertje van de keuring) is het ook simpel om te zien tot wanneer keuring geldt. Staat op de verplichte sticker ...


Herstelexamens zijn verplicht gevolg van recidive
Blijkbaar was veroordeling voor inbreuk binnen 3 jaar na eerdere veroordeling.

Ik zou voor de hoogste categorie op mijn rijbewijs moeten examen afleggen CE maar helaas heb geen vrachtwagen noch code 95.
Mijn vraag was kan ik voor mijn BE gaan en dien ik dan eerst voor rijbewijs B te gaan vooral eer BE?
Je krijgt de "hoogste" categorie terug waarvoor je herstelexamen doet
Als dat een andere is dan op je rijbewijs voordien, zal je een nieuw rijbewijs "krijgen"

https://www.bartbleyaert.be/2018/04/11/ ... rijverbod/

Je moet niet eerst B en dan B+E doen
(hoewel dat kan, B+E wordt dan een gewoon examen, en dat kan pas nadat je helemaal "hersteld" bent)

Als je B+E wil, kan je B+E als herstelexamen doen.


Denk er aan dat je enkel mag oefenen met rijschool !

Examen kan je eventueel zelf plannen, als je combinatie voldoet aan de vereisten om er B+E examen mee te mogen doen

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... 6ivbv6immb

Artikel 38 §4. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie B + E legt het praktische examen af met een samenstel bestaande uit een voertuig van de categorie B, dat beantwoordt aan de voorwaarden gesteld in § 3, en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten minste 1.000 kg en met een lengte van ten minste 9 m, en dat niet onder de categorie B valt en op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt.

De laadruimte van de aanhangwagen moet bestaan uit een gesloten opbouw die ten minste even breed en hoog is als het trekkende voertuig. De gesloten opbouw mag ook lichtjes minder breed zijn dan het trekkende voertuig, zolang het zicht naar achteren alleen door middel van de buitenspiegels van het trekkende voertuig mogelijk is.

De feitelijke totale massa van de aanhangwagen moet minimaal 800 kg bedragen.

De eventuele lading mag niet bestaan uit ADR producten, noch uit levende dieren of uit producten die misselijkheid veroorzaken. De lading moet degelijk vastgemaakt zijn. De examinator kan, zo nodig, overgaan tot een weging van het samenstel.



§3 (Vlaams Gewest en Waals Gewest). De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie B legt het praktische examen af met een vierwielig voertuig van deze categorie met ten minste drie plaatsen, voorzien van een cabine, dat op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt.

Het voertuig moet met veiligheidsgordels uitgerust zijn.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Herstelexamens

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef: 28 dec 2022, 08:15Met echt bedrijfsvoertuig (met vrachtwagen stickertje van de keuring) is het ook simpel om te zien tot wanneer keuring geldt. Staat op de verplichte sticker ...
Even ter info: de sticker van de keuring is niet langer verplicht aanwezig op aanhangwagens. Wel op motorvoertuigen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie