Herstelexamens

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Stefan Peeters schreef: 28 dec 2022, 11:46 Even ter info: de sticker van de keuring is niet langer verplicht aanwezig op aanhangwagens. Wel op motorvoertuigen.
de aanhanger was niet verzekerd ... :wink:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Herstelexamens

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef: 28 dec 2022, 15:52
Stefan Peeters schreef: 28 dec 2022, 11:46Even ter info: de sticker van de keuring is niet langer verplicht aanwezig op aanhangwagens. Wel op motorvoertuigen.
de aanhanger was niet verzekerd ... :wink:
Weet ik, was enkel ter info :mrgreen:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Veronique
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2023, 10:08

Re: Herstelexamens

Bericht door Veronique »

Dag Iedereen

Ik zou via deze weg graag wat duidelijkheid en informatie hebben omtrent herstelexamens.
Ik dien mijn theorie, praktijk en psychologische en medische testen opnieuw te doen en een alcoholslot.

- Wanneer of hoe wordt dit allemaal gedaan? Van wanneer het vonnis in voege gaat dien ik mijn rijbewijs af te geven veronderstel ik.
Krijg ik dan papieren zelf toegestuurd wanneer ik mijn theorie terug mag gaan afleggen?
Indien geslaagd, wat moet men dan doen met dat attest voor de volgende stap?

- Krijg ik dan opnieuw papieren voor mijn praktijk te gaan afleggen?

- En nadien een uitnodiging voor de psychologische en medische testen?

- Is dit per stap in een volgorde dit moet worden afgeleid of is dit willekeurig?

- Hoeveel tijd zit hier allemaal tussen de verschillende herstelexamens die moeten worden afgelegd, spreken we over weken of maanden?

-Heeft iemand er vering met een alcoholslot?

Alvast dank voor degene die tijd maakt om te antwoorden.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Veronique schreef: 10 jan 2023, 15:06 Van wanneer het vonnis in voege gaat dien ik mijn rijbewijs af te geven veronderstel ik.
Hangt af van de wettelijke basis voor de veroordeling

Artikel 42 - medisch ongeschikt - gaat onmiddellijk in bij vonnis
(indien op tegenspraak, dus als u of uw advocaat op een zitting was)

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... ypbqggvagq


Verval als straf (dan is er enkel verwijzing naar Art 38 vd verkeerswet, en niet naar Art 42, 43, 44) gaat in de 5de dag na betekening van de strafuitvoering door politie (dat kan nog maanden duren)

Die 5de dag moet uw rijbewijs al bij griffie zijn, dus niet pas de 5de dag aankomen !

Artikel 40

Elk verval dat als straf is uitgesproken, gaat in de vijfde dag na die waarop het openbaar ministerie de kennisgeving aan de veroordeelde heeft gedaan. Zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen zijn in deze termijn niet inbegrepen.


Krijg ik dan papieren zelf toegestuurd wanneer ik mijn theorie terug mag gaan afleggen?
Parket stuurt je lijst met instellingen waar je die examens kan doen
Je kiest wat je waar wil doen.
Of parket kiest voor jou als je geen beslissing neemt of dat niet terugstuurt

Afspraken moet je zelf maken.

https://www.vias.be/nl/particulieren/he ... derzoeken/

en

https://www.vias.be/nl/particulieren/he ... -u-volgen/

- Hoeveel tijd zit hier allemaal tussen de verschillende herstelexamens die moeten worden afgelegd, spreken we over weken of maanden?
Zal er ook van af hangen wanneer u een afspraak kan maken


Zeker voor medische tests en praktijkexamen gaan er wachttijden zijn
Inca
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 dec 2022, 16:47

Re: Herstelexamens

Bericht door Inca »

Hallo,

Inmiddels théorie herstel examen positief afgelegd met 46/50 🤩hopelijk de praktijk en de 2 ander ook nog 🙏
In heel deze kwestie heb ik 3 zaken geleerd.
1.controleer de boord documenten(wat je eigenlijk altijd moet doen maar in praktijk doe je dat niet) ipv het zal wel in orde zijn al is het je job.Ik rij 40 jaar waarvan deels 3500 km/week met camion CE, zonder ongevallen, zonder alcohol zo jammer dat met de taxi voertuigen dit kapot is omdat je werkgevers vertrouwd. De aanhanger staat op mijn naam en mijn echtgenoot was ermee weg toen ik thuis kwam en hij wist dat ze niet in orde was.
2.Geef nooit toestemming om iemand anders met je eigen rollend materiaal te rijden, maken hun een fout ben jij als eigenaar mede in fout.
3.Vertrouw niemand wat er ook gezegd wordt.
Inca
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 dec 2022, 16:47

Re: Herstelexamens

Bericht door Inca »

Herstel examen praktijk B : dien ik mijn voertuig ook te voorzien van extra spiegel, L hangen, extra rechter buiten spiegel zoals voorzien voor je eerste examen praktijk.?
Ingrid
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Neen

Je valt bij herstelexamens niet onder de vereisten voor het voorlopig rijbewijs (B).
Sakke

Re: Herstelexamens

Bericht door Sakke »

Hallo, ik moet herstelexamen praktijk morgen gaan afleggen.
Weet iemand of ik ook met een gps ga moeten rijden?
Mvg!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Het examen op zich is zoals een gewoon examen
"zelfstandig rijden" is daar deel van

Ofwel rij je een deel op GPS, ofwel naar een richting (globaal) die de examinator aangeeft
Niet de klassieke "hier links, nu rechts", maar "rij naar Antwerpen" ofzo
Inca
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 dec 2022, 16:47

Re: Herstelexamens

Bericht door Inca »

Voor mijn herstel examen ben ik geslaagd voor theorie en voor praktijk.
Nog 2 te gaan, psychologische en medische test.
Waaraan kan ik mij verwachten bij deze onderzoeken?
Iemand ervaring mee misschien?

Vriendelijk dank😊
Inca
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 dec 2022, 16:47

Re: Herstelexamens

Bericht door Inca »

Ik heb theorie en praktijk herstel examens gedaan. Voor beiden geslaagd.
Nog medisch en psychologisch test doen, maar nu lees ik dat je eerst deze laatste 2 moet doen voor je theorie en praktijk 😱klopt dat?

Inca
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Inca schreef: 07 feb 2023, 14:47 Nog medisch en psychologisch test doen, maar nu lees ik dat je eerst deze laatste 2 moet doen voor je theorie en praktijk 😱klopt dat?
Ik ben alvast nog nergens een wettelijke vereiste daartoe tegengekomen.

Waar lees je dat ?
Boris b

Re: Herstelexamens

Bericht door Boris b »

Ik moet ook de 4 herstelexamen afleggen "Medisch, psychologisch, theorie en praktijk".

Ben reeds in het bezit van rijbewijs B en A.
Kan ik herstelexamen met de moto (A) uitvoeren en is dit dan ook geldig voor het rijbewijs B?
vind hierover niet meteen een duidelijk antwoord.

Mvg
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

In principe kan dat, en krijg je beide terug

Maar je maakt het jezelf wel moeilijker
Motor-examen wordt typisch toch als lastiger gezien

Moto moet ook aan technische minimum vereisten voldoen om examen mee te mogen doen voor de , en technisch in orde zijn
(met opvallende aanpassingen -luide uitlaat bvb- kan het examen al gedaan zijn voor het begint ... voertuig niet conform)
Boris b

Re: Herstelexamens

Bericht door Boris b »

Inazuma schreef: 23 feb 2023, 09:00 In principe kan dat, en krijg je beide terug

Maar je maakt het jezelf wel moeilijker
Motor-examen wordt typisch toch als lastiger gezien

Moto moet ook aan technische minimum vereisten voldoen om examen mee te mogen doen voor de , en technisch in orde zijn
(met opvallende aanpassingen -luide uitlaat bvb- kan het examen al gedaan zijn voor het begint ... voertuig niet conform)
leuk om te weten.
Bedankt voor de snelle reactie!

Fijn weekend!
Plaats reactie