Herstelexamens

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
peppecarlito

Re: Herstelexamens

Bericht door peppecarlito »

Heb gisteren mijn theirie behaald in bree maar moedt in alken doen .hoe moet ik nu mijn praktijk gaan doen.op welk nummer kan ik bellen
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

peppecarlito schreef: 31 okt 2020, 13:12 Heb gisteren mijn theirie behaald in bree maar moedt in alken doen .hoe moet ik nu mijn praktijk gaan doen.op welk nummer kan ik bellen
Als je niet zelf gekozen hebt waar je dat ging doen, heeft het parket je dat aangewezen
Daar moet je toch briefwisseling over gekregen hebben ...

Griffie van politierechtbank waar je veroordeeld bent
peppecarlito

Re: Herstelexamens

Bericht door peppecarlito »

Ik moest normaal in alken geweest. maar ben in bree geweest .ze zijden dat ze geen dosier van mij hadden.en heb een papier mee gekregen.had vergeten te zeggen dat ik voor herstel examen kwam. Heb bewujs fa ik theorie behaalt heb.w moet ik nu doen
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Naar alken gaan, of eerst eens bellen :?:
Die gaan wel kunnen zien dat je herstelexamen moet doen

Je kan vragen of examen van Bree OK is ...
Neem papier van slagen iig mee
Geen idee of ze dat gaan goedkeuren, moet ook naar Parket ...
Michael Bontinck
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2020, 14:46

Re: Herstelexamens

Bericht door Michael Bontinck »

Rijbewijs B verval voor 1 maand, maar niet terug te krijgen wegens sluiting examencentra, herstelexamen afleggen is niet mogelijk.

10/09/2020 : rijbewijs B ingeleverd, PARKET te ANTWERPEN
> na meerdere telefoongesprekken naar allerlei instanties: Theorie en praktijk examen is enkel mogelijk na ontvangst van de brief, via de post ,van het examencentra (naar keuze) (niet via e-mail dit mag niet) met de betreffende uitnodiging om afspraak te kunnen maken, want enkel indien men van het centrum een brief van het parket heeft ontvangen mag en of kan men pas het dossier opmaken.
14/10/2020 (één maand wachten) de éérste brief ontvangen van het examencentra (naar keuze), met "verzoek telefonisch een afspraak vast te leggen via het vernoemde nummer".
15/10/2020 dit is de datum met effectief einde van het verval en de straf, en het recht om het Rijbewijs B te kunnen afhalen op het parket. Mits afleggen van de nodige herstelexamens;
MAAR op 1 dag tijd tussen 14 en 15 oktober is dit niet mogelijk een theorie en praktijk examen afleggen!
> vanaf 15/10 alle dagen ttz 4 dagen na elkaar poging telefonische contact te nemen met Centra SINT_NIKLAAS, niet binnen geraken?
> DAN MAAR zelf rechtstreeks naar het centrum rijden op 22 oktober om ter plaatse na aan te schuiven, te constateren dat dit niet aan het onthaal mogelijk is een afspraak te maken, je kunt dit enkel via de website door online in te schrijven. Het personeel wou mij absoluut niet verder helpen en ter plaatse geen verder uitleg geven waarom de brief was opgesteld met de vermelding "verzoek enkel telefonisch een afspraak te maken", (maar men neemt niet op of het is bezet), en waarom dit dan niet in de brief staat vermeld dat men dit ook online kan of moet aanvragen???
Uiteindelijk 1 x theorie proef kunnen testen, niet geslaagd met gevolg een nieuwe afspraak maken.
Ondertussen 1 maand voorbij en eind oktober is er dan een vermeldingen van de overheid dat men niet meer naar examencentra kan omdat deze gesloten zijn wegens de pandemie. En ook niet voor het herstelexamen.

Ik heb mijn rijbewijs beroepsmatig nodig, ik rij al meer dan 32 jaar met de wagen, ongeveer 40 à 60 duizend kilometer per jaar. Mijn gezin is hier momenteel ook het slachtoffer van; Dit heeft heel grote gevolgen, een daar heeft tot vandaag nog niemand bij stilgestaan, wij maken heel veel kans om ons ontslag te krijgen.

Tot vandaag heb ik mijn rijbewijs niet terug, meer dan 3 maand zijn wij nu gestraft, wegens het sluiten van de examencentra wat eigenlijk op één maand tijd had kunnen gerealiseerd worden, De burger moet zich aan de regels houden en respecteren maar de burgen mag geen slachtoffer worden van de onkunde van onze overheidsinstellingen en het beleid;

En wat nu, wie heeft hier een oplossing voor, ik ben niet alleen het slachtoffer denk ik, vermoedelijk zullen er nog auto bestuurders zijn die in deze zelfde situatie bevinden.

Hopende op een positieve respons.

mvg Michael Bontinck
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Herstelexamens

Bericht door Benny Stinkens »

Beste Michael,

Ik zou je graag een positieve respons willen geven, maar hier kunnen we weinig voor je doen op dit gebied vrees ik :(
De examencentrums en rijscholen zijn dicht tot nader order tot 13/12/2020.
Op dit moment (2/12/2020) weten rijscholen, noch examencentrums of ze terug open mogen vanaf 14/12/2020 :oops:

Met een beetje geluk weten we daar deze week meer van. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Goed nieuws is er niet ...

De straf is opgelegd, en het herstel in het recht tot sturen kan enkel door de herstelonderzoeken gebeuren.
Wettelijk is daar geen weg rond ...

Toen de herstelonderzoeken na wetswijziging vaker opgelegd werden als straf (deels omdat ze verplicht werden in bepaalde gevallen) was daar niemand voor klaar.
Niet de examencentra, niet de medische centra die de medische kant van deze onderzoeken uitvoeren.
Toen hebben mensen ook màànden moeten wachten op een afspraak ...
Michael Bontinck
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2020, 14:46

Re: Herstelexamens

Bericht door Michael Bontinck »

Geachte heer

alvast bedankt voor de snelle feedback

Ja inderdaad en uiteraard daar kunnen jullie niets aan doen.

Dit is louter beleidsmatig dat hier wat schort natuurlijk, en FOD Justitie staat niet echt te springen om dit aan te pakken, ik heb reeds contact gehad met het Kabinet en iedereen trekt zijn paraplu open.

Je bent dus 2 x gestraft of veel langer gestraft dan de effectieve uitspraak voor één zelfde feit en dat kan eigenlijk niet.
Een vergelijkbaar voorval is vorige week met een reportage op VTM kanaal tijdens het journaal vertoond, maar dit is via een advocaat verder in proces nu.

Ik traht hier een korte uitleg betreft de feiten en uiteindelijke veroordeling. Er is volgens onze bescheiden mening binnen de magistratuur en beleid heel veel verschil van uitspraken en veroordelingen; Men werkt toch blijkbaar nog steeds met twee maten en twee gewichten, en daar moet aan gewerkt worden; (Zie onderaan voorval beschreven)

Een persoon (chauffeur) in zijn vrije tijd en zijn eigen voertuig, met zijn Dashcam aan het filmen, rijdende voor mijn voertuig en dit over een rit van ongeveer 3 km, telkens het toestel manipuleren van links naar rechts en achteruit (nadien was dit te zien op het gemaakte filmpje) , dit was zeer raar en dit irriteerde mij en ik stelde mij constant de vraag wat die man allemaal aan het uitsteken was en waarom hij mij aan het filmen was?
Ook op het laatste moment tijdens het voorbij rijden was hij zijn toestel naar mij aan het richten en filmen.
Ik zelf had geen enkel overtreding begaan, uitgezonderd het moment, en hier komt het, aan de oprit van de Gazet van Antwerpen, heb ik hem op het tweede vak voorbij kunnen rijden (zonder maximale snelheid te overtreden) en voor hem gereden en beginnen vertragen tot ik kon stilstaan, geen plotse stop, (ik had hem kort een teken gedaan om op de pechstrook stil te staan maar hij wou dit blijkbaar niet) linkse rijvak was vrij en de ander voertuigen konden zonder hinder passeren (dit was tijdens de middag 12u) en indien hij wenste kon hij zelf ook opnieuw passeren om verder te rijden, maar hij stopte ook en wacht op mijn reactie waarschijnlijk.
En hier had ik een zware fout begaan ik mocht daar niet stoppen of stilstaan. Ik ben uitgestapt en de bestuurder gaan vragen waarom hij mij die ganse rit aan het filmen was en wat de reden hiervan is. Maar hij was zogezegd "een politie inspecteur" en "mocht dit allemaal doen" en een sarcastisch gelach en verder geen uitleg en mijnheer volgde zijn weg verder richting Kennedy-tunnel, ook geen verbaal of non-verbaal geweld. Uiteindelijk is dit voor de rechtbank gebracht;
Ik had een minnelijke schikking ontvangen van 350 euro te betalen maar ben daar nooit op ingegaan, wij vonden dit geen rechtvaardige beschuldiging en eerlijk proces, en wenst ook hier meer uitleg over, via klachtenbrief ingediend aan het kantoor van de Zone waar hij is tewerkgesteld en aan comité P en het Ministerie maar dit heeft allemaal niet opgebracht dit heeft alles alleen maar erger gemaakt, en heb dit nu moeten bekomen met 1 maand rijverbod , een geldboeten en 1 jaar gevangenisstraf voorwaardelijk met 3 jaar! Niet normaal deze uitspraak;

Nu onlangs vernomen van de persoon zelf, een kennis in onze gemeente, een veroordeling met 1 maand rijverbod zonder het moeten afleggen van een herstelexamen! De geld boete was 1/3 meer ten opzichte van mijn geldboete.
Zijn feiten = Auto rijden onder zwaar dronkenschap, tegen een gevel van een woning gereden, huis zwaar toegetakeld en auto totaal los. (voorval 's nachts), en dit is niet zijn eerste voorval blijkbaar. En hier wringt toch wel het schoentje, hij is zelfstandige en kan een duur advocaat betalen.


Voorlopig moeten wij ons er bij neerleggen en hopen dat de pandemie niet verder slachtoffers maakt natuurlijk want gezondheid staat boven alles!

met vriendelijke groeten
Michael
Younessa

Re: Herstelexamens

Bericht door Younessa »

Beste, (Rijbewijs afgenomen door parket)

Ik ben vandaag geweest voor mijn (theorie-herstel-examen) ik had 46/50 nu moet ik voor mijn (praktijk-herstelexamen) gaan, en mijn vraag is nu, mag ik nu dan oefenen of mag dat niet, en moet ik dan de dag van het examen met (L-tenen & extra spieren rijden)? En mag ik dan de auto van mijn ouders gebruiken voor het examen???
Of moet het niet op een (herstelexamen) is alemaal nieuw voor mij 1rste keer zoiets mee gemaakt?

Bedankt!!!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Younessa schreef: 18 dec 2020, 10:02 mijn vraag is nu, mag ik nu dan oefenen of mag dat niet
Enkel met een erkende rijschool !

Ga niet zelf "oefenen"
Als je gesnapt wordt, ben je helemaal gezien ....

moet ik dan de dag van het examen met (L-teken
Neen
& extra spieren rijden)?
Euh .... :?:

Extra spiegel ?
Is niet nodig
En mag ik dan de auto van mijn ouders gebruiken voor het examen???
Ja
Eender welke auto (uiteraard van de categorie waarmee je examen moet doen)
Technisch & administratief OK
Verzekerd, ingeschreven ...

Neem iets van bewijs mee dat je naar examencentrum gaat om herstelexamen af te leggen
Marinus

Re: Herstelexamens

Bericht door Marinus »

Hallo, 2021, ik hoop dat dit nog actief is. Herstelexamens,alcohol... Medisch, psychisch en theorie met succes afgelegd. Praktisch niet mogelijk momenteel wegens coronamaatregelen. 8 dagen rijverbod. Wanneer gaan die in? Krijg ik daarna een voorlopig rijbewijs tot ik mijn praktijk kan doen? Moet ik een begeleider hebben? Ik heb mijn rijbewijs sinds 1987.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Marinus schreef: 04 jan 2021, 13:50 Hallo, 2021, ik hoop dat dit nog actief is. Herstelexamens,alcohol... Medisch, psychisch en theorie met succes afgelegd. Praktisch niet mogelijk momenteel wegens coronamaatregelen. 8 dagen rijverbod. Wanneer gaan die in?
Rijverbod gaat in na de melding vanwege parket (door politie):

Artikel 40

Elk verval dat als straf is uitgesproken, gaat in de vijfde dag na die waarop het openbaar ministerie de kennisgeving aan de veroordeelde heeft gedaan. Zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen zijn in deze termijn niet inbegrepen.


Die 5de dag moet je rijbewijs dus al ingeleverd zijn en mag je niet meer rijden ...

Je hebt geluk dat je in een arrondissement zit waar de herstelonderzoeken VOOR het rijverval uitgevoerd worden

Mogelijk gaat verval zelfs pas uitgevoerd worden nadat je ook praktijk hebt kunnen doen.
Zal van Parket afhangen, en of ze rekening houden met huidige toestand...

Krijg ik daarna een voorlopig rijbewijs tot ik mijn praktijk kan doen?
Neen

Voorlopig rijbewijs dient om rijbewijs te behalen
Jij hebt er één
Alleen mag je er binnenkort 8 dagen niet meer mee rijden ...

Als je praktijk als herstelexamen met succes afgelegd hebt, kan je na de periode van verval meteen weer rijden zodra je je rijbewijs terug hebt.

Als uitvoering van verval voor praktijk-examen komt, zal je niet kunnen rijdden tot je examen gedaan hebt, en je rijbewijs terug in bezit hebt.

Moet ik een begeleider hebben? Ik heb mijn rijbewijs sinds 1987.
Neen

Tijdens de periode van verval mag je enkel met een erkende rijschool oefenen , mocht dat nodig zijn.


Je mag wel zonder rijbewijs naar examencentrum rijden om herstelexamen te gaan doen.
Zorg dat je een bewijs van afspraak ofzo bijhebt ...
Gast

Re: Herstelexamens

Bericht door Gast »

Dank u voor dit duidelijk antwoord.
Younessa

Re: Herstelexamens

Bericht door Younessa »

Beste,
Ik moet nu 13/01/2021 voor mijn praktijk (herstelexamen) auto gaan, en mijn vraag is weet iemand hoe zo een dag er uit ziet, is het het zelfe als een gewoon examen of heel anders?

Groetjes, Younessa.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Zoals gewoon examen
Maar wat extra administratie, en zonder begeleider

Zorg dat alles werkt aan auto
Alles administratief in orde en bijhebben:
Papieren verzekering, keuring, inschrijving, Identiteits kaart, papierwerk van parket ivm herstelonderzoek
Plaats reactie