REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
mulee

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door mulee »

Hallo,

kan er mij iemand een antwoord geven? (mijn excuses als mijn vraag al beantwoord is).
Ik vroeg mij af of ik ook zal onder het nieuwe systeem vallen? Ik heb mijn voorlopig rijbewijs al in oktober 2012 behaald. Dat wil uiteraard zeggen dat mijn voorlopig rijbewijs als vervallen is, in oktober 2015.

Ik heb al enkele keren mijn examen gedaan, maar helaas, zonder (positief) resultaat. Dus vandaar mijn grote bezorgdheid voor de nieuwe wetgeving.

Ter informatie: tussen oktober 2015 en nu ben ik ondertussen opnieuw geslaagd voor mijn theorie-examen, heb al lessen gevolgd en een poging ondernomen voor mijn praktijkexamen. Nu moet ik opnieuw lessen volgen en had ik graag binnenkort opnieuw mijn examen gedaan, maar zoals bekend is het heel druk momenteel dus dit is niet evident.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door de rijprof »

Als je vanaf 1 juni rij-examen doet, kom je in het nieuwe systeem.
Niets om van wakker te liggen, trouwens. Je moet enkele manoeuvres meer kunnen, die simpel en evident zijn.
Zie (voorlopige versie): www.derijprof.be/manoeuvres.html

Bijkomend moet je een gevaarherkenningstest doen op de computer waar je 6/10 moet halen en vrij eenvoudig is.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Woefje

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Woefje »

Iemand een idee of de regel van het 3 jaar wachten ook vervalt op 1 juni 2017?

Helaas rijbewijs met mijn school behaald en toch besloten nog verder te studeren, waardoor deze vervallen is. Nu ben ik bezig voor een job waar je na een jaar opleiding van wacht zal zijn, dus verwachten ze dat ik na een jaar toch zelfstandig kan rijden. Maar als ik 3 jaar moet wachten word dit best sneu... :arrow:
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door bert.covens »

Woefje schreef: 24 mar 2017, 07:31 Iemand een idee of de regel van het 3 jaar wachten ook vervalt op 1 juni 2017?

Helaas rijbewijs met mijn school behaald en toch besloten nog verder te studeren, waardoor deze vervallen is. Nu ben ik bezig voor een job waar je na een jaar opleiding van wacht zal zijn, dus verwachten ze dat ik na een jaar toch zelfstandig kan rijden. Maar als ik 3 jaar moet wachten word dit best sneu... :arrow:
Voorlopig is het nog afwachten. In oktober zou de rij-opleiding nog verder hervormd worden. Dit verscheen gisteren nog in de media :

http://www.demorgen.be/binnenland/nieuw ... -b210cff3/

Ben Weyts wou die drie jaar wachttijd afschaffen. Maar Francois Bellot (federale regering), heeft hem teruggefloten omdat dit nog altijd federale materie gebleven is. En Bellot heeft bij Cassatie gelijk gekregen. Nu is ben Weyts aan het lobbyen om op federaal niveau inderdaad die drie jaar wachttijd te laten afschaffen. Maar: uit het artikel daaromtrent :
"Ik hoop dat het federale niveau tegen 1 oktober klaar is met het omzetten van wat wij kant en klaar hebben aangeleverd, maar de signalen zijn niet zo positief", aldus Weyts.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Gast »

bert.covens schreef: 24 mar 2017, 07:51
Woefje schreef: 24 mar 2017, 07:31 Iemand een idee of de regel van het 3 jaar wachten ook vervalt op 1 juni 2017?

Helaas rijbewijs met mijn school behaald en toch besloten nog verder te studeren, waardoor deze vervallen is. Nu ben ik bezig voor een job waar je na een jaar opleiding van wacht zal zijn, dus verwachten ze dat ik na een jaar toch zelfstandig kan rijden. Maar als ik 3 jaar moet wachten word dit best sneu... :arrow:
Voorlopig is het nog afwachten. In oktober zou de rij-opleiding nog verder hervormd worden. Dit verscheen gisteren nog in de media :

http://www.demorgen.be/binnenland/nieuw ... -b210cff3/

Uit het artikel :
Ik vind de laatste tekst in het artikel niet echt duidelijk. Dan zou het pas op 1 oktober zijn,wat me mijn baan kan kosten als deze er niet door komt. Ik hoop toch dat het 1 juni word of vergaderen ze pas later?. Nuja in december was er een akkoord en nu weer niet, snap die politiek soms niet.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Benny Stinkens »

Als je les volgt in een erkende rijschool en op examen gaat met een erkende rijschool hoef je toch geen 3 jaar te wachten. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Woefje

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Woefje »

Ik dacht van wel, je kan enkel 6 uur nemen maar dermee kom ik er niet... jammer genoeg. Die regel was echt belachelijk. Ok er zijn er die willen profiteren van het systeem maar doe dan vanaf ze verzekerigen betalen 3 jaar, maar ik had niks gwn mijn verlopig.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door bert.covens »

Woefje schreef: 24 mar 2017, 12:47 Ik dacht van wel
Het is zoals Benny schrijft.

Alles via de erkende rijschool, met een minimum van 6 uur, is nog een alternatief voor die drie jaar wachttijd.
je kan enkel 6 uur nemen maar dermee kom ik er niet... jammer genoeg.
Er is inderdaad géén mogelijkheid voorzien om intussentijd met je eigen wagen te oefenen als drie jaar wachten geen optie is.
Woefje schreef: 24 mar 2017, 12:47 Die regel was echt belachelijk. Ok er zijn er die willen profiteren van het systeem maar doe dan vanaf ze verzekerigen betalen 3 jaar, maar ik had niks gwn mijn verlopig.
De maatregel had vooral als doel om uitstellertjes-gedrag wat in te perken. Het afhalen van een voorlopig rijbewijs, zou vanaf dan een bewuste keuze moeten zijn : pas afhalen als de kandidaat in alle opzichten zeker is dat hij voldoende kan oefenen om zich grondig op het praktijkexamen voor te bereiden.

De grootste fout die men gemaakt heeft, is vooral het feit dat men verzuimd heeft om die maatregel tijdig, en duidelijk te communiceren. Zo stonden tientallen jongeren en hun begeleiders ineens met hun rug tegen de muur. Ondermeer de (toen) gratis lessen rijbewijs op school werden voor velen ineens een héél vergiftigd geschenk. Veel ouders hoorden toen vooral het woordje "gratis", en lieten zoon/dochter de cursus volgen, én examen afleggen. Vervolgens ging zoon/dochter (te) snel naar het gemeentehuis om een voorlopig rijbewijs af te halen. Oefenen kon later nog wel, want 36 maanden = 3 jaar. Dat voorlopig rijbewijs belandde bij velen dan ergens in een schuif, om diverse (vaak zelfs begrijpelijke) redenen. Geen tijd wegens verder studeren, sociaal leven, een wereldreis, soms zelfs medische redenen, niet de mogelijkheid tot aanschaf van een wagen waarmee geoefend kan worden, enfin : noem maar op. En dan voerde men die maatregel in .... zónder daarover deftig te communiceren. Met alle akelige gevolgen vandien voor velen .... Tegen de tijd dat een rijbewijs wél noodzakelijk werd (bvb om aan werk te geraken), was het te laat : het voorlopige rijbewijs was vervallen, of er restte te weinig tijd om nog binnen de geldigheid van dat voorlopig rijbewijs zich goed genoeg voor te bereiden op het praktijkexamen.

Weyts wilde die maatregel afschaffen voor Vlaanderen, maar werd teruggefloten omdat zulks federale materie gebleven is. Anders gezegd : Weyts kon en mocht die maatregel niet voor Vlaanderen alleen afschaffen. ALS men die maatregel wil afschaffen, zal het op federaal niveau moeten gebeuren. Dus voor gans België, in plaats van alleen maar voor Vlaanderen. Nu is hij aan het lobbyen om het effectief zover te krijgen (en hij alsnog een electoraal interessante pluim op z'n hoed kan steken). Maar volgens de laatste berichten, lijkt hij vooralsnog opnieuw bot te vangen....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Woefje

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Woefje »

Het is idd een giftig geschenk, als jongeren zegt m enkel je kan een gratis rijbewijs halen. Over de rest had ik geen idee dat dit bestond. Nu in December was er een akkoord met zijn tegenhanger. Vraag me af waarom ni opeens weer niet :|
Jake2017

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Jake2017 »

Weet iemand of het verplicht terugkom-moment enkel geldt voor mensen die hun rijbewijs halen ná de hervormingen? Of geldt dit voor iedereen/mensen die hun rijbewijs minder dan 1 jaar hebben bijvoorbeeld?
Ewaelp

REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Ewaelp »

Hallo,

Ik heb mijn voorlopig rijbewijs al sinds december 2016, maar aangezien nu al alle plaatsen in mei voor het praktijkexamen al volzet zijn ben ik verplicht dit in juni af te leggen. Een vriend vertelde mij omdat ik mijn voorlopig rijbewijs al van december heb ik het praktijkexamen nog mag afleggen zoals het nu is. Klopt dit?
Ik vind het enorm onduidelijk. Daarbij vind ik dat als ze zo een veranderingen invoeren het wel veel vroeger mag worden aangekondigd. Zelfs mijn instructeur van de rijschool wist dit nog niet toen ik het haar even geleden vroeg.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door bert.covens »

Ewaelp schreef: 26 mar 2017, 16:11 Hallo,

Ik heb mijn voorlopig rijbewijs al sinds december 2016, maar aangezien nu al alle plaatsen in mei voor het praktijkexamen al volzet zijn ben ik verplicht dit in juni af te leggen. Een vriend vertelde mij omdat ik mijn voorlopig rijbewijs al van december heb ik het praktijkexamen nog mag afleggen zoals het nu is. Klopt dit ?
Zoals het er naar uitziet, zal je examen moeten afleggen in het nieuwe systeem.
Ewaelp schreef: 26 mar 2017, 16:11
Ik vind het enorm onduidelijk. Daarbij vind ik dat als ze zo een veranderingen invoeren het wel veel vroeger mag worden aangekondigd. Zelfs mijn instructeur van de rijschool wist dit nog niet toen ik het haar even geleden vroeg.
Inderdaad : onduidelijkheid troef ....

Iedereen die beroepshalve met rij-opleiding bezig is, is al làng vragende partij dat er wat duidelijkheid zou komen. Zowel examencentra, rijscholen, noem maar op ... Er is niks zo vervelend dan te moeten blijven antwoorden dat er gewacht moet worden op concrete wetteksten. Helaas trekt Ben Weyts zich daar allemaal bitter weinig van aan. Het lijkt er sterk op, dat zijn voornaamste (en zowat énige) bekommernis er in bestaat om zichzelf maar geregeld genoeg in de media te werken.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Gast »

hallo iedereen,
zoals we ondertussen al weten is de nieuwe wetgeving van kracht vanaf 1/7/17 als ik het mij goed herinner.
nu is mijn vraag:

ik heb een voorlopig rijbewijs 36M, en ik heb op 28 april mijn praktisch examen, MAAR als ik nu niet geslaagd zou zijn en ook geen herexamen kunnen doen vóór 1 juni hang ik dan ook vast aan die nieuwe manoeuvers of niet? want iemand zei tegen mij dat ik dan nog in de oude wetgeving zit omdat ik mijn voorlopig rijbewijs voor die datum heb behaald?
Gast

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Gast »

De vraag is al eerder gesteld in deze topic, maar geldt het terugkomend volgend jaar ook voor diegene die het theoretisch examen hebben gedaan voor de hervormingen? Mijn voorlopig rijbewijs is geldig tot juli 2019.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Benny Stinkens »

Gast schreef: 27 mei 2017, 15:31 De vraag is al eerder gesteld in deze topic, maar geldt het terugkomend volgend jaar ook voor diegene die het theoretisch examen hebben gedaan voor de hervormingen? Mijn voorlopig rijbewijs is geldig tot juli 2019.
Het maakt niet uit wanneer het theoretisch examen gedaan is.
De nieuwe regels tellen voor iedereen. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie