de rijprof schreef: ↑12 nov 2018, 17:50
Meestal liggen de getallen wat verder uit elkaar zodat je beter het getal kunt kiezen die dichts bij het juiste antwoord past.
Ik hanteer snelheid - 20 (90-20 = 70 meter) Er zijn tal van formules. Geen enkele is exact. Het is een schatting bij benadering.
Sommige vuistregels (zoals de 2-seconden regel) gaan ervan uit dat de remafstand lineair met de snelheid zou toenemen, terwijl hij kwadratisch met de snelheid toeneemt. Andere vuistregels (zoals (snelheid / 10) x (snelheid / 10)) gaan ervan uit dat ook de reactieafstand kwadratisch met de snelheid zou toenemen, wijl deze slechts lineair met de snelheid toeneemt.
De afwijking van vuistregels ten opzichte van de werkelijkheid is daardoor sterk afhankelijk van de aanvankelijke snelheid. Enkele voorbeelden om dit te illustreren (reactietijd 1 seconde - droog asfalt of beton).
30 km/h
Halve snelheid => 15 meter
Regel van de rijprof 30 - 20 => 10 meter
2 seconden regel 30000 x 2 / 3600 => 16,67 meter
Juiste berekening => 12,96 meter
50 km/h
Halve snelheid => 25 meter
Regel van de rijprof 50 - 20 => 30 meter
2 seconden regel 50000 x 2 / 3600 => 27,78 meter
Juiste berekening => 26,75 meter
70 km/h
Halve snelheid => 35 meter
Regel van de rijprof 70 - 20 => 50 meter
2 seconden regel 70000 x 2 / 3600 => 38,89 meter
Juiste berekening => 44,65 meter
90 km/h
Halve snelheid => 45 meter
Regel van de rijprof 90 - 20 => 70 meter
2 seconden regel 90000 x 2 / 3600 => 69,23 meter
Juiste berekening => 66,67 meter
120 km/h
Halve snelheid => 60 meter
Regel van de rijprof 120 - 20 => 100 meter
2 seconden regel 100000 x 2 / 3600 => 55,56 meter
Juiste berekening => 107,41 meter
En voor wie in Duitsland de uitlaatpijp eens wil schoonblazen:
200 km/h
Halve snelheid => 100 meter
Regel van de rijprof 200 - 20 => 180 meter
2 seconden regel 200000 x 2 / 3600 => 111,11 meter
Juiste berekening => 261,32 meter
We zien dus dat het vooral bij hogere snelheden is dat de vuistregels alsmaar meer tekortschieten. Maar tot 120 km/h, de hoogst toegestane snelheid in België, benadert de regel van de rijprof zeer goed de werkelijkheid.
Let wel dat de juiste berekening de absolute minimum afstand is in perfecte omstandigheden, en dat een dergelijke noodstop een aanzienlijk risico inhoudt op een aanrijding door een achterligger. Ter illustratie daarvan nog even de normale stopafstand en de noodstopafstand vergeleken (parameters lichtjes verschillend van vorige berekeningen).
30 km/h
Normale stopafstand 18 meter
Noodstopafstand 13,5 meter
50 km/h
Normale stopafstand 40 meter
Noodstopafstand 27,5 meter
70 km/h
Normale stopafstand 70 meter
Noodstopafstand 45,5 meter
90 km/h
Normale stopafstand 107 meter
Noodstopafstand 67,5 meter
120 km/h
Normale stopafstand 180 meter
Noodstopafstand 108 meter
200 km/h
Normale stopafstand 460 meter
Noodstopafstand 260 meter
Tot slot nog even enkele voorbeelden van de snelheid waarmee een aanrijding gebeurt, ook met een slechts geringe ietwat te hoge aanvankelijke snelheid.
Het obstakel dat je nog net niet zou aangereden hebben met een oorspronkelijke snelheid van 30 km/h, rijd je bij een oorspronkelijke snelheid van 40 km/h aan tegen 35,19 km/h.
Het obstakel dat je nog net niet zou aangereden hebben met een oorspronkelijke snelheid van 50 km/h, rijd je bij een oorspronkelijke snelheid van 60 km/h aan tegen 40,49 km/h.
Het obstakel dat je nog net niet zou aangereden hebben met een oorspronkelijke snelheid van 70 km/h, rijd je bij een oorspronkelijke snelheid van 80 km/h aan tegen 45,15 km/h.
Het obstakel dat je nog net niet zou aangereden hebben met een oorspronkelijke snelheid van 90 km/h, rijd je bij een oorspronkelijke snelheid van 100 km/h aan tegen 49,39 km/h.
Het obstakel dat je nog net niet zou aangereden hebben met een oorspronkelijke snelheid van 120 km/h, rijd je bij een oorspronkelijke snelheid van 130 km/h aan tegen 54,97 km/h.