Strikvraag 2708

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Inge82

Strikvraag 2708

Bericht door Inge82 »

In mijn proefexamen stuitte ik op deze vraag waarop ik ja antwoordde. Later bleek dit fout te zijn en stond er als uitleg bij dat kinderen onder 1,35 in een aangepaste stoel met een eigen gordel moeten zitten. Dit klopt grotendeels maar wat met een verhoogd zitje dat je ook gebruikt onder 1,35m? Deze heeft geen eigen gordel en gebruikt de veiligheidsriem van de auto. Mijn zoon is 1,25 en zit in zo'n stoeltje (mag vanaf 1,10). Verbeter me gerust als ik fout zit. Bedankt
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Strikvraag 2708

Bericht door GRO »

Dit is geen strikvraag, maar een gewone vraag.
Moet een kind dat kleiner is dan 1,35 meter een veiligheidsriem dragen?
Kinderen tot 18 jaar en kleiner dan 1m35 "MOETEN" in een aangepast veiligheidszitje vervoerd worden.
Een kind groter dan 1m35 "MAG" nog wel in een speciaal kinderzitje vervoerd worden.
Inge82

Re: Strikvraag 2708

Bericht door Inge82 »

De vraag blijft misleidend. Dan moet je vragen "met welke gordel moet je een kind onder 1,35m in de auto vast maken?". Als je aan iemand vraagt of je in een kind in de auto met een veiligheidsgordel moet vastmaken ga je automatisch "ja" antwoorden. Als je nee antwoordt lijkt het alsof je je kind niet gaat vastzetten, eender welke gordel.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Strikvraag 2708

Bericht door GRO »

Als je dit een strivraag vindt, dan ga je tijdens het examen veel strikvragen zien.

Ofwel moet iemand een veiligheidsgordel dragen (bijna iedereen)
Ofwel moet iemand in een aangepast kinderzitje plaatsnemen (kinderen tot 18 j en kleiner dan 1,35m)

Als wij vragen: moet een kind kleiner dan 1.35 een veiligheidsgordel dragen, dan is het antwoord NEEN.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Strikvraag 2708

Bericht door de rijprof »

@ GRO,
Persoonlijk vind ik dat Inge wel een punt heeft.
Moet een kind dat kleiner is dan 1,35 meter een veiligheidsriem dragen?

A/ Ja.
B/ Neen.
Iedereen moet klikvast zitten. In een kinderzitje moet je ook een gordel dragen.
Misschien de vraag veranderen in:
Mag een kind dat kleiner is dan 1,35 meter een gewone veiligheidsgordel dragen?

A/ Ja.
B/ Neen.

of
Moet een kind dat kleiner is dan 1,35 meter in een speciaal kinderzitje worden vervoerd?

A/ Ja.
B/ Neen
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Strikvraag 2708

Bericht door GRO »

OK zal de vraag aanpassen.
AANGEPAST
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Strikvraag 2708

Bericht door Benny Stinkens »

@ De rijprof,

Jou eerste vraag is ook misleidend :idea:
de rijprof schreef:Mag een kind dat kleiner is dan 1,35 meter een gewone veiligheidsgordel dragen?

A/ Ja.
B/ Neen
Ik zou niet weten waarom dat dat kind de gewone gordel niet zou mogen dragen :?:
Integendeel, als het kind op een gewoon verhoogd zitje plaats neemt zal het zelfs moeten. :idea:

@ GRO
ik ben het met de aanpassing dus niet eens. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Strikvraag 2708

Bericht door de rijprof »

Goed opgemerkt Benny.
Dan zouden we het nog anders moeten formuleren.
Wat dacht je van:
Mag een kind dat kleiner is dan 1,35 meter een veiligheidsgordel dragen, zonder verhogingskussen?

A/ Ja.
B/ Neen
In ieder geval er schort iets aan de oorspronkelijke vraag.
Zijn er nog suggesties?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Strikvraag 2708

Bericht door Inazuma »

Hoe is de vraag aangepast, want het origineel was wel degelijk juist ...

Kinderen onder de 1m35 moeten GEEN veiligheidsgordel dragen.
Ze moeten vervoerd worden in een aangepast kinderbeveiligingssysteem.

Dak kàn gebruik maken van de veiligheidsgordels, maar dat moet niet én de gordel is dus geen wettelijke verplichting.

Een verhogingskussen is enkel goedgekeurd vanaf een bepaalde grootte - en verboden (want niet geschikt of aangepast) daaronder.
Dus dat in de vraag stoppen, helpt evenmin.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Strikvraag 2708

Bericht door Inazuma »

Mijn suggestie is geen vragen aan te passen omdat de vraagsteller de wetgeving niet kent / begrijpt ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Strikvraag 2708

Bericht door de rijprof »

wegcode.be schreef:35.1.1. De bestuurder en de passagiers van auto’s die aan het verkeer deelnemen, moeten de veiligheidsgordel dragen, op de plaatsen die ermee zijn uitgerust.

Kinderen van minder dan 18 jaar en kleiner dan 135 cm moeten worden vervoerd in een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem.
Een kinderbeveiligingssysteem is altijd verplicht en kan zijn:
- een maxi-cosi
- een kinderzitje
- een verhogingskussen

Ik vind de vraag toch wat misleidend, want iedereen moet moet klikvast zitten met een gewone gordel (al dan niet met verhogingskussen)
of met de gordel die voorzien is in een kinderzitje (aangepast kinderbeveiligingssysteem).

Als je dan de vraag stelt:
Moet een kind dat kleiner is dan 1,35 meter een veiligheidsriem dragen?

A/ Ja.
B/ Neen.
lijkt het alsof een kind geen gordel moet dragen en je zomaar op de schoot mag meenemen.
En met een verhogingskussen moet hij de gordel die voorzien is in de auto dragen.

Wat dacht je van:
Een kind dat kleiner is dan 1,35 meter moet,

A de gewone veiligheidsgordel dragen
B in een aangepast kinderbeveiligingssysteem vervoerd worden
@ Benny,
Er staat niet in de vraag een veiligheidsgordel + verhogingskussen
Een gewone veiligheidsgordel heeft geen aanpassingen (vandaar het woord gewone)
Een aangepast kinderbeveiligingssysteem kan bv. een verhogingskussen zijn en dan is aan de veiligheidsgordel een aanpassing gebeurd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inge82

Re: Strikvraag 2708

Bericht door Inge82 »

Ik heb de reacties met veel belangstelling gevolgd en ben blij dat er zijn die mijn standpunt begrijpen.

Wel zou ik wil reageren op Inazuma wiens reactie mij wel in het verkeerde keelgat schiet.

Je tekst maakt helemaal geen graat. Je schrijft dat ze moeten vervoerd worden in een aangepast kinderbeveiligingssysteem dat kan gebruik maken van de veiligheidsgordels maar dat moet niet. Je kind zit dus in een Maxi-Cosi of stoeltje I/II/III heeft de riempjes van die stoel aan maar de stoel zelf moet niet vastgezet met de gordel van de auto, klinkt niet reglementair en veilig.
Vervolgens schrijf je: een verhogingskussen is enkel goedgekeurd vanaf een bepaalde grote en verboden daaronder. Het is toegelaten vanaf 1,10m volgens de fabrikant van ons stoeltje dat wij gebruiken voor onze zoon die 1,25m is. En volledig in orde volgens de website http://www.kinderenindeauto.be, een site van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid waar trouwens ook staat dat alle aangepaste kinderstoelen moeten worden vast gemaakt met de autogordel of Isofix.

Ik heb alle respect voor al de meningen die hier gepasseerd zijn maar gaan schrijven dat ik de wetgeving niet ken of begrijp terwijl ik weet dat ik in mijn recht ben komt wel persoonlijk aan. Dan kan je ook ineens gaan schrijven naar de mensen van het BIV dat ze er ook niets van weten.

Met deze reactie wijk ik af van de vraag waar ik zelf mee begonnen ben. Jullie beslissen zelf of de vraag wordt aangepast of niet. Ik heb een gezond IQ en een logische redenering en voor mij klopt die vraag niet. Morgenvroeg ga ik mijn theorie-examen afleggen, moest ik die vraag daar tegenkomen, zet ik mijn logische redenering wel even opzij.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Strikvraag 2708

Bericht door Inazuma »

Inge82 schreef:Je kind zit dus in een Maxi-Cosi of stoeltje I/II/III heeft de riempjes van die stoel aan maar de stoel zelf moet niet vastgezet met de gordel van de auto, klinkt niet reglementair en veilig.
Kan perfect reglementair en veilig zonder veiligheidsgordel .
Isofix is geen stripfiguur ...
Vervolgens schrijf je: een verhogingskussen is enkel goedgekeurd vanaf een bepaalde grote en verboden daaronder.
Wat ook klopt ...
Het is toegelaten vanaf 1,10m volgens de fabrikant van ons stoeltje
Wat dus wil zeggen dat er ook kinderen <135cm zijn die niet op een verhogingskussen (+ veiligheidsgordel) mogen zitten ...

En - zie boven - die moeten dus niet noodzakelijk met de geïnstalleerde veiligheidsgordels vastgemaakt worden.

Kinderbeveiligingssystemen buiten de verhogingskussens, maken vaak nadrukkelijk géén gebruik van de veiligheidsgordel omdat die niet aangepast is
Dan kan je ook ineens gaan schrijven naar de mensen van het BIV dat ze er ook niets van weten.
U leest er blijkbaar dingen die er niet staan.
Ook het BIVV stelt nergens dat de (ingebouwde) veiligheidsgordels verplicht te gebruiken zijn - precies omdat dat niet zo is .
Theorieauto

Re: Strikvraag 2708

Bericht door Theorieauto »

Ik kreeg letterlijk een verkeersbord voor de tram en ik moest zeggen of de tram mocht doorrijden, stoppen of vetragen.... raar toch?
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Strikvraag 2708

Bericht door GRO »

Bedoel je een van de lichten voor een tram?
Die moet je kennen.
Plaats reactie