stilstaan op een busstrook

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
anoniem0001

stilstaan op een busstrook

Bericht door anoniem0001 »

In het filmpje bij les 2 zeggen ze dat stilstaan op een busstrook verboden is maar bij les 22 pagina 133 in het boek staat dat stilstaan op een busstrook wel toegestaan is. Ook bij het maken van oefeningen is stilstaan op een busstrook een juist antwoord. Ik ben in de war mag het nu wel of niet?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: stilstaan op een busstrook

Bericht door GRO »

In de wegcode staat niet uitdrukkelijk dat het niet mag. Maar vermits je er in principe niet mag op rijden, kan je er ook niet geraken om er te gaan stilstaan.
Maar op sommige plaatsen worden busstroken zo aangelegd, dat het soms niet anders kan. Bijvoorbeeld: waar moet een mazoutleverancier zijn vrachtwagen plaatsen tijdens het leveren van mazout.
Gast

Re: stilstaan op een busstrook

Bericht door Gast »

GRO schreef:In het KB staat niet uitdrukkelijk dat het niet mag. Maar vermits je er in principe niet mag op rijden, kan je er ook niet geraken om er te gaan stilstaan.
Kwatch. Op een pechstrook mag je ook niet rijden, maar hoe geraak je er dan op en af als je pech hebt?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: stilstaan op een busstrook

Bericht door GRO »

Waar staat in de wegcode dat je op de pechstrook niet mag rijden om er te stoppen als je pech hebt?
Gast

Re: stilstaan op een busstrook

Bericht door Gast »

GRO schreef:Waar staat in de wegcode dat je op de pechstrook niet mag rijden om er te stoppen als je pech hebt?
De wegcode bepaalt: "Wanneer de openbare weg een rijbaan omvat moeten de bestuurders deze rijbaan volgen." (artikel 9.1.1)

Daaruit volgt dat je niet op de pechstrook (welke een gelijkgrondse berm is) mag rijden, en eigenlijk op geen enkele berm.

We weten dat dit niet het geval is. Een defekt voertuig op een pechstrook betreft geen vrijwillig stilstaan of parkeren, doch een onvrijwillig geïmmobiliseerd zijn, net zoals je in een file op de autosnelweg kunt moeten staan, hoewel je daar op de rijbaan ook niet mag stilstaan of parkeren. De wegenwachter mag de pechstrook oprijden om er te parkeren en er zich te bekommeren over een door een defekt geïmmobiliseerd voertuig. Buiten de autosnelwegen bestaan er zelfs bermen die je mag oprijden om er te parkeren.

Men maakt dus duidelijk een verschil tussen een berm oprijden om daar te gaan staan, en een berm gebruiken voor doorgaand verkeer (zoals velen die, bij een file op een autosnelweg, de pechstrook volgen om de volgende afrit te bereiken, wat verboden is).

Waarom zou je dan ook niet een busstrook mogen oprijden als je dat alleen maar doet om er te gaan stilstaan?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: stilstaan op een busstrook

Bericht door GRO »

@ Gast.
Vooraf wil ik zeggen dat het volgens onze forumregels niet de bedoeling is om van dit forum een discussieforum te maken. Hierna stop ik dus deze discussie.

Ik heb wel de indruk dat jij een beetje redeneert als: "Ik kan niet in mijn rugzak, mijn nachtjapon geraakt rondon mij, dus mijn nachtjapon geraakt niet in mijn rugzak".
Jij schrijft schreef:De wegcode bepaalt: "Wanneer de openbare weg een rijbaan omvat moeten de bestuurders deze rijbaan volgen." (artikel 9.1.1). Daaruit volgt dat je niet op de pechstrook (welke een gelijkgrondse berm is) mag rijden, en eigenlijk op geen enkele berm".
Ik geef je toch de raad eerst eens de definities te lezen die in de wegcode staan, meerbepaald 2.41 (gelijkgrondse berm) en 2.62 (pechstrook). Een pechstrook van een autosnelweg gelijkstellen aan een gelijkgrondse berm en daaruit besluiten dat je op geen enkele berm mag rijden?????

Bepaalde bestuurders (vb hulpvoertuigen) mogen de pechstrook gebruiken. En alle andere bestuurders mogen op de pechstrook rijden om er, als hun voertuig defect is, te stoppen. Zij mogen er niet gaan stilstaan om bijvoorbeeld hun gsm te beantwoorden of een wegenkaart te bekijken.

Evenzo mogen bepaalde bestuurders (vb. bussen) de busstrook gebruiken. Andere bestuurders mogen in de nabijheid van een kruispunt op de busstrook rijden, als zij op het kruispunt willen afslaan.
Voor de rest mogen zij niet op de busstrook rijden. Een aantal deskundigen besluiten daaruit dat zij er dus ook niet mogen op rijden om er te gaan stilstaan of parkeren.

Het was voor iedereen duidelijker geweest als in de wegcode duidelijk vermeld werd of het mocht of niet mocht. Maar het is nu eenmaal de Belgische wegcode, die zo geschreven is dat deskundigen er totaal tegenovergstelde zaken in kunnen lezen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: stilstaan op een busstrook

Bericht door Benny Stinkens »

Ik wil er nog even aan toevoegen:
net zoals je in een file op de autosnelweg kunt moeten staan, hoewel je daar op de rijbaan ook niet mag stilstaan of parkeren.
Hier begint onze gast appelen met citroenen te vergelijken.
Een voertuig dat in deze file staat in namelijk geen geparkeerd of een stilstaand voertuig.
Dit is een gestopt voertuig. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: stilstaan op een busstrook

Bericht door jurgends »

Als er nu een parkeerstrook is naast de busstrook, dan mag je toch over de busstrook rijden om daar te gaan parkeren?
Dat noemen we dan 'dwarsen' ipv 'over rijden' dacht ik.
Waarom kan je het rijden op de busstrook om op die strook zelf te gaan stilstaan dan niet dwarsen noemen?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: stilstaan op een busstrook

Bericht door GRO »

@Jurgends

Het typische aan DWARSEN is: je begint over iets te rijden en je verlaat het terug. Bv je dwarst een fietspad om bij een bezinestation te gaan tanken.
Dwarsen is niet; je rijdt op iets en blijft daarop dan staan.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: stilstaan op een busstrook

Bericht door Inazuma »

jurgends schreef:Als er nu een parkeerstrook is naast de busstrook, dan mag je toch over de busstrook rijden om daar te gaan parkeren?
Dat noemen we dan 'dwarsen' ipv 'over rijden' dacht ik.
Waarom kan je het rijden op de busstrook om op die strook zelf te gaan stilstaan dan niet dwarsen noemen?
Omdat je in dat laatste geval de busstrook helemaal niet dwarst ...

En parkeren langs een "busstrook" is bij één van de recente aanpassingen ingevoerd als toegestaan gebruik ...
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: stilstaan op een busstrook

Bericht door GRO »

@ Gast,
Zoals eerder gemeld is het niet onze bedoeling om van dit forum een discussieforum te maken.
Uw uitgebreide posting over de werking van een forum is doorgegeven aan de moderators.

Aan de Fod Gov zal ik hun standpunt vragen i.v.m. het stilstaan op een busstrook.

U schreef dat u aspirant jurist bent. Mocht u in de toekomst de tijd en de zin hebben om op dit forum vragen van jongeren te beantwoorden, dan kan u dit steeds laten weten aan de voorzitter van de vzw, die u in dat geval moderatorfuncties kan geven,
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: stilstaan op een busstrook

Bericht door GRO »

Vraag gesteld aan mobilit.fgov.be

Ik heb de vraag voorgelegd en dit is het antwoord:
De regel dat je er niet mag op rijden wil niet expliciet zeggen dat je er niet mag komen om er te gaan stilstaan, maar je zou het wel kunnen concluderen en het is voor discussie vatbaar. Vermoedelijk heeft de wetgever bij het maken van deze regel niet (willen) vermelden dat stilstaan er verboden is, omdat het op sommige plaatsen ook niet anders kan. Bij een herziening van de wegcode is dit een punt dat aandacht verdient. Eindconclusie: het is niet expliciet verboden en men neigt daaruit te besluiten dat het mag.

Heb ook aan Goca gevraagd welk antwoord zij als juist aanrekenen, mocht dergelijke vraag gesteld worden op het examen.
Zij bevestigden nogmaals dat zij steeds het standpunt van de mobilit.fgov volgen, maar dat over zaken die erg voor discussie vatbaar zijn, in principe geen examenvragen worden gesteld, net om achteraf niet in oeverloze discussies terecht te komen.

NEDERLAND
Voor bezoekers die in de buurt van Nederland wonen: daar is het verboden.
Theorieboek Nederland schreef:Busstrook
Op een busstrook mag men niet stilstaan. Nu is het ook niet de bedoeling dat personenauto's op deze strook rijden. Dus deze situatie zal niet snel voorkomen.
Gesloten