zo moeilijk...

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Cyn
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 apr 2015, 19:11

zo moeilijk...

Bericht door Cyn »

Hallo!

Ik pen hier even een boodschap neer omdat ik enorm teleurgesteld ben in mezelf omdat ik nu reeds 3 maal gebuisd ben. Ik merk hier dat de meesten het wel van de eerste of de tweede keer halen...
Ik heb zo'n 14 jaar geleden een ongeluk gehad, ik was passagier. Daarna wilde ik niet meer voor mijn rijbewijs gaan omdat ik bang was maar nu had ik beslist om er toch voor te gaan omdat het zo veel makkelijker is dan het openbare vervoer.

Ik heb 20u rijles genomen en ben dan alleen gaan rijden wat vrij vlot verliep. Wie bij mij in de auto zat zei me steeds dat ik het goed onder de knie had, de rijschoolinstructeur zegt dit ook en toch slaag ik er maar niet in om mijn examen te halen.

Ben telkens in het examencentrum van Geel geweest, telkens zat de examinator achter mij. 2 maal met vrije begeleiding(vriendinnen), 1 maal met mijn rijschoolinstructeur.

De allereerste keer sloeg ik volledig tilt van de stress dus toen wist ik al dat het niet goed zou zijn. Aan de manoevres ben ik niet geraakt. Ik moest de remvloeistof aanduiden, de zithouding uitleggen, spiegels, lichten en pinkers.

De tweede poging dacht ik wel dat het goed was maar tevergeefs. Ik moest de diepte van de groeven in de banden kennen, de zithouding, lichten, pinkers, claxon. Ik had een voorrang gemist volgens de examinator (ik had wel gekeken maar niet voldoende mijn hoofd gedraaid), had me te fel rechts gezet. Keren en parkeren was perfect gegaan. Ik had wel heel veel last van stress.

De derde keer is het parkeren helemaal de mist ingegaan (dit was dan ook niet met mijn auto maar die van de rijschool), de rijschoolinstructeur heeft op de rem moeten gaan staan dus ik wist op dat moment al genoeg en ik was ook weer erg gestressed.

Ik heb mijn rijbewijs echt nodig (voor mijn werk, voor mijn zoon) dus ik hoop dat de 4de de goeie keer zal zijn.
Zijn er nog mensen die er zo veel moeite mee hebben of ben ik hier alleen? :?: :roll:
Sanne87
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 sep 2013, 15:38

Re: zo moeilijk...

Bericht door Sanne87 »

Neem je iets tegen de stress? Natuurlijk niet iets dat invloed heeft op je rijden, maar iets kalmerends kan wel helpen. En je bent echt niet de enige die 4 pogingen nodig heeft.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: zo moeilijk...

Bericht door Inazuma »

Heb of had je ook stress in andere situaties ?

School / studies / werk ... waar je gecontroleerd wordt op je kennis of uitvoering v werk ?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: zo moeilijk...

Bericht door de rijprof »

De rode draad doorheen jouw verhaal komt duidelijk naar voor: stress.
Je rijdt blijkbaar goed en wanneer je aan het examen moet beginnen, sla je over in een stressbol en dan lukt niets meer.
Vraag eens aan jouw apotheker welke middeltje hij kan geven.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Cyn
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 apr 2015, 19:11

Re: zo moeilijk...

Bericht door Cyn »

Vrijdag ga ik voor mijn 4de poging en vandaag ga ik bij de apotheek langs om iets tegen de stress te krijgen. Ik hoop dat dit zal helpen.
Bedankt voor de steun!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: zo moeilijk...

Bericht door de rijprof »

Tracht ook niet te denken dat er een examinator meerijdt maar doe alsof er gewoon een vriend meerijdt die je de weg wijst.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Cyn
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 apr 2015, 19:11

Re: zo moeilijk...

Bericht door Cyn »

Weer niks... eigenlijk wil ik het nu gewoon opgeven.
Deze keer veel minder stress gehad maar zelf een aantal fouten gemaakt die niet door de beugel kunnen en een aantal onverwachte situaties waar ik duidelijk te weinig ervaring mee heb die mij de das hebben om gedaan.
pffff....

Een vriendin adviseert me om van regio te veranderen, ik ben nu telkens in Geel gegaan, zij adviseert me Leuven te nemen en meer het stadsrijden gewoon te worden. Mag je zelf kiezen waar je je examen gaat doen? (dit is dan niet voor onmiddellijk natuurlijk, eerst héél veel gaan oefenen om het daar te kennen)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: zo moeilijk...

Bericht door GRO »

Mag je zelf kiezen waar je je examen gaat doen?
Sinds deze maand wel.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: zo moeilijk...

Bericht door Inazuma »

Cyn schreef:Deze keer veel minder stress gehad maar zelf een aantal fouten gemaakt die niet door de beugel kunnen en een aantal onverwachte situaties waar ik duidelijk te weinig ervaring mee heb die mij de das hebben om gedaan.
pffff....
Meer ervaring opdoen dus.

Neem eens een andere rijschool / instructeur voor je verplichte lessen.Neem je resultatenbladen mee.
Kwestie van eens een ander belletje te horen.
Je moet niet horen dat je "het goed doet" - met 4 examenpogingen is er toch iets niet in de haak.
Dat wil niet zeggen dat je er maar mee moet kappen

Je moet horen wat er nog niet goed is, wat er beter kan, en vooral hoe dat beter kan ... en dat dan ook doen / er op letten.

Neem ook je tijd - als je die nog voldoende hebt met je voorlopige rijbewijs v 18maanden ?
Oefenen, zeker op wat nog niet zo goed was.
Eventueel nog voor examen nog eens met rijschool gaan rijden om te zien of je de opmerkingen die er zijn in je rijstijl opgenomen hebt ...


Vrienden vriendinnen ... zijn niet de beste raadgevers.
Neem eens iemand mee die weet waarover hij/zij praat, en je rijkunsten kritisch kan beoordelen.
De meesten kunnen, of durven, dat niet.
"Jaja, hij rijdt al goed" ... paar km verder aan de kant gezet en stevig gesprekje gehad.

Een vriendin adviseert me om van regio te veranderen, ik ben nu telkens in Geel gegaan, zij adviseert me Leuven te nemen en meer het stadsrijden gewoon te worden.
In een regio die je niet kent ga je nog gemakkelijker onverwachte situaties tegenkomen ...
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: zo moeilijk...

Bericht door bert.covens »

Inazuma schreef:Je moet horen wat er nog niet goed is, wat er beter kan, en vooral hoe dat beter kan ... en dat dan ook doen / er op letten.

Vrienden vriendinnen ... zijn niet de beste raadgevers.
Neem eens iemand mee die weet waarover hij/zij praat, en je rijkunsten kritisch kan beoordelen.
De meesten kunnen, of durven, dat niet.
"Jaja, hij rijdt al goed" ... paar km verder aan de kant gezet en stevig gesprekje gehad.
En om te weten hoe het beter kan, is het liefst iemand die daarbovenop ook nog oog heeft voor de onderliggende oorzaak van je fout(en). Zo mogelijk nog belangrijker dan te weten WAT er fout gaat, is het om te weten WAAROM je die fout maakt. Voor een andere onderliggende oorzaak, is immers een andere aanpak vereist om je rijkunsten bij te sturen.
Cyn schreef:Weer niks... eigenlijk wil ik het nu gewoon opgeven.
Deze keer veel minder stress gehad maar zelf een aantal fouten gemaakt die niet door de beugel kunnen en een aantal onverwachte situaties waar ik duidelijk te weinig ervaring mee heb die mij de das hebben om gedaan.
pffff....

Een vriendin adviseert me om van regio te veranderen, ik ben nu telkens in Geel gegaan, zij adviseert me Leuven te nemen en meer het stadsrijden gewoon te worden. Mag je zelf kiezen waar je je examen gaat doen? (dit is dan niet voor onmiddellijk natuurlijk, eerst héél veel gaan oefenen om het daar te kennen)
Dat is dus helaas een verkeerde manier van oefenen ....

In plaats van te oefenen "om het ergens te kennen", is het des te belangrijker om te oefenen in een correcte bediening van je voertuig, en met het oog op het verwerven van verkeersinzicht.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Cyn
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 apr 2015, 19:11

Re: zo moeilijk...

Bericht door Cyn »

Hallo

Fijn om zo veel feedback van jullie te mogen ontvangen! Alle tips zijn welkom.
De reden waarom ik nu in Leuven zal gaan is omdat de personen die mij gaan begeleiden (ben moeten overgaan op voorlopig RB van 36maanden) van het leuvense zijn en zij het niet zagen zitten om in Geel te gaan oefenen aangezien zijzelf daar niets kennen.
Ik ga inderdaad van rijschool veranderen, ook al wil ik absoluut geen steen werpen naar mijn vorige rijinstructeur.

Inazuma schreef:Dat is dus helaas een verkeerde manier van oefenen ....

In plaats van te oefenen "om het ergens te kennen", is het des te belangrijker om te oefenen in een correcte bediening van je voertuig, en met het oog op het verwerven van verkeersinzicht.




Hoi Inazuma, uiteraard moet je verkeersinzicht verwerven, regels in de praktijk omzetten, verkeersborden kennen etc... maar wat ik bedoelde is dat ik op de plaats waar ik examen zal doen héél veel wil gaan oefenen om er mij vertrouwder te voelen.
Ik hoor zo vaak mensen die reeds jàren hun rijbewijs hebben zeggen dat ze toch minder zeker zijn waar ze het niet kennen, gps'sen zouden niet als zoete broodjes verkopen indien iedereen die ooit zijn rijbewijs heeft gehaald zo zelfverzekerd zou rijden in ongekend gebied... Ik heb last van perfectionisme dus geloof me, ik wil het kennen en goed doen. :)

Wat mij wel een beetje stoort (en aangezien ik zelf nog niet voldoende gepresteerd heb om mijn eigen rijbewijs te halen bedoel ik dit niet arrogant of wat dan ook) is dat mensen die al lang rijden op gevoel of gewoonte lijken te rijden en de regels toch regelmatig achterwegen laten. Het is me tijdens het oefenen vaak opgevallen dat veel mensen niet weten waar hun richtingaanwijzers voor dienen, vaak ook mensen die de voorrangsregels niet kennen, motorrijders die overal tussendoor rijden, op mijn laatste examenpoging sneed iemand mij de pas af en ontnam deze mij mijn voorrang of er reed gewoon een camionette achteruit op de straat terwijl ik daar aankwam tegen 70km/u... Mensen rijden al wel eens een straat in waar het eigenlijk enkel richting is...
Ik vind het best frustrerend eigenlijk. Mijn instructeur zei me onlangs nog: ach weet je, een maal je het in handen hebt doe je wat je wil op de weg. Teleurstellend toch?
Ik heb dan het gevoel dat de praktijk van het autorijden op het examen ver afstaat van wat er in realiteit op de baan plaatsvindt.
Ben ik de enigste die dit frustrerend vind?

Enfin, het ligt me nu allemaal even op de maag omdat ik maar blijf falen (wat aan mij ligt en niet aan de andere chauffeurs)... hopelijk gaat het mij verder wel lukken.

Nog bedankt aan iedereen hier! :wink:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: zo moeilijk...

Bericht door de rijprof »

Ik heb dan het gevoel dat de praktijk van het autorijden op het examen ver afstaat van wat er in realiteit op de baan plaatsvindt.
Juist. Indien dagelijkse bestuurders met hun eigen rijstijl een praktijkexamen zouden doen, slaagt, naar mijn inschatting hooguit 10%.
Zijn de overige 90 % allemaal onveilige bestuurders? Neen, maar velen worden na een tijdje wat nonchalant..
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Cyn
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 apr 2015, 19:11

Re: zo moeilijk...

Bericht door Cyn »

[/quote]Juist. Indien dagelijkse bestuurders met hun eigen rijstijl een praktijkexamen zouden doen, slaagt, naar mijn inschatting hooguit 10%.
Zijn de overige 90 % allemaal onveilige bestuurders? Neen, maar velen worden na een tijdje wat nonchalant..[/quote]


Die 10% zijn de instructeurs en examinators van gans Belgie denk ik dan... :wink:

Dit staat dan toch wel heel haaks op de strengheid tijdens het praktijk examen, veilig rijden is natuurlijk een must, kennis van verkeersborden en regels ook maar verder zouden ze dan misschien wat meer rekening moeten houden met de realiteit, het stressgehalte bij de persoon.

Bij mijn laatste poging vond de examinator dat ik op 1 moment te weinig initiatief had genomen. Situatie was: Twee rijstroken, 70km/u, druk moment, veel vrachtwagens. Het verkeer was vertraagd door de drukte, ik reed rechts omdat ik ook wist dat ik wat verder rechts ging moeten blijven richting Geel, ik reed op veilige afstand van een vrachtwagen. De examinator had voor we vertrokken al gezegd dat hij graag heeft dat je altijd snelheid houd, te traag rijden daar zou hij mij geen punten voor geven. Wel na het examen vond hij dat ik te lang achter de vrachtwagen had gereden, te traag dus terwijl naar mijn gevoel het gevaarlijk was om in te halen omdat ik totaal geen zich had op wat zich voor de vrachtwagen af speelde en omdat ik toch rechts moest aanhouden.
Het is een verschil in aanvoelen maar ik snap nog altijd niet goed wat ik daar juist mis heb gedaan.

Ik heb natuurlijk wel ergere fouten gemaakt waardoor ik het niet kon halen hoor maar het probleem is dat je enorm onzeker wordt door telkens te falen en dergelijke opmerkingen te krijgen.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: zo moeilijk...

Bericht door GRO »

Indien dagelijkse bestuurders met hun eigen rijstijl een praktijkexamen zouden doen, slaagt, naar mijn inschatting hooguit 10%.
Zou het kunnen dat er iets fout is met uw inschattingsvermogen?
Cyn
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 apr 2015, 19:11

Re: zo moeilijk...

Bericht door Cyn »

GRO schreef:
Indien dagelijkse bestuurders met hun eigen rijstijl een praktijkexamen zouden doen, slaagt, naar mijn inschatting hooguit 10%.
Zou het kunnen dat er iets fout is met uw inschattingsvermogen?

Neen dat denk ik niet eigenlijk, ik denk dat u het onderschat. Het zal misschien duidelijker worden wanneer binnenkort de begeleiders ook een proef zullen moeten afleggen alvorens te mogen begeleiden. Ik weet het niet beter als een ander en spreek me hier enkel als observator uit.
Ik ben al meer dan een jaar bezig met mijn rijbewijs en heb dus dit jaar niks anders gedaan dan erover te praten (en te zagen... :) ) en heb overwegend de reactie van mensen gekregen die zelf zeiden 'amai, dat wist ik niet' 'amai, ik zou het ook niet meer halen'. Advies of vragen stellen aan mensen die al lang hun rijbewijs hebben is ook not done, zij kunnen deze niet meer beantwoorden.
Deze mensen beseffen dit zelf, terwijl ook zij natuurlijk geen onveilige of onbekwame chauffeurs zijn hoor.
Onlangs nog met iemand gesproken die al jaar en dag met een automatische versnellingsbak rijdt, nu beslist om rijbewijs te halen met handmatige versnelling, in een Brussels examencentrum reeds 2x gebuisd omwille van "gevaarlijke rijtechniek'... heeft dan niets met de versnellingen te maken maar zo heeft zij al die jaren wel rondgereden.

Ikzelf wil absoluut niet nonchalant worden, ik wil het écht tegoei doen als ik het gehaald heb! :)
Plaats reactie