Schakelen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Janserkan
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2015, 22:16

Schakelen

Bericht door Janserkan »

Hallo allemaal

Ik heb een vraag. Als ik bvb 50 km per uur rijdt in de 3de versnelling en ik moet voorrang verlenen.
Moet ik dan op voorrand terugschakelen (= afremmen op de motor) of is het ook toegelaten om te remmen met het rempedaal en dan terug te schakelen naar 2, kijken of er iemand aankomt en teruh doorrijden als er dan geen auto aankomt?

Groeten
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Schakelen

Bericht door Wouter »

Je tweede mogelijkheid is beter. "op voorhand" ga je nooit terugschakelen.

Je laat om te vertragen eerst en vooral het gaspedaal los. Als je in versnelling staat, en geen pedalen aanraakt, dan ben je aan het remmen op de motor. So far so good.

Blijkt dat je niet snel genoeg vertraagt, dan rem je wat extra bij met de voetrem. Dan rem je dus én op de motor, en via de "gewone" remmen.

Pas wanneer je toerental te laag wordt (meestal 1000-1200 toeren), dan moet je het koppelingspedaal induwen om te voorkomen dat de motor tegenpruttelt en eventueel zelfs stilvalt en blokkeert.
Op dat moment schakel je dus terug naar 2de, en je laat het koppelingspedaal dan ook weer omhoog komen. Afhankelijk van of je nu nog verder wil remmen, op dezelfde snelheid wil blijven of terug wil accelereren, gebruik je ondertussen de rem of het gaspedaal.

Samengevat werken je voeten bij het afremmen van rechts naar links: gas los -> rempedaal -> koppelingspedaal wanneer je laag in toeren komt (en dan terugschakelen indien nodig naar de gepaste versnelling)

Was de uitleg begrijpbaar zo?
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: Schakelen

Bericht door de rijprof »

in 't kort gezegd: éérst gas los en remmen, daarna terugschakelen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Onzeker

Re: Schakelen

Bericht door Onzeker »

Rijprof, mijn rijschool leert me bij een onoverzichtelijke voorrang van rechts , steeds terugschakelen naar 2 (vooraf) zodat je de tijd krijgt goed te kijken en alzo weer vlot vanuit de 2 op te trekken.
Is deze methode dan niet goed bij een rijexamen ?
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Schakelen

Bericht door Inazuma »

Je schakelt pas terug nadat je al vertraagd bent ...

Niet alvast terugschakelen, en dan met de koppeling ingedrukt verder rijden / remmen tot je op het kruispunt ziet dat (of) je kan verder rijden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: Schakelen

Bericht door de rijprof »

Onzeker schreef:Rijprof, mijn rijschool leert me bij een onoverzichtelijke voorrang van rechts , steeds terugschakelen naar 2 (vooraf) zodat je de tijd krijgt goed te kijken en alzo weer vlot vanuit de 2 op te trekken.
Is deze methode dan niet goed bij een rijexamen ?
Zeker als je gaat toekomen aan een onoverzichtelijk kruispunt! Welke pedaal, denk je, dat ik eerst indruk? Mijn ontkoppeling of mijn rem?

Soms is het kruispunt zó onoverzichtelijk dat je heel sterk bent afgeremd en jouw snelheid minder dan stapvoets is. In dat geval schakel je best naar 1ste.

Als je eerst jouw ontkoppeling indrukt, vliegt jouw auto door en verliest nauwelijks snelheid. Vandaar éérst de rem daarna (eventueel nog steeds met de rem) terugschakelen. Leren werken met 2 voeten samen.

Enkel als je héél veel plaats hebt, kun je zonder rem rustig terugschakelen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie