Rijbewijs C1 vragen???

Vraag hier tips en hulp van anderen.
Esco54
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2014, 22:34

Rijbewijs C1 vragen???

Bericht door Esco54 »

Hallo,

ik moet mijn rijbewijs C1 gaan afleggen maar krijg vootrdurend vragen over bussen en vrachtwagens van +7,5T ???
Waar kan ik enkel de C1 vragen tot 7,5T oefenen?
Esco54
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2014, 22:34

Re: Rijbewijs C1 vragen???

Bericht door Esco54 »

Niemand? :(
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs C1 vragen???

Bericht door Inazuma »

een goed deel van de wetgeving geldt voor beide voertuigcategoriën ...
Esco54
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2014, 22:34

Re: Rijbewijs C1 vragen???

Bericht door Esco54 »

Ok maar als ik een vrachtwagen tot 7.5T ga besturen dan moet ik de regels voor bussen en vrachtwagens +7.5T niet kennen.
En in een andere topic is al gezegd dat men geen vragen stelt over bussen tijdens het C1 proefexamen.
Ik zou graag enkel de leerstof van C1 willen bestuderen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs C1 vragen???

Bericht door Inazuma »

Esco54 schreef:Ok maar als ik een vrachtwagen tot 7.5T ga besturen dan moet ik de regels voor bussen en vrachtwagens +7.5T niet kennen.
Je kan daar sneller ondervallen dan je misschien denkt :
Als je een aanhangwagen (tot 750kg MTM) achter een C1-voertuig met MTM 7,5 Ton hangt, zijn de bepalingen in de wegcode voor +7,5 Ton MTM (voertuig + sleep) van kracht ...

Zo te zien staat er geen "uitgezuiverde" theorie voor enkel C1 online.


Is er een bijzondere reden om specifiek een C1 rijbewijs te gaan halen :?:
De kosten en moeite die je daarvoor doet zijn zo goed als gelijk aan C, maar je zit dan niet met de beperking tot 7,5 Ton MTM
( of als je ooit met een zwaardere aanhangwagen wil rijden, tot 12 T MTM van de sleep).
Esco54
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2014, 22:34

Re: Rijbewijs C1 vragen???

Bericht door Esco54 »

Inazuma schreef:
Esco54 schreef:Ok maar als ik een vrachtwagen tot 7.5T ga besturen dan moet ik de regels voor bussen en vrachtwagens +7.5T niet kennen.
Je kan daar sneller ondervallen dan je misschien denkt :
Als je een aanhangwagen (tot 750kg MTM) achter een C1-voertuig met MTM 7,5 Ton hangt, zijn de bepalingen in de wegcode voor +7,5 Ton MTM (voertuig + sleep) van kracht ...

Zo te zien staat er geen "uitgezuiverde" theorie voor enkel C1 online.


Is er een bijzondere reden om specifiek een C1 rijbewijs te gaan halen :?:
De kosten en moeite die je daarvoor doet zijn zo goed als gelijk aan C, maar je zit dan niet met de beperking tot 7,5 Ton MTM
( of als je ooit met een zwaardere aanhangwagen wil rijden, tot 12 T MTM van de sleep).
Ik heb C1 enkel nodig omdat ik een takelwagen gekocht heb met MTM 7,5T.
Meer niet dus C heb ik echt niet nodig.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Rijbewijs C1 vragen???

Bericht door Stefan Peeters »

Het theoretisch examen is hetzelfde voor C1 en C. Logisch, want je kan van een C1 mits een extra praktijkexamen vlotjes een C maken...

Overigens: wat bedoel je met een "takelwagen"? Is dat een vrachtwagen met een plateau om voertuigen op te plaatsen of is dat een echte takelwagen?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs C1 vragen???

Bericht door Inazuma »

Esco54 schreef:Ik heb C1 enkel nodig omdat ik een takelwagen gekocht heb met MTM 7,5T.
Meer niet dus C heb ik echt niet nodig.
Noden veranderen wel eens - en gemakkelijker dan je rijbewijs verandert :wink:

Het is jouw beslissing uiteraard, maar ik zou ineens voor de C gaan.
Kosten, moeilijkheidsgraad en moeite gaan niet wezenlijk verschillend zijn, en als je het ooit echt nodig hebt of kan gebruiken, héb je die C al ...
Esco54
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2014, 22:34

Re: Rijbewijs C1 vragen???

Bericht door Esco54 »

Stefan Peeters schreef:Het theoretisch examen is hetzelfde voor C1 en C. Logisch, want je kan van een C1 mits een extra praktijkexamen vlotjes een C maken...

Overigens: wat bedoel je met een "takelwagen"? Is dat een vrachtwagen met een plateau om voertuigen op te plaatsen of is dat een echte takelwagen?
Een vrachtwagen met een plateau om voertuigen te verplaatsen.
Wat ik niet begrijp is waarom hoef ik verbodsborden en dergelijke te kennen voor autobussen, vrachtwagens met aanhangwagens + 7,5T en autocarren?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Rijbewijs C1 vragen???

Bericht door Stefan Peeters »

Esco54 schreef:Wat ik niet begrijp is waarom hoef ik verbodsborden en dergelijke te kennen voor autobussen, vrachtwagens met aanhangwagens + 7,5T en autocarren?
Kan je mij eens uitleggen over welke verkeersborden en dergelijke je het hebt, want voor zover ik weet zijn verkeersborden voor alle weggebruikers van toepassing.
Borden voor vrachtwagens met aanhangwagens +7.5t ken ik niet, het zal aan mij liggen...

Borden voor autocarren kan je negeren als je met een C1-voertuig rijdt, tenzij je bijvoorbeeld wil parkeren op een plaats die voorzien is voor een autocar.

De hele wetgeving over bussen en cars moet je verder trouwens niet leren voor het rijbewijs C (maar eigenlijk is er niet eens veel dat verschilt van de vrachtwagens).

Ik zie dus het probleem eigenlijk niet - op de tijd dat je hier probeert te weten te komen waarom je bepaalde borden niet zou moeten kennen had je ze al lang geleerd...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Esco54
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2014, 22:34

Re: Rijbewijs C1 vragen???

Bericht door Esco54 »

Worden zulke vragen gesteld bij het rijbewijs C examen?

Je hebt een rijbewijs D1, maar geen vakbekwaamheid.
Hoeveel jaar (...) moet je ten minste zijn om deze minibus met 12 zitplaatsen te mogen besturen als er geen passagiers zijn?

A. 18
B. 20.
C. 21.

Welk rijbewijs heb je nodig om een autocar met 30 zitplaatsen te mogen besturen?

A. D1.
B. D.
C. D+E.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Rijbewijs C1 vragen???

Bericht door Stefan Peeters »

Neen, die worden daar niet gesteld.

En vooraleer je het vraagt: die vragen staan in de oefenreeksen omdat er bijzonder weinig specifieke vragen zijn over het rijbewijs D.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Esco54
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2014, 22:34

Re: Rijbewijs C1 vragen???

Bericht door Esco54 »

Bedankt.
Esco54
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2014, 22:34

Re: Rijbewijs C1 vragen???

Bericht door Esco54 »

Kan ik voor het theorie examen gewoon zonder afspraak mij gaan aanbieden?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Rijbewijs C1 vragen???

Bericht door Stefan Peeters »

Voor het gewone theorie-examen wel.

Als je het examen met vakbekwaamheid wil doen kan je best eerst even bellen naar het examencentrum - kwestie van je mondelinge proef te plannen. En voor zover ik kan inschatten zal je dat examen moeten doen want het rijden met een depannage vrachtwagen valt niet onder de vrijstellingen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie