boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Te snel gereden zonder L

Bericht door Inazuma »

Azerty123 schreef: 09 jul 2021, 18:25 Ik bedoel als ik ongeluk heb is het mogelijk dat ik 500+ euro moet betalen doordat ik zonder L reed, of niet?
Bij inbreuk op de scholingsvoorwaarden voorlopig rijbewijs, is een mogelijkheid dat de verzekering regres toepast:

Ze komen de kosten voor ongeval dan bij jou terughalen ...
Azerty123

Re: Te snel gereden zonder L

Bericht door Azerty123 »

Laatste vraag

Nu dat ik weet dat jullie mijn situatie snappen en ik nu wat meer weet.
Wat kan ik nu verwachten van bedrag?
Azerty123

Re: Te snel gereden zonder L

Bericht door Azerty123 »

Azerty123 schreef: 10 jul 2021, 12:45 Laatste vraag

Nu dat ik weet dat jullie mijn situatie snappen en ik nu wat meer weet.
Wat kan ik nu verwachten van bedrag?
Oh ja, Ik heb geen ongeluk gehad.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Te snel gereden zonder L

Bericht door Inazuma »

    Azerty123 schreef: 10 jul 2021, 12:45 Wat kan ik nu verwachten van bedrag?
    Je weet niet eens hoe snel je reed ...

    Onmiddellijke inning kan je hier berekenen
    https://wegcode.be/boeteberekening


    Als het toch politierechtbank wordt, verwacht 400 à 600 € boete + bijna 350€ aan kosten
    Linda789

    Re: boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

    Bericht door Linda789 »

    Kan iemand in stappen uitleggen wat er gebeurt als je geflitst bent?
    Ik reed namelijk 70km/u in een 50km/u zone.
    In deze volgorde AUB.
    1)
    2)
    3)
    etc..
    Is het ook zo dat je een vragenlijst krijgt voordat je je bedrag moet betalen?
    Of is dat niet altijd?
    Inazuma
    Berichten: 11334
    Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

    Re: boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

    Bericht door Inazuma »

    Linda789 schreef: 10 jul 2021, 16:54 Kan iemand in stappen uitleggen wat er gebeurt als je geflitst bent?
    Ik reed namelijk 70km/u in een 50km/u zone.
    Je krijgt een overschrijvingsformulier

    Per post, en/of in je eBox

    Als dat gemeten 70 is :

    77 euro buiten bebouwde kom
    97 euro indien in bebouwde kom


    Wel toevallig dat je net dezelfde inbreuk doet als Azerty123 en daarover in dezelfde draad een berichtje post
    Nmv

    Re: boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

    Bericht door Nmv »

    Hay ik ben teggegouden van politie met M36 ik heb wel mij praktjjkuuren en is er nog een passagier me
    de rijprof
    Medewerker
    Berichten: 8352
    Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
    Contacteer:

    Re: boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

    Bericht door de rijprof »

    Zolang geen definitief rijbewijs hebt, blijven de regels van een voorlopig rijbewijs gelden, zelfs als je 1000 uren rijles zou gevolgd hebben.
    http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
    Inazuma
    Berichten: 11334
    Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

    Re: boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

    Bericht door Inazuma »

    Nmv schreef: 15 jan 2023, 00:44 Hay ik ben teggegouden van politie met M36 ... en is er nog een passagier me
    Dat wordt politierechtbank, en een geldboete + intussen zowat evenveel onkosten.

    Wetgeving is nog niet veranderd sinds begin van deze draad.
    Er is nog steeds geen "rijverbod" mogelijk

    50 tot 500 € boete uitgesproken, dat wordt met opdeciemen erbij 400 tot 4000 €
    Eerste veroordeling doorgaans rond de 400€

    Onkosten:
    gerechtskosten rond 100€, bijdragen slachtofferfonds 200€ en 2 de lijns bijstand 20€, administratieve kost 25€ - samen zo'n 350€


    En vermelding op strafblad
    Kan problemen geven naargelang welk werk je nadien wil gaan doen
    ik heb wel mij praktjjkuuren
    Voor M18 zonder begeleider ?

    Dat maakt niets uit aangezien je dat voorlopig rijbewijs (nog) niet hebt ...
    Ook bij M18 zijn er trouwens beperkingen inzake wie je mag meenemen
    Gunes

    Re: boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

    Bericht door Gunes »

    Ik heb en voorlopig rijbewijs van 18 maanden ik ben tegen gehouden door politie met iemand naast mij zonder rijbewijs en zonder L en moet nu naar de politie rechtbank ben ik mijn rijbewijs kwijt ?
    Emilio

    Re: boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

    Bericht door Emilio »

    Hallo ik ben vorig jaar aangehouden door de politie met me voorlopige rijbewijs ik moet alleen rijden of met iemand met 8jaar rijbewijs maar ik had een passagier mee en reedt zonder l en ik moet binnekort voorkomen maar nu heb ik schrik dat me rijbewijs kunnen intrekken want heb me rijbewijs nodige voor me stages kan iemand me zeggen wat ik zou kunnen krijgen of dat ze me rijbewijs intrekken
    Mohame

    Re: boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

    Bericht door Mohame »

    Emilio schreef: 25 jan 2023, 13:00 Hallo ik ben vorig jaar aangehouden door de politie met me voorlopige rijbewijs ik moet alleen rijden of met iemand met 8jaar rijbewijs maar ik had een passagier mee en reedt zonder l en ik moet binnekort voorkomen maar nu heb ik schrik dat me rijbewijs kunnen intrekken want heb me rijbewijs nodige voor me stages kan iemand me zeggen wat ik zou kunnen krijgen of dat ze me rijbewijs intrekken want heb me rijbewijs 2 maanden geleden behaald
    Inazuma
    Berichten: 11334
    Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

    Re: boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

    Bericht door Inazuma »

    Emilio schreef: 25 jan 2023, 13:00 nu heb ik schrik dat me rijbewijs kunnen intrekken want heb me rijbewijs nodige voor me stages kan iemand me zeggen wat ik zou kunnen krijgen of dat ze me rijbewijs intrekken
    Helaas kan dit nog steeds niet.
    Enige wettelijke mogelijke straf is een geldboete.

    Maar ik maak politici nogmaals warm om wetgeving aan te passen en hier standaard een verplicht rijverbod voor op te leggen ...
    kadar
    Berichten: 2
    Lid geworden op: 05 mei 2023, 20:13

    Re: boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

    Bericht door kadar »

    Hello,

    I am in possession of a provisional driving license M18 and I was recently stopped by police for carrying a friend (who does not have a driving license).
    I got a letter today from police to acknowledge the crime and I suppose it will proceed to a court hearing?. Can you please let me know if we need an advocate for the court hearing? I am ready to pay fines. I am also not sure if the crime can result into imprisonment?

    Thanks for your answer.
    Inazuma
    Berichten: 11334
    Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

    Re: boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

    Bericht door Inazuma »

    kadar schreef: 05 mei 2023, 20:30 I am in possession of a provisional driving license M18 and I was recently stopped by police for carrying a friend (who does not have a driving license).
    I got a letter today from police to acknowledge the crime and I suppose it will proceed to a court hearing?.


    You might get a settlement
    I suggest you take & pay it if you get one.

    This used to go to court , but apparently these offences can get settled out of court too nowadays.

    Can you please let me know if we need an advocate for the court hearing?
    A lawyer is optional
    So you don't really need one if you don't contest the facts, show up in court and some remorse, agree that it isn't exactly a good start, ...

    That kind of nonsense you don't really mean, but still reduces your fine .

    I am ready to pay fines. I am also not sure if the crime can result into imprisonment?
    Punishment is fines & expenses (about 350€ when convicted) only
    The fine is usually around the lower end of the scale (400€ - 800€) for a first conviction part of which may be provisional.

    Legally, there's no imprisonment , and no suspension of your driver's licence possible for this offense.

    Unless you have a recent previous (partly) suspended conviction, that is ... then the suspended part becomes effective
    Plaats reactie