Vraag verlopen rijbewijs B

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Opgoedgeluk

Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door Opgoedgeluk »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Mijn rijbewijs B, 36 maanden verloopt in februari 2015. Ik heb reeds 20u rijschool gevolgd en ben nog steeds aan het oefenen want ik ben nog té onzeker van mezelf om mijn examen af te leggen. Ik denk dus dat ik dat persoonlijk niet voor februari 2015 kan doen. Nu, ik rij nu met mijn begeleider: mijn vader. Maar omdat ik 20u rijschool heb gevolgd, zou ik normaal gezien toch een 18 maanden rijbewijs (om alleen te rijden dus) kunnen aanvragen. Kan ik dat, bijvoorbeeld in januari 2015 aanvragen, zodat ik meer tijd heb? (Dus dan verloopt mijn ''nieuw'' rijbewijs pas in april 2016?)

Groetjes, een wanhopig meisje.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door Inazuma »

Je kan 1 keer van model voorlopig rijbewijs B veranderen.
(zonder begeleider <-> met begeleider)
Dat MOET gebeuren terwijl je voorlopige rijbewijs B nog geldig is :!:


De rijlessen (bij een erkende rijschool) blijven 3 jaar geldig.
Heb je het bekwaamheidsattest nog dat je daarvan normaal gesproken kreeg ?
Een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider moet je dus aanvragen voor die 3 jaar verstreken zijn.


Het attest van slagen voor het theoretisch examen blijft ook 3 jaar geldig.
Het moet nog geldig zijn wanneer je je voorlopig rijbewijs omwisselt, en wanneer je het praktijkexamen gaat afleggen.
Eventueel moet je daarvoor opnieuw theorie examen gaan afleggen.
Opgoedgeluk

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door Opgoedgeluk »

Hallo,

Dank voor jouw antwoord maar het is me nog niet echt duidelijk. Mijn theorie (36 maanden rijbewijs) vervalt in februari 2015 maar ik kan nog omschakelen naar het 18 maanden rijbewijs omdat ik 20u rijschool heb gevolgd, voor februari 2015 zou ik dan moeten omschakelen, zo ver was ik al, maar als ik dat rijbewijs (18 maanden) rijbewijs in januari 2015 afhaal bij de gemeente, is dat rijbewijs dan nog 18 maanden geldig of niet? Dus kan ik gewoon verder oefenen tot april 2016 zonder mijn theorie opnieuw te moeten doen?
Opgoedgeluk

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door Opgoedgeluk »

Hallo,

Ik las reeds iets op dit forum met een gelijkaardige situatie waarbij 'De Rijprof' (=iemand die er iets van weet dus) dit antwoordde:



''Zolang je theorie geldig is (minder dan 3 jaar) kun je een voorlopig rijbewijs aanvragen of laten omwisselen.

Je kunt, na 20 uur rijschool, een bekwaamheidsattest verkrijgen waarmee je een voorlopig rijbewijs kunt aanvragen en waarmee je zonder begeleider mag rijden.
Dat is 18 maand geldig en binnen die periode mag je het praktijkexamen afleggen.

Je hoeft het theorie-examen niet opnieuw te doen en je krijgt opnieuw 18 maand tijd''



Ik denk dus dat dit voor mij ook van toepassing is?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door Benny Stinkens »

Niet helemaal :arrow: er is ondertussen een wetswijziging gebeurd.

Je kan dus wel nog binnen de geldigheid van je huidig voorlopig rijbewijs een ander voorlopig rijbewijs aanvragen.
Het nieuwe voorlopig rijbewijs is dan inderdaad ook nog 18 maanden geldig.

MAAR, als je theorie ouder is dan 3 jaar mag je geen examen afleggen. :!:
Je kan dan wel opnieuw je theorie doen en alsnog examen afleggen. :idea:

Samengevat: je theorie examen mag niet langer dan 3 jaar geleden zijn, anders zul je dit opnieuw moeten doen, ook al is je nieuw voorlopig rijbewijs nog geldig.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Opgoedgeluk

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door Opgoedgeluk »

Dank voor je antwoord, Benny! Dit was heel nuttig. Is er ook een andere manier? Ik las ook dat het via de rijschool anders kan? (Ik ben ook van plan om nog eens 20u te nemen en mijn examen met de rijschool te doen)
Gast

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door Gast »

En stel dat ik mijn theorie toch opnieuw moet doen (wat trouwens geen ramp is, beter dan 3 jaar wachten) moet ik dan 3 maanden wachten eer ik terug een examen kan doen?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door Benny Stinkens »

Opgoedgeluk schreef:Dank voor je antwoord, Benny! Dit was heel nuttig. Is er ook een andere manier? Ik las ook dat het via de rijschool anders kan? (Ik ben ook van plan om nog eens 20u te nemen en mijn examen met de rijschool te doen)
Neen zelfs al ga je met de rijschool op examen, dan nog moet je theorie nog geldig (lees binnen de 3j) zijn. :idea:
Het is jouw portemonnee, maar nog eens 20u lijkt me veel (geld).
Als je in december 2014 veranderd van voorlopig rijbewijs, is dit geldig tot ergens in mei 2016
In dit geval zou ik een aantal uren nemen en veel oefenen, dan moet het te doen zijn.

Ik zeg december om te vermijden dat je "te laat" gaat wisselen want als je het laat verlopen, heb je een probleem.
Als je het in januari doet heb je nog tot juni. :idea:

Je hoeft niet opnieuw 3 maanden te wachten na het wisselen van rijbewijs. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door de rijprof »

De wetgeving is sinds 2/2/14 veranderd. Hetgeen ik schreef dateert van ervoor.

Je rijbewijs vervalt in februari 2015.
Je hebt dus nog een 6-tal maand om examenklaar te geraken.
Waarom zou je het opnieuw uitstellen en trachten om jouw rijbewijs te verlengen?
Als je er goed werk van maakt en je oefent regelmatig zou je toch na enkele weken examenklaar moeten zijn want je hebt reeds eerder 20 uur rijles gevolgd en dan zou je toch een goede basis moeten hebben, anders het je het bekwaamheidsattest niet gekregen.

Tip: niet te lang uitstellen, veel oefenen en in augustus of september het examen doen.
Als je teveel twijfelt kun je misschien eens een evaluatieles met een proefexamen doen bij de rijschool om te kijken hoever je staat en in hoeverre het examen voor jou haalbaar is. Jouw instructeur kan jou zeggen of je weinig, gemiddeld of veel kans maakt om te slagen en ondertussen krijg je ook een check up met eventueel punten ter verbetering.

De nieuwe regeling van 2/2/14 is er net gekomen om het uitstellen in te perken.
Stel niet langer uit dan nodig en als je klaar bent, ga je er voor.

Ga ook eens naar http://www.derijprof.be" target="_blank > zie praktijkexamen
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Opgoedgeluk

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door Opgoedgeluk »

Dikke merci voor jullie antwoorden, ik ben er een heel stuk wijzer uit geworden.

Mijn instructeur van de rijschool heeft na mijn laatste rijles ook gezegd dat ik klaar was voor het examen. Ik ben van nature een zenuwachtig type. Als ik eraan denk dat de examinator vanachter in de auto plaats zal nemen begint mijn voet letterlijk al te trillen op de koppeling. Ook al krijg ik de bevestiging dat ik goed kan rijden, mijn onzeker kantje blijft de kop opsteken.

Ik ga enkele uren rijschool nemen en voor de zekerheid toch mijn rijbewijs omwisselen. Ik zal ook mijn examen maar inplannen en iets bij de apotheek zoeken voor de zenuwen. :roll:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door de rijprof »

Zeer goed plan! Maak er gewoon werk van als je er klaar voor bent.
't Is maar een goed half uurtje en de examinator is ook gewoon een mens die even moet nakijken of je behoorlijk kunt rijden.
Veel succes :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
MisterX334
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 feb 2014, 20:15

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door MisterX334 »

Sorry dat ik dit in topic vraag, maar het leek me de moeite niet op een nieuw te starten.

Mijn voorlopig rijbewijs is namelijk ook al verlopen (van februari dit jaar) nu lees ik op het internet dat ik de rijopleiding enkel kan verderzetten door min 6uur rijschool te volgen maar dat ik mijn voorlopig rijbewijs pas kan halen binnen 3jaar (tellend van februari).

Kan ik gewoon rijschool volgen en dan mijn praktijk terug proberen? Of moet ik toch mijn theorie opnieuw doen zonder een VR te krijgen?

Alvast Bedankt
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door de rijprof »

Vermoedelijk is jouw theorie (max 3 jaar) ook vervallen en dan moet je het opnieuw gaan afleggen.
Attest Theorie + attest 6 u. erkende rijschool en dan kun je met de rijschool het praktijkexamen gaan afleggen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door Benny Stinkens »

* 6 uur praktijk volgen ben je verplicht.
* Indien je theorie meer dan 3 jaar geleden is ben je ook verplicht om opnieuw theorie examen af te leggen.
* De eerst volgende 3 jaar kan je geen voorlopig rijbewijs meer krijgen.

Wat kan je wel nog :idea:
1) opnieuw theorie doen indien nodig.
2) Je verplichte 6 uur rijlessen nemen.
3) Met de rijschool op examen gaan.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
MisterX334
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 feb 2014, 20:15

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door MisterX334 »

Bedankt voor de antwoorden! Mijn theorie is inderdaad al vervallen. Ik heb altijd geoefend met een auto met automatische transmissie en ik kon met deze auto alle manoeuvres en dergelijke goed uitvoeren. Zou het genoeg zijn om 6h te nemen om gewend te geraken aan een manuele transmissie?
Plaats reactie