BE rijbewijs vraagjes.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
transeurope
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2013, 16:25

BE rijbewijs vraagjes.

Bericht door transeurope »

Beste,

Ik ben Kris, 33 jaar en heb enkele vraagjes mbt practische proeven BE rijbewijs.

1) ivm definitie: "gesloten aanhangwagen" ik begrijp dat dit samen dient gelezen te worden met: "zolang het zicht naar achteren alleen door middel van de buitenspiegels van het trekkend voertuig mogelijk is."?

Ik heb een aanhangwagen te leen met opzetstukken (soort van galva roosters); deze wordt getrokken met een bmw x3. In welke mate kan ik deze opzetstukken "afgesloten" maken? De bache die bij de aanhangwagen zit is enkel 30-40cm hoog (dient om gebruikt te worden zonder de opzetstukken). Mag ik de opzetstukken afdekken met een doek? Andere bache? Mag ik de aanhangwagen volladen met bv bussel stro of hooi en bache van 30cm erover?
voorbeeldje van soortgelijke aanhangwagen;
Afbeelding

2) L-teken: ik neem aan dat dit op de aanhangwagen wordt gekleefd. dient dit een bepaalde grote te hebben? Moto L of cf auto L ?

3) Manoeuvre "koppeling en ontkoppeling van de aanhangwagen". Puntje 3 achteruit rijden en koppelen. Mag je hier eveneens uitstappen om te verifiëren of je kort genoeg bij de aanhangwagen zit? (Dit wordt wel vermeld bij manoeuvre achteruitrijden tot een laadkaai ifv de min 30cm) Dient het trekkend voertuig exact onder de koppeling te zitten of mag je de aanhangwagen "bijtrekken" tot de juiste positie? Hoe kan je dit zonder de handrem van de aanhangwagen los te doen? Want de handrem (groep e) van de aanhangwagen mag in se pas los na de aankoppeling (groep B)???

4) Hoe snel mag je op de autostrade of expressweg? 100 of 120? Tarra aanhanger is +- 850; bruto max 3.5ton.

5) De aanhanger dient afgesloten te zijn met als doel ifv de manoeuvres op de spiegels te rijden. Mag je achteruitkijken om de "knik" in te zetten ifv manoeuvre achteruitrijdend een bocht maken?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Mvg,

Kris
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: BE rijbewijs vraagjes.

Bericht door Inazuma »

transeurope schreef: 2) L-teken: ik neem aan dat dit op de aanhangwagen wordt gekleefd. dient dit een bepaalde grote te hebben? Moto L of cf auto L ?
Auto formaat.
Verkrijgbaar in auto-speciaalzaken, auto5 toestanden, of te downloaden vanop gratisrijbewijsonline.be

Moet duidelijk zichtbaar zijn aangebracht "achteraan het voertuig".
Dus achter op de aanhanger, want op het trekkend voertuig gaat dat niet meer duidelijk zichtbaar zijn als je met de combinatie rijdt.
4) Hoe snel mag je op de autostrade of expressweg? 100 of 120? Tarra aanhanger is +- 850; bruto max 3.5ton.
Met een sleep met MTM hoger dan 3500 kg mag je in België maximaal 90 km/u rijden.
(aangezien de aanhanger al 3,5T MTM is, zit je daar altijd boven)

Toegelaten snelheden :
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /170-art11" target="_blank
Gast

Re: BE rijbewijs vraagjes.

Bericht door Gast »

alvast bednkt!
Iemand een idee ifv de ander vraagskes?

Moet donderdag examen afleggen...
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: BE rijbewijs vraagjes.

Bericht door bert.covens »

3). Ja, je mag even uitstappen om de afstand in te schatten. Niet vergeten om de handrem op te trekken voordat je uitstapt, en je portier na uitstappen even te sluiten.
5) Ja, dat mag. Er is mij geen enkele regel (noch in de wegcode, noch in het examenprotocol) bekend die zulks zou verbieden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: BE rijbewijs vraagjes.

Bericht door Gast »

aanhangwagen inpakken in zwarte krimpfolie
en weegbon meenemen ivm de verplichte lading.

geen probleem mee gehad in Leuven
Gast

Re: BE rijbewijs vraagjes.

Bericht door Gast »

Vandaag voor tweede maal examen gaan afleggen en geslaagd.

Eerste keer gebuisd met de proeven gezien ik handrem aanhangwagen bij ontkoppelen pas had opgetrokken nadat ik had afgehangen. Zware fout en dus opnieuw. Overige proeven waren tot dusver wel goed.

Voor de mensen zonder rijschool nog enkele tips die me niet duidelijk waren vanuit de goca pdf.

A1)Bij de proef rijden tot tegen de laadkaai, ontkoppelen, koppelen.
Wat betreft het aankoppelen! De dissel en trekhaak dienen zich min op een meter van elkaar te bevinden vooraleer je de aanhangwagen aankoppelt. Gek genoeg mag voor het aankoppelen de aanhangwagen "bijtrekken" en mag bijgevolg van de aanhangwagen de handrem even afgezet worden.
Als de dissel en trekhaak perfect boven elkaar staan trek je deze terug op. Vervolgens steunwiel indraaien, dissel inklikken en veiligheid checken, dan kabels en op het einde pas de handrem terug af....

A2)Je moet zelf vragen om de electrische controle te doen vlak nadat je tegen de laadkaai bent gereden! Niet ervan uitgaan dat dit gevraagd wordt, noch eerst 150cm vooruit rijden!

A3)Wat betreft de 30cm van de stoep. Deze geldt voor alle wielen! Let dus ook op het trekkend voertuig. (ik had op voorwiel trekker een tolerantiefout bij het eerste examen). De borduur mag geraakt worden tgv het inzetten van de aanhangwagen. Maar de banden mogen niet tegen de stoep "blijven opschuren".
De vermelde lengteafstand van de laadkaai in de brochure (1.5 keer lengte samenstel) kan bijkomend bij wijze van loting vergroot worden! Eerste keer had ik +2m, vandaag een zee van ruimte met +4m. (staat niet in brochure!)
Kijk goed op je klok wanneer je aan de proef begint, 8-9min is genoeg tijd. Het brengt je op je gemak wanneer je van de resterende tijf op de hoogte bent (eerste keer was ik aan het stressen en had uiteindelijk 3min over), vandaag nog geen min over (en niet zo liggen stressen)...

B)Je zit enkel in een verkeerssituatie (bij de manoevres :-) ) wat betreft de proef de wagen afsluiten en naar de winkel gaan en terugkomen en veiligheidsproeven afleggen.
Voor de overige proeven mag je kiezen of je je met of tegen de "rijrichting" in rond het voertuig verplaatst.

C) Ik heb de aanhangwagen afgeschermd met platen en dekzeilen die ik nog liggen had. Dit volstond. Weegbon was niet nodig gezien tarra in mijn geval 930kg.

Mocht me nog iets binnenschieten zal ik het hier nog neerzetten.
Rijschool kost om en bij de 700 euro, is dus zeker de moeite waard om zelf te proberen!

ps Je kan steeds enkele dagen voor het examen al eens langs gaan om je aanhangwagen te laten verifiëren als je niet zeker bent.

Groeten,

Kris
Gast

Re: BE rijbewijs vraagjes.

Bericht door Gast »

Hallo,

Ik rijd momenteel met een auto en caravan, waarvan het samenstel een MTM heeft van exact 3,5 ton. Wij hebben nu een andere auto gekocht, die een hogere MTM heeft, waardoor mijn samenstel boven de 3,5 ton uitkomt.
Ik heb sinds enige weken mijn voorlopig rijbewijs BE en ga binnenkort mijn praktisch examen afleggen, maar ik heb nog een paar bijkomende vraagjes.

1) Kan ik al examen afleggen met mijn huidige combinatie of moet ik wachten op de nieuwe auto (levering pas in 05/2014)? Mijn huidige combinatie mag bestuurd worden met een rijbewijs B, maar zowel het trekkend voertuig als de aanhangwagen voldoen aan de opgesomde voorschriften in de brochure van Goca. Volgens mij staat er niet in dat het verboden is. Ik heb al eens naar een examencentrum gebeld, maar de telefoniste kon me er geen antwoord op geven.

2) Nog een vraagje over de (rechterbuiten)spiegels. In de brochure staat dat er 1 voor de begeleider en 1 voor de bestuurder dient te zijn. Met de caravan rijd ik normaal met 2 buitenspiegels aan elke zijde. Mag ik de (auto)buitenspiegel ter beschikking stellen van de begeleider en dat ik dan zelf enkel de bijkomende caravanspiegel heb of moeten beide spiegels voor mij dienen en dien ik nog een 3de spiegel voor de begeleider te voorzien? Indien ja, enig idee hoe deze er dan dient uit te zien en waar ik die eventueel kan aanschaffen?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: BE rijbewijs vraagjes.

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 1) Kan ik al examen afleggen met mijn huidige combinatie of moet ik wachten op de nieuwe auto (levering pas in 05/2014)? Mijn huidige combinatie mag bestuurd worden met een rijbewijs B, maar zowel het trekkend voertuig als de aanhangwagen voldoen aan de opgesomde voorschriften in de brochure van Goca. Volgens mij staat er niet in dat het verboden is. Ik heb al eens naar een examencentrum gebeld, maar de telefoniste kon me er geen antwoord op geven.
Je mag er mee oefenen met je voorlopige rijbewijs B+E, maar het examen moet je doen met een combinatie die effectief onder B+E valt, en dat is met je huidige combinatie niet het geval.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... 1-t3hs4afd" target="_blank

Artikel 38 §4. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie B + E legt het praktische examen af met een samenstel bestaande uit een voertuig van de categorie B, dat beantwoordt aan de voorwaarden gesteld in § 3, en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten minste 1.000 kg en met een lengte van ten minste 9 m, en dat niet onder de categorie B valt en op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt.

De laadruimte van de aanhangwagen moet bestaan uit een gesloten opbouw die ten minste even breed en hoog is als het trekkende voertuig. De gesloten opbouw mag ook lichtjes minder breed zijn dan het trekkende voertuig, zolang het zicht naar achteren alleen door middel van de buitenspiegels van het trekkende voertuig mogelijk is.

De feitelijke totale massa van de aanhangwagen moet minimaal 800 kg bedragen.

De eventuele lading mag niet bestaan uit ADR producten, noch uit levende dieren of uit producten die misselijkheid veroorzaken. De lading moet degelijk vastgemaakt zijn. De examinator kan, zo nodig, overgaan tot een weging van het samenstel.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: BE rijbewijs vraagjes.

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:2) Nog een vraagje over de (rechterbuiten)spiegels. In de brochure staat dat er 1 voor de begeleider en 1 voor de bestuurder dient te zijn. Met de caravan rijd ik normaal met 2 buitenspiegels aan elke zijde. Mag ik de (auto)buitenspiegel ter beschikking stellen van de begeleider en dat ik dan zelf enkel de bijkomende caravanspiegel heb of moeten beide spiegels voor mij dienen en dien ik nog een 3de spiegel voor de begeleider te voorzien? Indien ja, enig idee hoe deze er dan dient uit te zien en waar ik die eventueel kan aanschaffen?
De voorwaarden voor die buitenspiegels :
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... -t3hs2afd2" target="_blank


Artikel 6

De scholing op basis van een voorlopig rijbewijs is aan de volgende voorwaarden onderworpen :
2° Het voertuig :
f) (...)
als het gaat om een voertuig van de categorie B uitgerust met een gesloten koetswerk of een voertuig van de categorie B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E, van rechtse buitenspiegels zodanig geplaatst dat de bestuurder en de begeleider een voldoende uitzicht hebben op het verkeer van achter en van rechts;


Als de gewone auto-buitenspiegel voldoende zicht geeft " op het verkeer van achter en van rechts" kan je die aan de begeleider laten.
Maar waarschijnlijk heb je natuurlijk net een extra buitenspiegel, omdat de gewone niet volstaat ... en dan moet je een spiegel bij monteren zodat ook de begeleider goed zicht heeft achteruit en naar rechts.

Auto-accessoire winkels hebben doorgaan extra spiegels.
Jonas v

Re: BE rijbewijs vraagjes.

Bericht door Jonas v »

Hallo
Een vraagje moet je aanhangwagen geladen zijn tijdens de examen BE?
Zo ja hoeveel bedraagt dat ?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: BE rijbewijs vraagjes.

Bericht door Inazuma »

Jonas v schreef: 05 aug 2022, 18:57 Hallo
Een vraagje moet je aanhangwagen geladen zijn tijdens de examen BE?
Zo ja hoeveel bedraagt dat ?

Artikel 38 §4. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie B + E legt het praktische examen af met een samenstel bestaande uit een voertuig van de categorie B, dat beantwoordt aan de voorwaarden gesteld in § 3, en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten minste 1.000 kg en met een lengte van ten minste 9 m, en dat niet onder de categorie B valt en op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt.

De laadruimte van de aanhangwagen moet bestaan uit een gesloten opbouw die ten minste even breed en hoog is als het trekkende voertuig. De gesloten opbouw mag ook lichtjes minder breed zijn dan het trekkende voertuig, zolang het zicht naar achteren alleen door middel van de buitenspiegels van het trekkende voertuig mogelijk is.

De feitelijke totale massa van de aanhangwagen moet minimaal 800 kg bedragen.

De eventuele lading mag niet bestaan uit ADR producten, noch uit levende dieren of uit producten die misselijkheid veroorzaken. De lading moet degelijk vastgemaakt zijn. De examinator kan, zo nodig, overgaan tot een weging van het samenstel.



De snelheidsvereiste is enigszins bizar, want een B+E combinatie met aanhanger van MTM ≥1000kg gaat al snel boven 3500 kg MTM vd sleep zitten ... waardoor je maar 90 màg :!:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: BE rijbewijs vraagjes.

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef: 05 aug 2022, 22:38 De snelheidsvereiste is enigszins bizar, want een B+E combinatie met aanhanger van MTM ≥1000kg gaat al snel boven 3500 kg MTM vd sleep zitten ... waardoor je maar 90 màg :!:
Bij het gewone rijbewijs B examen heb je dezelfde snelheidsvereiste.

Waarschijnlijk om geen gezeur te krijgen dat bij een gewoon rijbewijs B examen het voertuig minstens 100 km/u moet kunnen rijden.
En een B+E examen afgelegd wordt met een "rijbewijs B voertuig".
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie