attest nog inwisselbaar bij opnieuw behaalde theorie?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Zohr

attest nog inwisselbaar bij opnieuw behaalde theorie?

Bericht door Zohr »

Hallo iedereen

Ik heb een vraag over mijn voorlopig rijbewijs (36m) en mijn attest. Mijn voorlopig rijbewijs is nog geldig tot 1 juli 2013, maar mijn theorie is al vervallen in oktober 2012. In de afgelopen (bijna) 3 jaar heb ik 24 uur rijles gevolgd, en daarvoor een attest behaald. Dat attest heb ik echter nog niet ingewisseld voor een rijbewijs 18m. Ik heb al begrepen dat ik dat attest nu niet meer kan inwisselen aangezien mijn theorie vervallen is. Ik zou nu mijn theorie-examen opnieuw willen doen, zodat ik als mijn voorlopig rijbewijs vervalt meteen een nieuw voorlopig kan gaan halen. Blijven de uren rijschool die ik gevolgd heb dan ook nog geldig voor dat voorlopig rijbewijs? Met andere woorden, kan ik als ik opnieuw geslaagd ben voor mijn theorie mijn attest inwisselen voor een rijbewijs van 18m? Of moet ik opnieuw 20 uur rijschool volgen?

Extra info: het attest kreeg ik in 2011.

Hopelijk kan iemand me helpen met mijn vraag. Alvast bedankt.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: attest nog inwisselbaar bij opnieuw behaalde theorie?

Bericht door bert.covens »

Je kan nog praktijkexamen afleggen binnen de geldigheid van je voorlopig rijbewijs. Dus tot 1 juli 2013. Dat het attest geslaagd in je theorie-examen vervallen is, speelt daartoe geen rol. Na die datum, moet je sowieso opnieuw theorie-examen afleggen.

Artikel 16

De gevolgde lesuren in een rijschool worden in aanmerking genomen gedurende een termijn van drie jaar te rekenen vanaf de datum waarop met de lessen werd begonnen.


Wanneer ben jij precies met die 24 lesuren in een erkende rijschool begonnen?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: attest nog inwisselbaar bij opnieuw behaalde theorie?

Bericht door Inazuma »

Zohr schreef: Ik heb een vraag over mijn voorlopig rijbewijs (36m) en mijn attest. Mijn voorlopig rijbewijs is nog geldig tot 1 juli 2013, maar mijn theorie is al vervallen in oktober 2012. In de afgelopen (bijna) 3 jaar heb ik 24 uur rijles gevolgd, en daarvoor een attest behaald. Dat attest heb ik echter nog niet ingewisseld voor een rijbewijs 18m. Ik heb al begrepen dat ik dat attest nu niet meer kan inwisselen aangezien mijn theorie vervallen is. Ik zou nu mijn theorie-examen opnieuw willen doen, zodat ik als mijn voorlopig rijbewijs vervalt meteen een nieuw voorlopig kan gaan halen.
Dat kan, als je opnieuw theorie succesvol aflegt, en het binnen de 3 jaar doet van het begin van de rijschoollessen.
Blijven de uren rijschool die ik gevolgd heb dan ook nog geldig voor dat voorlopig rijbewijs?
Die blijven 3 jaar gelden.
Met andere woorden, kan ik als ik opnieuw geslaagd ben voor mijn theorie mijn attest inwisselen voor een rijbewijs van 18m?
Dat kan dus, als je het tijdig doet ...


Tip :
- ophouden met uitstellen ...
- er zijn intussen een aantal wijzigingen aan de wegcode geweest -> theorie opnieuw leren
Zohr

Re: attest nog inwisselbaar bij opnieuw behaalde theorie?

Bericht door Zohr »

Bedankt voor jullie snelle reacties!
bert.covens schreef:
Wanneer ben jij precies met die 24 lesuren in een erkende rijschool begonnen?
Ik heb in juli 2010 12 lessen gevolgd, en in augustus 2011 heb ik nog eens 12 lessen gevolgd. In die laatste periode kreeg ik ook mijn attest. Als ik alles goed begrepen heb dan kan ik dus voor augustus mijn attest inwisselen voor een rijbewijs 18maanden omdat mijn rijschooluren dan nog geldig zijn, mits ik opnieuw mijn theoretisch haal. Klopt dat?

Ik vraag me enkel nog af of ik, stel dat ik bv in april opnieuw slaag voor mijn theoretisch, dan meteen al mijn attest mag inwisselen terwijl mijn voorlopig eigenlijk nog geldig is. Kunnen jullie me daar meer over vertellen?
Inazuma schreef:
Tip :
- ophouden met uitstellen ...
- er zijn intussen een aantal wijzigingen aan de wegcode geweest -> theorie opnieuw leren
Dank je wel voor de tips, ik zal er zeker rekening mee houden!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: attest nog inwisselbaar bij opnieuw behaalde theorie?

Bericht door Inazuma »

Zohr schreef: Ik heb in juli 2010 12 lessen gevolgd, en in augustus 2011 heb ik nog eens 12 lessen gevolgd. In die laatste periode kreeg ik ook mijn attest. Als ik alles goed begrepen heb dan kan ik dus voor augustus mijn attest inwisselen voor een rijbewijs 18maanden omdat mijn rijschooluren dan nog geldig zijn, mits ik opnieuw mijn theoretisch haal. Klopt dat?
Wel uitkijken dat je (aantoonbaar) minstens de laatste 20 uren minder dan 3 jaar geleden gevolgd hebt.
Als er op je attest een datum van aanvang van de lessen staat, ga dan zeker voor die datum + 3 jaar, je voorlopig rijbewijs laten vervangen.

Aangezien je niet meer gaat uitstellen, gaan die paar dagen / weken het verschil niet maken op de volgende 1,5 jaar :wink:
Ik vraag me enkel nog af of ik, stel dat ik bv in april opnieuw slaag voor mijn theoretisch, dan meteen al mijn attest mag inwisselen terwijl mijn voorlopig eigenlijk nog geldig is. Kunnen jullie me daar meer over vertellen?
Je kan een nog geldig voorlopig rijbewijs B met begeleider, omwisselen voor eentje zonder begeleider (mits die 20 uren + nog geldig bekwaamheidsattest + theorie opnieuw uiteraard).
Musamim

Re: attest nog inwisselbaar bij opnieuw behaalde theorie?

Bericht door Musamim »

In 2020 heb ik 12 uur theorielessen gevolgd bij een erkende rijschool. Helaas kon ik door bepaalde omstandigheden het theorie-examen niet afleggen bij het examencentrum. Mijn attest verloopt in oktober. Ik wil graag weten of mijn 12 uur theorielessen kunnen worden verlengd, zodat ik opnieuw het examen kan afleggen, of dat ik opnieuw de volledige 12 uur theorielessen moet volgen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: attest nog inwisselbaar bij opnieuw behaalde theorie?

Bericht door Inazuma »

Musamim schreef: 20 sep 2023, 20:04 Mijn attest verloopt in oktober. Ik wil graag weten of mijn 12 uur theorielessen kunnen worden verlengd,
Neen

Als je een attest nodig hebt dat je theorielessen volgde, zal je
of het attest moeten gebruiken voor het vervalt (3 jaar geldig)
of opnieuw theorielessen moeten volgen
Plaats reactie