(On)terecht gebuisd voor praktisch examen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Yasmin

(On)terecht gebuisd voor praktisch examen

Bericht door Yasmin »

Hallo!

Ik heb net mijn rijexamen afgelegd en was verrassend genoeg gebuisd. Mijn begeleider en ik vonden allebei dat het geweldig ging en dat het een bijna foutloos parcours was. Mijn examinator dacht daar blijkbaar anders over en buisde me. Dit waren haar redenen:
1. Ik drukte te vaak mijn koppeling in.
2. Ik nam één bocht te scherp (er was geen ander verkeer dat ik kon hinderen en het ging om één van de zovele bochten)
3. Ik remde te laat af om een zijstraat te halen (slechts één maal gebeurd en er was geen verkeer dat ik kon hinderen)

Ik vind deze beslissing onterecht. Kan ik hier iets aan doen of zijn deze redenen toch zwaar genoeg om mij te buizen?

Groeten, Yasmin
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: (On)terecht gebuisd voor praktisch examen

Bericht door bert.covens »

Wanneer je niet akkoord gaat met de beslissing die een examinator neemt, zie hier de geschillenprocedure:
GOCA schreef: EERST
U wendt zich tot de verantwoordelijke van het examencentrum. Iets kalm bespreken kan veel oplossen.



NADIEN
Indien u met vragen blijft zitten kunt u zich richten tot de directie van de onderneming waartoe het examencentrum behoort.



UITEINDELIJK
De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer staat steeds ter uwer beschikking.

Contactdienst : Directie Certificatie en Inspectie

"City Atrium"
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel

klachten@mobilit.fgov.be



Bovendien zijn in elk centrum speciale brievenbussen voorzien, waarin u zowel klachten als suggesties kunt deponeren. De inhoud van deze brievenbussen wordt regelmatig nagezien om passende regelingen te kunnen treffen.



U bent uitgesteld op het praktijkexamen ?

VerhaalprocedureNa tweemaal niet slagen voor het praktijkexamen mag u, binnen 15 dagen na het examen, in beroep gaan tegen de genomen beslissing door een aangetekend verzoekschrift te richten aan de Voorzitter van de ‘Beroepscommissie', Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.

Voor hogervermeld verzoekschrift dient, via overschrijving op het rekeningnummer BE766-792-003921-95, een bedrag van € 12,50 betaald te worden met de vermelding: "Beroepscommissie", naam, voornaam en geboortedatum.

Het verzoekschrift moet de naam, voornaam en geboortedatum van de kandidaat vermelden, alsmede het examencentrum waar het examen werd afgenomen en de datum daarvan. Het moet door de kandidaat ondertekend worden en met redenen omkleed zijn door feiten die alleen betrekking hebben op de personen en de omstandigheden van plaats, tijd en procedure waaronder het examen werd afgelegd.



Het verzoekschrift moet verstuurd worden naar:

Beroepscommissie van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer
City Atrium
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel
Ik vrees dat het weinig zin heeft om NU nog je resultaat te betwisten. Zeker niet omdat je de koppeling blijkbaar teveel intrapt. Je veroorzaakt hierdoor onnodige slijtage. En ik verzeker je, een koppelingsplaat voortijdig moeten vervangen, zijn kosten die lelijk tegenvallen. En als 't eventjes ferm tegenzit, kan onnodig ontkoppelen zelfs controleverlies over je wagen veroorzaken. Met alle gevolgen vandien. Dat van die koppeling op zich, is dus eigenlijk al genoeg reden om gebuisd te zijn ....

Het is trouwens net 1 van de dingen waarvan we weten dat ze vaak verkeerd door de begeleider aangeleerd worden. Je kan dit soort dingen ondermeer terugvinden in het praktijkboek. Neem het mss eens door, samen met je begeleider:

DOWNLOAD HET PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER, en op de website van http://www.derijprof.be" target="_blank, vind je onder het hoofdstuk rijtechnieken ook al aardig wat informatie daarover.

Met betrekking tot punt 2. Om 1 of andere reden, kwam je op het verkeerde weggedeelte terecht. Het kan best zijn dat er net geen tegenligger kwam aangereden. Maar dat neemt nog niet weg dat een examinator daar terecht een opmerking over mag maken. Ergens heb je toch een inschattingsfout gemaakt. Louter een stuurfout? Of was je snelheid ook onaangepast? Dat het om slechts 1 van de zovele bochten tijdens je examenrit gaat, maakt daarbij niet bijster veel uit. Het is een kanjer van een cliché. Maar er liggen er genoeg op het kerkhof omdat ze welgeteld 1 bocht misten, of welgeteld 1 x een voorrang negeerden, of welgeteld 1 boom of verlichtingspaal (van de zovele op hun traject) ramden ...

Kortom: in het verkeer laat je niks aan het toeval over. En het moet te danken zijn aan je rijvaardigheid en verkeersinzicht dat je heelhuids thuiskomt, ipv aan een chanseke dat er net geen anderen in de buurt waren....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
bayern9
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 feb 2012, 22:30

Re: (On)terecht gebuisd voor praktisch examen

Bericht door bayern9 »

Bij de 1ste opmerking is men sowieso automatisch gebuisd. Misschien klopt de eerste stelling niet. Alleen als deze niet klopt, ben je onterecht gebuisd.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: (On)terecht gebuisd voor praktisch examen

Bericht door GRO »

Het probleem is zoals we in ons praktijkboek aanhaalden:
Begeleiders leren (met de beste bedoelingen) vaak zaken verkeerd aan.

Tijdens het examen doet de jongere het zoals de begeleider het (verkeerd) heeft aangeleerd.
De jongere en de begeleider beweren dat het examen perfect is verlopen.
En toch geeft de examinator (terecht) onvoldoende.

Een gouden raad: leer je rijden met een begeleider, verplicht hem dan om ons praktijkboek eerst door te nemen, zodat hij weet wat allemaal anders moet dan de eigen rijstijl die hij in de loop der jaren zelf heeft aangekweekt.

DOWNLOAD HET PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER
Gast

Re: (On)terecht gebuisd voor praktisch examen

Bericht door Gast »

Wat brengt het allemaal op klacht indienen?? Zij die het examen doen met jou wat ze willen geloof me. Zij hebben de macht over jou en het is een machtsspelletje en geldkwestie! Heb het zelf meegemaakt en mijn begeleider zei me, je hebt echt goed gereden, terwijl da kalf de examinator er anders over besliste. Ze kon niet op mijn kop zeker of what ever??? Zit aan bekan 3000 euro voor een rijbewijs B???? Ben ik al beter dat ik voor de kamion ga aja? Triestig gesteld met dat wereldje vind ik en meer en meer hoort ge die verhalen dat het gewoon puur om geld draait.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: (On)terecht gebuisd voor praktisch examen

Bericht door Stefan Peeters »

Begrijpend lezen is misschien nog wat te hoog gegrepen maar probeer het bericht van GRO boven jouw klaagzang eens te ontcijferen...

En je kan misschien voor een "kamion"rijbewijs gaan, maar dan zal je toch eerst moeten slagen voor je rijbewijs B.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie