Kan ik een klacht indienen tegen een examinator?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
yas

Kan ik een klacht indienen tegen een examinator?

Bericht door yas »

Ik heb net mijn rij-examen afgelegd met de rijschool en werd na 2 minuten gestopt.

De fout die ik beging was bij het oprijden van een drukke baan waar je 70 mag rijden. Er kwam een auto die ik voorliet gevolgd door aan redelijk gat en daarna een vrachtwagen. Ik draaide in voor de vrachtwagen, waar tijd voor was maar gaf daarna niet genoeg gas waardoor de vrachtwagen wat dichter kwam. De examinator deed of ik ons net bijna allemaal vermoord had en legde het examen meteen stil.

Ik besef dat ik qua defensief rijden wellicht beter de vrachwagen voor had gelaten, maar vind niet dat ik een fout heb begaan die het stilleggen van het examen rechtvaardigt. Mijn instructor vond het ook een sterk overdreven beslissing en zij dat hij er de hoofd-examinator over zou aanspreken. Hij zij ook dat andere examinatoren dit niet zouden hebben gedaan.

Heeft het zin om een klacht in te dienen, zoja hoe? Wat voor gevolgen kan dit hebben? Liefst zou ik mijn geld terug krijgen en dat dit gevolgen heeft voor de examinator, maar dat is wellicht een onrealistische hoop.

Kan ik ook eisen dat ik volgende keer dat ik examen doe het met een andere examinator is?

vriendelijke groeten.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Kan ik een klacht indienen tegen een examinator?

Bericht door Benny Stinkens »

Mijn instructor vond het ook een sterk overdreven beslissing en zij dat hij er de hoofd-examinator over zou aanspreken.
Heeft hij dat dan ook gedaan :?:
Want dat moet onmiddelijk na het examen gebeuren, en je instructeur zou dat zeker moeten weten :idea:

Oordelen of dit terecht was, al dan niet kunnen we niet.
We waren er namelijk niet bij.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
yas

Re: Kan ik een klacht indienen tegen een examinator?

Bericht door yas »

Mijn instructeur heeft niet meteen klacht ingediend nee. Dat dat meteen moest wist ik niet, hij zij dat hij het wel nog vandaag ging doen maar dat ik er niet veel van moest verwachten en het weinig of niets zou veranderen. Ik vertrouw wel op het oordeel van mijn instructeur want ik heb daar een goede band mee, dus wilde zelf niets ondernemen.

Het is inderdaad helaas onmogelijk voor derden om de situatie in te schatten wat mij doet denken dat ik toch niks ga bereiken met een klacht.

Maar dus mijn vraagt blijft staan, kan ik eisen een andere examinator te hebben volgende keer?
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Kan ik een klacht indienen tegen een examinator?

Bericht door ebo »

Gaat je klacht over de examenuitslag of over de examinator ?

Je moet direct na het examen naar de hoofdexaminator met een klacht over het resultaat van het examen.
Ben je daar dan nog niet tevreden mee kan je een verhaalprocedure opstarten:
http://www.goca.be/nl/p/Klachten" target="_blank
( let vooral op het punt dat de verhaalprocedure slechts van toepassing is na 2x niet slagen )

Maar een examinator is ook een werknemer bij een bedrijf.
Je kan dus ook contact opnemen met de hoofdexaminator of bedrijfsleider van het examencentrum indien je een klacht hebt over de persoon en niet het examen. Er is een groot verschil tussen de twee. Je klacht moet dan ook gaan over de persoon.
In dit geval zou je klacht zijn dat de examinator zijn werk niet goed gedaan heeft of zich onpassend heeft gedragen.

Dat kan ik uit je verhaal niet opmaken.
Alleen dat je het niet eens bent met zijn beoordeling tijdens de rit.
Dat valt voor mij toch onder een klacht over de examenuitslag.


Zover ik weet kan je zelf niet bepalen welke examinator je al dan niet krijgt.
Gast

Re: Kan ik een klacht indienen tegen een examinator?

Bericht door Gast »

Na de kans te hebben gehad wat af te koelen lijkt het me volstrekt nutteloos om te gaan klagen ondanks dat ik vind dat ik niet juist behandeld ben. Het blijft een subjectieve zaak waar een buitenstaander niet over kan oordelen. Mijn instructeur zegt nu ook dat het weinig zin heeft te gaan klagen, al zeker omdat ik bij hetzelfde examencentrum nog examen ga moeten doen.

Ik heb intussen een nieuwe afspraak kunnen maken over 2 weken met het examencentrum en die hebben mij verteld dat ik automatisch een andere examinator zal hebben.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Kan ik een klacht indienen tegen een examinator?

Bericht door wooter »

Bekijk het vanuit het oogpunt van de examinator. Op een zeker moment zal hij zenuwachtig geworden zijn omdat er een vrachtwagen nadert en jij als bestuurder niet de kunde hebt om voldoende te versnellen, ingegrepen hebben en vanaf dat hij ingrijpt is het examen gedaan.
Houda

Re: Kan ik een klacht indienen tegen een examinator?

Bericht door Houda »

Ik heb vandaag 03/02/2022 mijn praktijk examen afgelegd. Mijn begeleider zat naast mij en de examinator zat van achter. Ik ben niet geslaagd voor mijn examens en heb geen enkel fout begaan! Volgens de examinator keek ik niet genoeg naar link en recht en over mijn schouders. Ook heb ik volgens de examinator mijn pinker niet gebruikt bij het parkeren. Dit klopt helemaal niet. Mijn begeleider heeft alles gezien en geeft duidelijk aan dat mijn volledige rit heel goed was en dat ik geen enkel fout heb begaan. Ik vind dit niet kunnen. Telkens weer laten ze mij voor niets buizen. Is dit omdat ik een hoofddoek draag??? Volgende week heb ik weer een afspraak dus ik ben benieuwd naar mijn uitslag!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Kan ik een klacht indienen tegen een examinator?

Bericht door Benny Stinkens »

Het dragen van een hoofddoek heeft daar niets mee te maken.
Tenzij je hoofddoek je zicht naar links of rechts belemmerd.

Dit valt op te lossen door goed je hoofd naar links of rechts te bewegen als je over je schouders kijkt. :idea:
kijktechniek is heel belangrijk op je examen.

Over je begeleider kan ik weinig zeggen (ik was er namelijk niet bij) maar het kan ook zijn dat hij of zij misschien zelf dingen over het hoofd ziet.
Als jij rijdt naar zijn/haar normen kan dat in hun ogen wel dan foutloos zijn, maar dat wil niet zeggen dat het voor het examen ook zo is. :idea:

Wat staat er zoal op je resultatenblad :?:
Ik vermoed meer dan alleen maar niet over de schouder kijken en een keer niet pinken bij parkeren :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
NeGeNdUuSt
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 mei 2021, 08:49

Re: Kan ik een klacht indienen tegen een examinator?

Bericht door NeGeNdUuSt »

In de meeste gevallen heeft een examinator bij het rechte eind om iemand te moeten buizen, bij 2 onvoldoendes tijdens de rit kan het al genoeg om nog eens te mogen terugkomen. een klacht indienen heeft in mijn ogen weinig zin door het feit dat je met harde bewijzen naar buiten moet komen & een hoofdexaminator zal eerder de woorden geloven van zijn eigen mensen dan van mensen die komen testen. ,dat is toch mijn ervaring ermee!.
Examengast

Re: Kan ik een klacht indienen tegen een examinator?

Bericht door Examengast »

NeGeNdUuSt schreef: 04 feb 2022, 08:04 een hoofdexaminator zal eerder de woorden geloven van zijn eigen mensen dan van mensen die komen testen. ,dat is toch mijn ervaring ermee!.
Is toch logisch, de examinator is de enige objectieve persoon in de auto
NeGeNdUuSt
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 mei 2021, 08:49

Re: Kan ik een klacht indienen tegen een examinator?

Bericht door NeGeNdUuSt »

Examengast schreef: 01 apr 2022, 21:36
NeGeNdUuSt schreef: 04 feb 2022, 08:04 een hoofdexaminator zal eerder de woorden geloven van zijn eigen mensen dan van mensen die komen testen. ,dat is toch mijn ervaring ermee!.
Is toch logisch, de examinator is de enige objectieve persoon in de auto
klopt ook helemaal wat je zelf, persoonlijk ben ik nog altijd voorstander van een dashcam in de auto die de hele examenrit opneemt in het geval dat je het niet eens zou zijn. ,dan is het achteraf niet woord tegen woord, in gent kan ik er u een paar opnoemen die je niet wil tegenkomen tijdens een examenrit het maakt niet uit voor welke rijbewijs dan ook.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Kan ik een klacht indienen tegen een examinator?

Bericht door Benny Stinkens »

Dashcam is nog steeds zinloos.
Je kan niet het verkeer voor jou, naast jou en achter jou filmen en dan nog de handelingen van de kandidaat zelf. :idea:

Met een dashcam heb je dus nog maar het halve verhaal.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
NeGeNdUuSt
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 mei 2021, 08:49

Re: Kan ik een klacht indienen tegen een examinator?

Bericht door NeGeNdUuSt »

Met een dashcam heb je dus nog maar het halve verhaal.
[/quote]

Daar ben ik het ook helemaal met jou eens. maar het zou wel kunnen gebruikt worden als hulpmiddel dan Wel enkel in het voertuig om het gedrag van de kandidaat/Examinator te kunnen beoordelen in het geval dat het tot een klacht zou komen. In het examencentrum sbat sint denijs lopen er daar heel veel rond die graag hun ego & macht boven de kandidaat stellen. ik heb zo ene gehad op mijn examen voor de moto, en een maat van mij heeft hem 2 a 3x gehad.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Kan ik een klacht indienen tegen een examinator?

Bericht door Benny Stinkens »

Je mag volgens mij niet zomaar een examinator filmen. (privacy)
Vraag maar eens aan een examinator zijn/haar naam voor het examen.
Je zult te horen krijgen dat je daar geen zaken mee hebt, laat staan dat je hem mag filmen. :idea:

Terecht trouwens. :idea:
Er zijn namelijk ook mensen die als ze gebuisd zijn wraak willen nemen op een examinator via de gekste wegen.
En dit terwijl de examinator de kandidaat terecht gebuisd heeft, maar de kandidaat het niet kan of wil aanvaarden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
NeGeNdUuSt
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 mei 2021, 08:49

Re: Kan ik een klacht indienen tegen een examinator?

Bericht door NeGeNdUuSt »

Benny Stinkens schreef: 02 apr 2022, 23:20 Je mag volgens mij niet zomaar een examinator filmen. (privacy)
Vraag maar eens aan een examinator zijn/haar naam voor het examen.
Je zult te horen krijgen dat je daar geen zaken mee hebt, laat staan dat je hem mag filmen. :idea:

Terecht trouwens. :idea:
Er zijn namelijk ook mensen die als ze gebuisd zijn wraak willen nemen op een examinator via de gekste wegen.
En dit terwijl de examinator de kandidaat terecht gebuisd heeft, maar de kandidaat het niet kan of wil aanvaarden.
Opnieuw ben ik het 100% met jou eens, toen ik mijn examen wou doen voor de moto in Gent , had de rijschool waar ik mijn opleiding had gevolgd gezegd breng uw dashcam zeker niet mee naar het examencentrum om geen problemen te krijgen met de persoon die het examen moet afnemen. later in het jaar in Eeklo had ik het gevoel dat ik hem wel mocht gebruiken van de examinator maar heb het toen vanuit mij zelf ook niet gedaan.
Plaats reactie