Drukke oversteekplaats voor fietsers

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
curieuzeneus
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2010, 17:30

Drukke oversteekplaats voor fietsers

Bericht door curieuzeneus »

Regelmatig kom ik een oversteekplaats voor fietsers (evenwijdige rij blokjes met daarnaast een zebrapad voor voetgangers) tegen, beide op een verhoging (aangeduid met F87, geen A14). Geen van beide oversteekplaatsen is aangeduid met F49 of F50. Voor de fietsers zijn er haaietanden en een bordje B1.

Het probleem dat zich vaak voordoet is dat, eens je inhoudt om een fietser over te laten, er vaak enkele 'extra' beginnen over te steken. Zij redeneren wellicht dat ik 'nu toch al stilsta en ik hen er ineens best ook doorlaat'. Als dat dan lukt, volgt soms een hele zwerm twijfelaars en soms leidt dat tot wrevel bij mijn achterliggers.

Er staat in de website over dit soort plaatsen:
Een bestuurder mag een OVERSTEEKPLAATS VOOR FIETSERS en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.

Een bestuurder hoeft GEEN voorrang te verlenen aan een fietser die gebruik wil gaan maken van een oversteekplaats voor fietsers. (Wel voorzichtig zijn om ongevallen te voorkomen).

Een bestuurder moet WEL voorrang verlenen als een fietser zich al op deze oversteekplaats bevindt.
Ik vraag me al een tijdje af:

- Kan en/of moet je zo'n impasse breken of laat je maar beter begaan ?

- Ik zou denken dat dat bordje B1 aan de fietser oplegt om te wachten indien zijn oversteekmaneuver andere weggebruikers moet doen afremmen of uitwijken. Als ik bv. 30 km/h rij en die fietser op 30m zie aankomen, ziet hij mij dus evengoed en is het dan de bedoeling dat hij toch nog mag beginnen 'zich op de oversteekplaats te bevinden' waardoor hij plots voorrang krijgt ?
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Drukke oversteekplaats voor fietsers

Bericht door ebo »

F49, F50 zijn niet noodzakelijk opdat de oversteekplaatsen als zodanig gelden, de wegmarkeringen zijn daarvoor al voldoende.
Daaruit volgt dat je als autobestiuurder voorrang moet verlenen aan de voetgangers die gebruik maken van de oversteekplaats of op het punt staan dat te doen.
Maar fietsers enkel indien zij zich reeds op de oversteekplaats bevinden.

De fietser die het B1 bord tegenkomt in zijn rijrichting en aan zijn rechterkant hoort te stoppen en aan jou voorrang te verlenen.
Het feit dat je gestopt bent voor een voetganger of andere fietser betekend niet dat je dan geen voorang meer zou hebben.
Maar in praktijk kom je inderdaad vaak tegen dat ze gewoon kijken of ze kunnen doorrijden en dat dan ook gewoon doen.

Het komt neer op iets heel simpels,
het is niet omdat zij niet aan hun plicht tot voorrang verlenen voldoen dat je ze mag omverrijden.
Anders gezegd, dat zij niet voldoen aan hun plicht voorrang te verlenen ontslaat jou niet van de verplichting die oversteekplaats met de nodige voorzichtigheid te benaderen en over te steken teneinde alle ongevallen te voorkomen.

Wat je daadwerkelijk moet doen op zo'n moment kan niemand je vertellen, dat moet je voor jezelf uitmaken.
Afhankelijk van de snelheid en afstand van jezelf en de fieters moet je beoordelen of zij op tijd kunnen stoppen en dan mag je verder rijden, je hebt voorrang. Als je echter denkt 'dat komt niet goed' kan je beter je voorrang maar een keer achterwege laten en ongevallen vermijden. Kleine bedenking daarbij: fietsen hebben ook remmen :wink:
Inazuma
Berichten: 11379
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Drukke oversteekplaats voor fietsers

Bericht door Inazuma »

Een bord B1 Afbeelding aan de oversteekplaats verandert de ganse situatie.

Niet de regel inzake deze oversteekplaatsen geldt dan nog, maar het verkeersteken B1 : voorrang verlenen , zonder bijkomende bepalingen voor fietsers die reeds op de oversteekplaats zijn - deze blijven voorrangsplichtig !
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Drukke oversteekplaats voor fietsers

Bericht door ebo »

Begrijp ik goed dat je zegt dat de aanwezigheid van een B1 voor de fietsers betekend dat de bepaling van een oversteekplaats niet meer zou gelden ?
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Drukke oversteekplaats voor fietsers

Bericht door wooter »

De bepaling blijft natuurlijk gelden, maar is quasi nutteloos want door de B1 worden fietsers sowieso verplicht om voorrang te geven. Als automobilist moet je natuurlijk voorrang geven aan de fietsers die zich al op de oversteekplaats bevinden, maar dat zou rechtstreeks betekenen dat deze fietsers het bord B1 al genegeerd zouden hebben.

Ik weet niet hoe je dit best oplost tijdens een examen, maar bij normaal verkeer nader ik en vertraag ik en claxonneer ik als een fietser toch het bord B1 negeert. Ik krijg graag voorrang, en durf het soms ook afdwingen, maar niet ten koste van een ongeval.
Inazuma
Berichten: 11379
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Drukke oversteekplaats voor fietsers

Bericht door Inazuma »

ebo schreef:Begrijp ik goed dat je zegt dat de aanwezigheid van een B1 voor de fietsers betekend dat de bepaling van een oversteekplaats niet meer zou gelden ?
Inderdaad.
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.

Het voorrangsbord B1 gaat dus boven de verkeersregel 40ter, vierde lid,
aangezien de bepalingen daarin tegenstrijdig zijn aan de betekenis van de B1 : voorrang verlenen [zonder bijkomende bepalingen of uitzonderingen]


Op een voorrangsweg worden de voorrang hebbende bestuurders ook niet plots voorrangsplichtig tegenover wie een B1 voor de neus kreeg, maar reeds begonnen is de voorrangsweg over te steken ...
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Drukke oversteekplaats voor fietsers

Bericht door ebo »

Voor de fietsers zijn er haaietanden en een bordje B1.
We hebben het erover dat de fietser een B1 tegenkomt,
niet het verkeer op de weg die de fietser via een oversteekplaats kruist.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Drukke oversteekplaats voor fietsers

Bericht door Wouter »

Ebo: lees de laatste opmerking van Inazuma nog eens goed, ik denk dat je ze verkeerd begrepen hebt.

Hij maakt even de vergelijking alsof de fietsers niet aan een oversteekplaats staan, maar uit "een gewone weg komen" en een B1 zien. (denk ik toch...).
Volgens mij om duidelijk te maken dat, aangezien een B1 overal hetzelfde betekent (of dat nu op een "gewone weg" of een oversteekplaats is), fietsers die een B1 zien ook op een oversteekplaats dus geen voorrang als ze al op de oversteekplaats zijn.
De bepalingen over een oversteekplaats zeggen dan misschien wel iets anders, maar dat zijn regels. De betekenis van het bord gaat boven die regels.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Drukke oversteekplaats voor fietsers

Bericht door ebo »

hebben ook op een oversteekplaats de fietsers die een B1 hadden dus geen voorrang als ze al op de oversteekplaats zijn.
Hoe kom je hierbij ?
De fietser die een B1 tegenkomt moet voorrang verlenen aan de bestuurders op de weg die hij via de oversteekplaats wil oversteken.
Maar eenmaal die oversteekplaats opgereden heeft die fietser toch weer voorrang gezien hij zich op dat moment op de oversteekplaats bevindt.
Dat hij via een B1 op de oversteekplaats komt wijzigd toch niets aan de definitie van die oversteekplaats en dus de verplichting van het dwarsverkeer om aan hem voorrang te verlenen eenmaal hij zich op die oversteekpaats bevindt ?

De voorrang van een fietser op een oversteekplaats voor fietsers wordt bepaald door het feit dat het een oversteekplaats is.
De hoedanigheid van de weg waarlangs de fietser die oversteekplaats bereikt, wel of geen fietspad, wel of geen B1, wel of geen B5,
veranderd toch niets aan de bepalingen van de oversteekplaats zelf ?
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Drukke oversteekplaats voor fietsers

Bericht door ebo »

Foto 1
Afbeelding

Foto 2
Afbeelding

Bon, is dan wel een B5 stopbord en geen B1 maar komt op hetzelfde neer.

Eerste foto komt de fietser (bestuurder) uit een verplicht fietspad.
( is niet zichtbaar op de foto maar er staat aan het begin een D7 bord )
De fietser komt een B5 stopbord tegen.
Hij moet dus stoppen en voorrang verlenen vooraleer hij de oversteekplaats mag oprijden.

De tweede foto is vanuit de positie van het dwarsverkeer welke de oversteekplaats tegenkomt.
Dit dwarsverkeer moet voorrang verlenen aan de fietsers die zich op de oversteekplaats bevinden.


De aanwezigheid van een B5 of B1 voor de fietser wijzigd toch niets aan zijn voorrang op de oversteekplaats zelf ?
Laatst gewijzigd door ebo op 26 jun 2012, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11379
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Drukke oversteekplaats voor fietsers

Bericht door Inazuma »

ebo schreef:Hoe kom je hierbij ?
Art 6.2 tiens ...
De fietser die een B1 tegenkomt moet voorrang verlenen aan de bestuurders op de weg die hij via de oversteekplaats wil oversteken.
Inderdaad.
Dat is de betekenis van de B1.
Maar eenmaal die oversteekplaats opgereden heeft die fietser toch weer voorrang gezien hij zich op dat moment op de oversteekplaats bevindt.
Neen, de fietser moet nog steeds de B1 opvolgen en voorrang verlenen.
Dat hij via een B1 op de oversteekplaats komt wijzigd toch niets aan de definitie van die oversteekplaats en dus de verplichting van het dwarsverkeer om aan hem voorrang te verlenen eenmaal hij zich op die oversteekpaats bevindt ?
Aangezien de bepalingen van een B1 en 40ter 4de lid anders en bovendien tegenstrijdig zijn inzake de voorrang, gelden de bepalingen bij de B1.
Art 6.2 ...

Van zodra de voorrang op een plaats geregeld wordt met voorrangsborden, gelden de voorrangsregels er niet meer.
(behalve indien beide partijen een B1 of B5 hebben, dan geldt terug de voorrang van rechts ...)
Inazuma
Berichten: 11379
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Drukke oversteekplaats voor fietsers

Bericht door Inazuma »

ebo schreef:De aanwezigheid van een B5 of B1 voor de fietser wijzigd toch niets aan zijn voorrang op de oversteekplaats zelf ?
Tuurlijk wel.
Hier gelden de voorrangsborden.

Je schrijft hier en daar dat je al meerdere rij-examens meegemaakt hebt, en blijkbaar niet als kandidaat ...
Dan verbijstert je idee hierover me ronduit ...

Je gaat me nu toch echt niet komen beweren dat een fietser plots voorrang heeft terwijl hij een voorrangsweg dwarst aan een kruispunt waar voorrangsborden de voorrang regelen :?:
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Drukke oversteekplaats voor fietsers

Bericht door ebo »

Het B1 of B5 bord heeft toch geen enkele waarde noch betekenis voor het dwarsverkeer,
dat is nog steeds verplicht voorrang te verlenen aan de fietsers op het moment dat zij zich op de oversteekplaats bevinden.

Ik, als bestuurder op de dwarsweg die de oversteekplaats tegenkomt, vanuit de positie op foto 2 dus (rechterrijstrook dan wel), kom geen enkel bord tegen.
Alles wat ik zie is een oversteekplaats.

Meer nog, bekijk de foto's nog een keer.
De fietser die van rechts komt krijgt een B5 te zien en moet stoppen vooraleer hij de oversteekplaats oprijdt.
De fietser van links echter komt niks tegen, die kan zo doorrijden.

De aanwezigheid van de B5 legt enkel en alleen een verplichting op aan de fietser die dat bord tegenkomt.
Niet aan het dwarsverkeer wat de oversteekplaats kruist.
Die moet nog steeds de regels m.b.t. oversteekplaatsen respecteren.

p.s.
ben net geslaagd voor schriftelijk en modeling examen Brevet 3 theorielesgever, zal dan toch iets goed doen zeker.
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Drukke oversteekplaats voor fietsers

Bericht door ebo »

Wil je mij vertellen dat als je op de weg op foto 2 rijdt (rechterrijstrook dan wel)
je geen voorrang hoeft te verlenen aan fietsers die zich reeds op de oversteekplaats bevinden ?
Inazuma
Berichten: 11379
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Drukke oversteekplaats voor fietsers

Bericht door Inazuma »

ebo schreef:Wil je mij vertellen dat als je op de weg op foto 2 rijdt (rechterrijstrook dan wel)
je geen voorrang hoeft te verlenen aan fietsers die zich reeds op de oversteekplaats bevinden ?
Inderdaad.

Het zou wat geven anders, alle kruispunten hier in de buurt liggen vol oversteekplaatsen in de voorrangsplichtige richting :!:
Plaats reactie