Oversteken autoweg

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
a22

Oversteken autoweg

Bericht door a22 »

Hallo,

Deze foto geeft het kruispunt Panhovenstraat-Rode Kruislaan weer in Bree.
Als je in de Panhovenstraat staat en je wil naar links dan mag je even wachten op dat middenstuk.
Ik vraag me af waar ik moet staan? Moet ik gewoon vooruit rijden en dus in het midden van dat stuk stoppen of meer schuin en links in dat middenstuk?

Alvast bedankt!


Afbeelding
Kimm

Re: Oversteken autoweg

Bericht door Kimm »

Hoi,
ik heb dat kruispunt al vaak geoefend, en ik ben er vorige week met mijn praktisch examen ook langs gereden.
Ik kan je dus met 99% zekerheid zeggen dat je RECHTS moet staan, zeker niet links. De tegenliggers die de panhovenstraat in moeten gaan links staan, zodat je elkaar kruist. Als jij links zou staan en een tegenligger naar panhovenstraat moet, knal je er tegen op.
Ik heb met mijn examen ook rechts gestaan en ik was geslaagd, dit is ook makkelijker omdat als je gwn recht oversteekt vanuit panhovenstraat, je automatisch rechts komt te staan.
Grtjs
av22

Re: Oversteken autoweg

Bericht door av22 »

Ok nu is het duidelijk.
Heel erg bedankt!
Gast

Re: Oversteken autoweg

Bericht door Gast »

Proficiat met je slagen trouwens! :wink:
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: Oversteken autoweg

Bericht door Jari »

In BE moet je altijd achterlangs kruisen, tenzij anders aangegeven. Hier staat niks aangegeven, dus je moet inderdaad rechts gaan staan.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Oversteken autoweg

Bericht door de rijprof »

Opgelet :!: ook niet te rechts gaan staan als je links wil afslaan.

Verdeel die doorsteek in 2 gelijke delen.
Wil je rechtdoor dan rij je gewoon rechts.
Wil je linksaf dan rij je met je linkse wielen bijna tegen het denkbeeldige midden van de doorsteek.
wegcode schreef:19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
...
2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie